27 knop Startet 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2008 Hei! Har tenkt litt på å starte en slik tråd og søkt litt på forumet om det finnes en slik; har ikke funnet noen, men jeg tenkte i alle fall det kunne kunne være greit å hjelpe hverandre når det gjaldt spørsmål knyttet til opplæringen til f. eks båtfører- prøven og D5L(A). Min erfaring etter å snart ha lest to bøker (båtførerprøven) er at det alltid dukker opp spørsmål om noe, som bøkene forklarte dårlig. Jeg kan da ikke være den eneste som tenker slik? Derfor håper jeg at dette kan bli en tråd hvor vi kan lære noe nytt eller oppfriske slike kunnskaper . For meg er det viktig å presisere at INGEN spørsmål er dumme spørsmål, spør om det dere lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Da kan jeg jo begynne: Det står i kapittelet om kurser og peilinger at har man ekkolodd, kan dybdetallene i kartet kan brukes som stedlinje (når krysspunkt mellom stedlinjer skal finnes og gi observert plass). Menes det da at man finner områder i kartet, utenfor det sjømerket man skal finne observert plass, med omtrent samme dybde som ekkoloddet viser og da får en omtrentlig plass man er? Men kan dette kalles en stedLINJE da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Men kan dette kalles en stedLINJE da? Finn fram et sjøkart så ser du at akkurat som kart på land har høydekurver så har sjøkart dybdekurver. Disse strekene kan også kalles linjer. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Er klar over det ja. Så dersom man da finner avstanden fra eller retningen/peilingen fra merket samt har dybdekurven, har man to linjer og observert plass finnes? Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Fikk beskjed på mitt D5L kurs at dybde kurvene ikkje var så veldig nøyajktige. Bruk heller andre ting til å peile posisjon. Derimot bruker de norske U-båtene kun dybdekurver til å navigere etter. Så det må jo være fult mulig. Det du trenger er en peiling og en linje, så veit du posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg ville ikke konsentrert meg så mye om akkurat hva som er den beste peilingen. Øv på og gå i fra sjøkart til real-life og i fra real-life til sjøkart, da er veldig mye gjort. I D5L er det flere eksamener (ikke bare navigasjon). Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Siden det er snakk om D5L(A): Hvordan unngår du å forveksle horisonten med en bølgerygg når du tar en observasjon? Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Fikk beskjed på mitt D5L kurs at dybde kurvene ikkje var så veldig nøyajktige. Ok, nettopp. Tror jeg holder meg til avstand og peiling, men dybdekurvene kan jo kommes tilbake til med litt mer erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Derimot bruker de norske U-båtene kun dybdekurver til å navigere etter. Så det må jo være fult mulig. Forsvaret har tilgang på mer nøyaktige data enn oss andre. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Har du dette fra pålitlige kilder, eg fikk oppgitt at dei bruker vanlige sjøkart. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Her kommer et kanskje dumt spørsmål, men som jeg skrev i innledning til tråden skal nok det gå 1. Dersom man har GPS har man vel en posisjon som man kan lete frem i kartet? Er det da vits å lete frem observert plass, dersom man allerede har posisjonen? 2. Hva er egentlig peilinger med seilt distanse? Fatter ikke det boka skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Fikk beskjed på mitt D5L kurs at dybde kurvene ikkje var så veldig nøyajktige. Bruk heller andre ting til å peile posisjon. Derimot bruker de norske U-båtene kun dybdekurver til å navigere etter. Så det må jo være fult mulig. Det du trenger er en peiling og en linje, så veit du posisjon. Tviler på at utviklingen har gått baklengs på de norske u-båtene. Jeg skrudde og fikla med gyroer, logg, ceciumklokke, inertial stabilplatform osv osv for mer enn 20 år siden. At dybdekurven inngår i helheten, ja! Men ikke kun de tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Har du dette fra pålitlige kilder, eg fikk oppgitt at dei bruker vanlige sjøkart. Jeg har det ikke fra en ubåtnavigatør, så jeg vet ikke hva de faktisk bruker til navigasjon, men i følge en bekjent som jobber med sjøkartverkets databaser har de et slags filter som sørger for at det på større dyp er en viss minsteavstand mellom dybdeangivelsene trykket i kartet. Sjøforsvaret har ufiltrert tilgang til dataene, andre aktører som kan dokumentere behov (typisk rørlegging) kan søke om tilgang for det området de skal jobbe i. Merk at jeg ikke påstår at de faktisk bruker disse data til ubåtnavigasjon, kun at de har tilgang på dem, så det er en mulighet for at de gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Det eg hørte fra ein som faktisk var navigatør i forsvaret, var at dei normale sjøkarta var gode nok, og derfor brukte dei dei. Det tok han veldig kort tid å finne ut hvor han var på et sjøkart, kun ved dybdene. Han kunne komme på skift og fortelle akkurat kor han var i kartet, ganske imponerande. Det kan godt være at dei har bedre kartdata, men desse ble ikkje brukt tilvanlig iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 1. Dersom man har GPS har man vel en posisjon som man kan lete frem i kartet? Er det da vits å lete frem observert plass, dersom man allerede har posisjonen? 1. Nei det er ikkje nødvendig hvis GPSen viser korrekt, gjør den alltid det? Det kan komme forstyrrelser på signalet og det kan komme fjell i veien, dette kan føre til at den får feil posisjon. Også er det om kartet er helt korrekt. De fleste merker har korrekt posisjon, men land kan være litt feil, iallefall på eldre kartdata ( typisk fortsatt brukt i Nord Norge). Sjekk når dataene er samlet inn på kartet. 2. Litt usikker på kva boka prøver å forklare. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 1. Nei det er ikkje nødvendig hvis GPSen viser korrekt, gjør den alltid det? Så spørs det hvilken korrekt du mener WGS84, ED50 eller annet datum. GPS og kart må ha samme datum, kanskje er det så mye styr å stille om GPSen til et annet datum at man velger å la være. Ved innseiling til Stavanger vil man ha #16 som er WGS84, deretter #455 som er ED50. Iom. at #455 er et havnekart i stor målestokk er det gjerne aktuelt å bruke GPS innstilt på WGS84 så lenge man er i #16, men gå over til observert posisjon når man kommer inn i #455. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Ellers så står det somregel i kartet korleis du skal forandre fra WGS84 til det datum som er brukt i kartet. Hvis ikkje står det at WGS84 posisjoner kan plottes direkte i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 2. Hva er egentlig peilinger med seilt distanse? Fatter ikke det boka skriver. Tenker du på 4 streks peiling? Om du seiler en kurs (si 000 - rett nord) og har en lykt du kjenner igjen på kurs 045 - altså 45 grader på din kurs. Når du seiler videre på kurs 000 vil du få denne lykten 90 grader på din kurs og logger din seilte distanse - si 4 nm. Da vet du at du nå er 4 nm fra lykten, rett øst for lykten. Håper det hjelper - hvis det var det du tenkte på... Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Tenker du på 4 streks peiling? Ikke det nei. Boka kaller det peilinger med seilt distanse. Det går ut på å kjøre beint forbi et merke, finne peilelinje, gjøre bestikk, kjøre et stykke til, gjøre bestikk så og parallellforskyve den første peilelinjen slik at denne krysser den nye peilelinjen, som nå står annerledes i forhold til merket. Men det jeg ikke forstår er hva dette er godt for. I boka står det også at i det disse to nye peilelinjene krysser (den parallellforskyvde og den nye peilelinjen) fåes en observert plass som er et helt annet sted enn på den rette linjen den siste bestikkplassen var plassert. Er dette bare rett og slett observert plass og slik er det? Er det rett og slett for å finne observert plass man gjør dette? Håper dere forstår, vanskelig å forklare dette.... Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Enda et par spørsmål. 1. Ps: Ingen som har svar på forrige spørsmål? 2. Regner GPSen ut misvisning for deg? 3. Man snakker vel ikke om deviasjon når man har GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 første peilelinjen slik at denne krysser den nye peilelinjen, som nå står annerledes i forhold til merket. Men det jeg ikke forstår er hva dette er godt for. Kan være at det menes å finne strømsettingen? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Fiskmåsen Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Enda et par spørsmål. 1. Ps: Ingen som har svar på forrige spørsmål? 2. Regner GPSen ut misvisning for deg? 3. Man snakker vel ikke om deviasjon når man har GPS? 2: GPS kan konfigureres til å vise enten Sann Nord eller Magnetic Nord. Hvis du konfigurerer den til å vise Mag.Nord , får du magnetisk kurs der misvisningen på stedet er tatt hensyn til. Settes til "Auto Mag Var." 3. Deviasjonen gjelder magnetkompasset. Påvirker ikke GPS,en. Fa Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Okay, takk! Men jeg hørte at en måtte stille inn GPSen for ulike områder. Hvordan fungerer det? Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Okay, takk! Men jeg hørte at en måtte stille inn GPSen for ulike områder. Hvordan fungerer det? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet. Du kan også stille inn GPS,en på "User Mag Var." Da må du vite hva misvisningen er på stedet du er, og korrigere etterhvert som du reiser avgårde. Du stiller med andre ord inn en fast misvisning for det området du er i. Fa Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet. Jeg fikk svar på spørsmålet om misvisning og deviasjon. Følgende sitat er det det derimot jeg lurer på hva betyr:(beklager langt sitat, slet med å kutte)Så spørs det hvilken korrekt du mener smiley.gif WGS84, ED50 eller annet datum. GPS og kart må ha samme datum, kanskje er det så mye styr å stille om GPSen til et annet datum at man velger å la være. Ved innseiling til Stavanger vil man ha #16 som er WGS84, deretter #455 som er ED50. Iom. at #455 er et havnekart i stor målestokk er det gjerne aktuelt å bruke GPS innstilt på WGS84 så lenge man er i #16, men gå over til observert posisjon når man kommer inn i #455. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.