Gunga Din Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Jo WGS84 er det som brukes idag til 99,9%...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27 knop Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Takker deg, trofaste Gunga Din! Var heldigvis som jeg trodde. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jo WGS84 er det som brukes idag til 99,9%...... Ja, hvis det bare hadde vært så vel . . . . Ikke for å kverulere Gunga Din, men stakkars fattige Norge har nok ikke hatt råd til å oppgradere 99,9% av sine sjøkart ennå. På sjøkartverkets hjemmesider står f.eks: Gjennom tidene har norske sjøkart vært utstyrt med ulike gradnett. I tiden før 1957 ble stort sett Norsk Gradnett (NGO-48) benyttet, mens kart produsert i årene 1957-1992 har et gradnett henført til Europeisk Datum, ED-50. Kart produsert etter 1992 har gradnett referert til WGS-84, mens 79 kart har ED-nett og 30 kart har Norsk Gradnett. Så vi har fortsatt 79 kart med Europeisk Datum og 30 med det gamle Norsk Gradnett. Her er forresten En link til den siden hos Sjøkartverket hvor dette omtales. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jeg er ikke så opptatt av datum. Diff mellom datum og GPS feil blir tilsammen ikke mer enn et par kabler. Det er mye mer nøyaktig enn før, da den tresnutede hatten kunne være over en halv nm lang langs kysten og kanskje 2 - 3 nm eller mer "på dypt vann" Jeg håper ikke at folk tror at GPS er et presisjons navigasjohjelpemiddel. Er det snakk om presisjon må både riktig datum og DGPS til. Og skal det bli riktig nøyaktig, må man legge seg stille og ta tiden til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Så vi har fortsatt 79 kart med Europeisk Datum og 30 med det gamle Norsk Gradnett. Og jeg kan underskrive på at enkelte produsenter av digitale kart bruker disse gamle kartene som produksjonsgrunnlag. Det kan være merkbart når du går ut og inn av områder med havnekart. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Så de nye kartene som produseres bruker ikke nødvendigvis verdensdatum? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Så de nye kartene som produseres bruker ikke nødvendigvis verdensdatum? Som det fremgår av ovenstående sitat benytter Sjøkartverket WGS-84 for kart produsert etter 1992. Og det man aldri må glemme er at nøyaktigheten av et kart ikke blir bedre fordi om det vises på en skjerm via elektronikk. Eller uttrykt på en mer uærbødig måte: "Garbage in = garbage out". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Så vi har fortsatt 79 kart med Europeisk Datum og 30 med det gamle Norsk Gradnett. Her er forresten En link til den siden hos Sjøkartverket hvor dette omtales. Det du sier her, er ikke riktig. Men det kommer av at linken du henviser til, ikke er oppdatert. Per januar 2008 er fordelingen mellom datum WGS-84, ED-50 og NGO slik blant totalt 210 sjøkart som dekker kysten av Norge(ikke medregnet Svalbard, Jan Mayen og Bouvetøya), og som inkluderer hovedkart-, kystkart- og havnekartserien: WGS-84: 126, ED-50: 70, NGO: 14 Her er en link oppdatert per januar 2008 fra Statens Kartverk, Sjøkartverket, som viser dette: Oversikt over norske sjøkart per januar 2008 Så de nye kartene som produseres bruker ikke nødvendigvis verdensdatum? Linken ovenfor viser hvilke kart som har WGS-84 datum av norske sjøkart, og når disse er laget. Nye kart blir produsert med WGS-84 datum. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Tusen takk for oppdatert link. Den som jeg brukte ble hentet fra Sjøkartverkets hjemmeside tidligere idag . . . . Men det er fortsatt langt igjen til de 99,9% som Gunga Din tillot seg å antyde Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Men det er fortsatt langt igjen til de 99,9% som Gunga Din tillot seg å antyde sorry about that det gick lite fort........ her i Sverige er alla sjökart sedan 1996 basert på WGS 84 detsamma för danska sjökart (i danske farvann!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27 knop Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Takker så mye for linken. Tydelig at mesteparten av hovedkartserien er WGS-84datum, mens kystkartserien domineres av ED-50, det gjør også havnekartserien, men ikke i like stor grad. Men: 1. Hva med båtsportkartserien? Er den av WGS-84datum? 2. Så et ED-50 kart må i tillegg til datumsforskjell korrigeres for årlig misvisning? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 2. Så et ED-50 kart må i tillegg til datumsforskjell korrigeres for årlig misvisning? Et hvilketsomhelst kart må korrigeres for endringa i misvisning fra år til annet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fiskmåsen Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Takker så mye for linken. Tydelig at mesteparten av hovedkartserien er WGS-84datum, mens kystkartserien domineres av ED-50, det gjør også havnekartserien, men ikke i like stor grad. For mere dybde i kart datum foreslår jeg en tur innom WIKIPEDIA.ORG Søk på WGS84 Der er så mye formler og tabeller at man kan pådra seg whip-lash! WGS84 er som nevnt datert fra 1984, ble sist revidert 2004 og gjelder nå frem til 2010. Så får vi se hva som kommer etterpå da. Fa Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 ....1. Hva med båtsportkartserien? Er den av WGS-84datum? 2. Så et ED-50 kart må i tillegg til datumsforskjell korrigeres for årlig misvisning? 1. Båtsportkartene er ute av Sjøkartverkets portefølje; jeg tør ikke ha noen formening om hvilket grunnlag man benytter, men i et spøkefullt øyeblikk ville jeg nok si at det minner litt om gamle aviser 2. Her forstår jeg kanskje ikke spørsmålet riktig, men ED-50 vs WGS-84 har i utgangpunktet ingen ting med den årlige forandringen i misvisning å gjøre? Ikke med misvisning i det hele tatt for den del.... (Men jeg kan som sagt ha misforstått spørsmålet.) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 For å kverulere voldsomt, så er strengt tatt ikke nord det samme I WGS-84 og ED-50. Parametrene for transformasjon inneholder I tillegg til X,Y og Z skift også X,Y oog Z rotasjon og en skaleringsfaktor. Så derfor blir ikke den magnetiske deklinasjonen den samme. Praktisk betydning? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå er du langt utover min forstand, og minst halvveis inn i presten sin. (For ikke å snakke om biskopens tallforståelse). Men såvidt jeg forstår er det to siste linjene de viktigste; Praktisk betydning. Nei. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
borref Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Et hvilketsomhelst kart må korrigeres for endringa i misvisning fra år til annet. Her er dere på ville veier. Kartene skal ikke korrigeres for misvisning på noe tidspunkt. Man korrigerer for misvisning og deviasjon fra kurs man tar ut i kartet til kurs man skal styre i henhold til kompasset. Tilsvarende korrigerer man (med motsatt fortegn) for å avsette en peiling (foretatt med kompass) i kartet. Hvis man tenker seg at kartene skulle korrigeres måtte dette være dersom kartet var laget i forhold til magnetisk nord opp og slik er det ikke hverken for ED50, WGS84 eller for den sags skyld noe moderne sjøkartverk jeg kjenner til. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Kartene korrigeres for svingninger i magnetisk nordpol ganske ofte. Dette er da kun i kompassrosa i kartene. Magnetisk nordpol har en lei tendens til å bevege på seg. Grunnen til at vi har forskjellige kart standarder er at jordkloden ikkje er helt rund. Den varierer litt. f.eks litt flat på polene. Dette er det mangen tilnerminger til, disse har da fått navn som ED50 WGS84. Grunnen til at vi har disse er at de blir litt litt meir korrekt for hver standard som kommer. Det som er viktig for oss båtfolk er å være klarover at det er forskjeller. Disse kan konverteres til WGS84 som er den standarden som alle bruker i dag. Da står det i kartet kor mye en må legge til og trekke fra på posisjonene for å få disse over i WGS84. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Magnetisk nordpol har en lei tendens til å bevege på seg. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Her er dere på ville veier. Kartene skal ikke korrigeres for misvisning på noe tidspunkt. Jada; jeg råket ut på villstrå; det møter man titt på ferden. Jeg mente at man naturligvis måtte korrigere avleste kurser (eller planlagte kurser) for misvisning, uavhengig av hvilket kartdatum kartet er i. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
27 knop Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 2. Her forstår jeg kanskje ikke spørsmålet riktig, men ED-50 vs WGS-84 har i utgangpunktet ingen ting med den årlige forandringen i misvisning å gjøre? Ikke med misvisning i det hele tatt for den del.... (Men jeg kan som sagt ha misforstått spørsmålet.) Du har misforstått og jeg, er som vanlig dårlig å formulere meg. Jeg gikk ut ifra at WGS-84 er av nyere dato, derfor er ikke den misvisningsforskjellen så veldig stor. Det var derfor jeg brukte ED-50 som eksempel for dette er av mye eldre dato. Misvisningsforskjellen varierer selvsagt ikke fra kart til kart (Referat: Forskjell uten noen praktisk betydning i hvertfall), det vet jeg. Men man må da korrigere både for datumsforskjell og spesielt også årlig misvisning siden dette er såå gamle kart. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Datum forksjell utgjør en forskjell i posisjon. Og har lite til ingenting praktisk å gjør med misvisning. Misvisning er kun å bruke kompassrosa i kartet med de data som står der. Ja i forskjellig datum vil du ha forskjellig misvisning, men det trenger en ikkje å bry seg med siden det står korrekt i kompassrosa uansett datum. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) du måste korrigere posisjonen(om du leser WGS84 i GPS'n o har ett annet datum i kartet)....... en punkt på jorden, har ulike kordinater..ulike LAT/LONG i ulike chartdatum (sorry truls8 hann före) Redigert 26.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27 knop Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Mine navigasjonskunnskaper er ikke toppers, men er det ikke du som er på ville veier nå, borref? Tilsvarende korrigerer man (med motsatt fortegn) for å avsette en peiling (foretatt med kompass) i kartet. Fra kart (RK) til kompass (KK): omvendte fortegn Fra kompass (KK) til kart (RK): slik fortegnene er Eller har jeg nok en gang misforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Disse kan konverteres til WGS84 som er den standarden som alle bruker i dag. Mnja. Ikke til finnavigasjon. Der brukes nesten alltid lokalt datum. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.