Jump to content

Mystisk ladeproblem

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt lading fra dynamo. Kan disse bli påvirket av koblingsfeil i el anlegget ellers via jordingskabelen inn på motor?

Jeg er redd dynamoene mine er ødelagt, men vet ikke hvordan jeg finner ut dette. Derfor har jeg koblet fra pluss og minus inn på batteriet, men ikke de to tynne ledningene som går til motor.

Da måler jeg 0.1 og 0.5 volt på rett på dynamoene på 2 600 omdreininger. Er det slik at jeg må skru av alle kabler fra dynamoen for å kunne måle ladespenningen riktig?

Jeg måler også 0.07 volt mellom polene på dynamoene når motorene ikke går, er dette tegn på at noe er galt, eller skal det være slik?

Har noen en slags ide om hva som kan være feil her?

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

For å måle ladespenningen må batteriene være koblet til.

Hvis dynamoen ikke får noe spenning vil den ikke kunne begynne å lade.

Riktig ladespenning på et 12V system er 14,2-14,4V målt på batteriet.

For å sjekke dette måler en først spenning på batteri, 12 - 13,8 V

Så starte motor, da skal spenning på batteri være 14,2 - 14,4 V

Noen dynamoer har for lav ladespenning(helt nede i 13,8 V), men da vil en aldrig få ladet batteriene skikkelig.

Kobligsfeil i resten av anlegget kan selfølgelig ha innvirkning, ved at belastningen blir større en det dynamoen klarer å levere.

Dette kan medføre at dynamoen blir overbelastet og ryker.

De vanligste feil på dynamoen er Spenningsregulator, Børster, Likeretter.

Men for å finne ut hva som feiler krever litt mere detaljert forklaring.

Det enkleste er å ta ut dynamoen å få den testet i benk på et spes. verksted.

Hvis du bare bytter dynamoen med en ny, og det fortsatt er feil i det eletriske anlegget risikerer du at du ødelegger den nye dynamoen.

Hei!

Generelt så må du aldri kjøre dynamoen uten at batterier er tilkoblet. Sjansen for at diodene i likeretterbroen ødelegges, er i så fall ganske stor!

Her finner du Ingars utmerkede beskrivelse av dynamo og lading. Det kan være greit å "lese seg opp" på dette, så får du bedre fortåelse av hva som foregår i ladesystemet ombord.

Du bør først og fremst sjekke at alle forbindelser og koblinger mellom dynamo/motor og batterier er gode og uten irr. Siden det kan tyde på at du har kjørt dynamoen uten tilkoblet batteri, så støtter jeg forslaget om at den nok bør tas ut for nærmere sjekk før du prøver noe videre.

Lykke til!

hmmm. Hvis du skrur av alle forbrukerne dine og måler speningen på batteriet når motoren går og ladelampa har slukket måler du i utgangspunktet ladespenningen. Videre kan det jp være intresant å måle ladespenningen rett på dynamoen. Da kan du feks bruke motoren som gods og plussen er den kraftigste lednngen som går fra motoren (Merket med B+) Er det god spenning på dynamoen men ikke på batteriet kan du måle spenningsfallet fram til batteriet både på pluss og minus siden. Eventuelt måle om det er noe som trekker strøm som ikke skulle gjorrt det!

For all del. Har ladeproblemer jeg ikke skjønner noe av i min båt også!