Jump to content

Båtførerprøven, D5L(A), spørsmål til pensum.

27 knop

Recommended Posts

Jo

WGS84 er det som brukes idag til 99,9%......

Ja, hvis det bare hadde vært så vel . . . .

Ikke for å kverulere Gunga Din, men stakkars fattige Norge har nok ikke hatt råd til å oppgradere 99,9% av sine sjøkart ennå.

På sjøkartverkets hjemmesider står f.eks:

Gjennom tidene har norske sjøkart vært utstyrt med ulike gradnett. I tiden før 1957 ble stort sett Norsk Gradnett (NGO-48) benyttet, mens kart produsert i årene 1957-1992 har et gradnett henført til Europeisk Datum, ED-50. Kart produsert etter 1992 har gradnett referert til WGS-84, mens 79 kart har ED-nett og 30 kart har Norsk Gradnett.

Så vi har fortsatt 79 kart med Europeisk Datum og 30 med det gamle Norsk Gradnett.

Her er forresten En link til den siden hos Sjøkartverket hvor dette omtales.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg er ikke så opptatt av datum. Diff mellom datum og GPS feil blir tilsammen ikke mer enn et par kabler.

Det er mye mer nøyaktig enn før, da den tresnutede hatten kunne være over en halv nm lang langs kysten og kanskje 2 - 3 nm eller mer "på dypt vann"

Jeg håper ikke at folk tror at GPS er et presisjons navigasjohjelpemiddel.

Er det snakk om presisjon må både riktig datum og DGPS til. Og skal det bli riktig nøyaktig, må man legge seg stille og ta tiden til hjelp.

Så de nye kartene som produseres bruker ikke nødvendigvis verdensdatum?

Som det fremgår av ovenstående sitat benytter Sjøkartverket WGS-84 for kart produsert etter 1992.

Og det man aldri må glemme er at nøyaktigheten av et kart ikke blir bedre fordi om det vises på en skjerm via elektronikk. Eller uttrykt på en mer uærbødig måte: "Garbage in = garbage out".

Så vi har fortsatt 79 kart med Europeisk Datum og 30 med det gamle Norsk Gradnett.

Her er forresten En link til den siden hos Sjøkartverket hvor dette omtales.

Det du sier her, er ikke riktig. Men det kommer av at linken du henviser til, ikke er oppdatert.

Per januar 2008 er fordelingen mellom datum WGS-84, ED-50 og NGO slik blant totalt 210 sjøkart som dekker kysten av Norge(ikke medregnet Svalbard, Jan Mayen og Bouvetøya), og som inkluderer hovedkart-, kystkart- og havnekartserien:

WGS-84: 126, ED-50: 70, NGO: 14

Her er en link oppdatert per januar 2008 fra Statens Kartverk, Sjøkartverket, som viser dette:

Oversikt over norske sjøkart per januar 2008

Så de nye kartene som produseres bruker ikke nødvendigvis verdensdatum?

Linken ovenfor viser hvilke kart som har WGS-84 datum av norske sjøkart, og når disse er laget. Nye kart blir produsert med WGS-84 datum.

Takker så mye for linken. :cheers: Tydelig at mesteparten av hovedkartserien er WGS-84datum, mens kystkartserien domineres av ED-50, det gjør også havnekartserien, men ikke i like stor grad.

Men:

1. Hva med båtsportkartserien? Er den av WGS-84datum?

2. Så et ED-50 kart må i tillegg til datumsforskjell korrigeres for årlig misvisning?

Takker så mye for linken. :cheers: Tydelig at mesteparten av hovedkartserien er WGS-84datum, mens kystkartserien domineres av ED-50, det gjør også havnekartserien, men ikke i like stor grad.

For mere dybde i kart datum foreslår jeg en tur innom WIKIPEDIA.ORG

Søk på WGS84

Der er så mye formler og tabeller at man kan pådra seg whip-lash!

WGS84 er som nevnt datert fra 1984, ble sist revidert 2004 og gjelder nå frem til 2010.

Så får vi se hva som kommer etterpå da.

Fa

....

1. Hva med båtsportkartserien? Er den av WGS-84datum?

2. Så et ED-50 kart må i tillegg til datumsforskjell korrigeres for årlig misvisning?

1. Båtsportkartene er ute av Sjøkartverkets portefølje; jeg tør ikke ha noen formening om hvilket grunnlag man benytter, men i et spøkefullt øyeblikk ville jeg nok si at det minner litt om gamle aviser :wink:

2. Her forstår jeg kanskje ikke spørsmålet riktig, men ED-50 vs WGS-84 har i utgangpunktet ingen ting med den årlige forandringen i misvisning å gjøre? Ikke med misvisning i det hele tatt for den del....

(Men jeg kan som sagt ha misforstått spørsmålet.)

Et hvilketsomhelst kart må korrigeres for endringa i misvisning fra år til annet.

Her er dere på ville veier. Kartene skal ikke korrigeres for misvisning på noe tidspunkt. Man korrigerer for misvisning og deviasjon fra kurs man tar ut i kartet til kurs man skal styre i henhold til kompasset. Tilsvarende korrigerer man (med motsatt fortegn) for å avsette en peiling (foretatt med kompass) i kartet.

Hvis man tenker seg at kartene skulle korrigeres måtte dette være dersom kartet var laget i forhold til magnetisk nord opp og slik er det ikke hverken for ED50, WGS84 eller for den sags skyld noe moderne sjøkartverk jeg kjenner til.

Kartene korrigeres for svingninger i magnetisk nordpol ganske ofte. Dette er da kun i kompassrosa i kartene. Magnetisk nordpol har en lei tendens til å bevege på seg.

Grunnen til at vi har forskjellige kart standarder er at jordkloden ikkje er helt rund. Den varierer litt. f.eks litt flat på polene.

Dette er det mangen tilnerminger til, disse har da fått navn som ED50 WGS84. Grunnen til at vi har disse er at de blir litt litt meir korrekt for hver standard som kommer.

Det som er viktig for oss båtfolk er å være klarover at det er forskjeller. Disse kan konverteres til WGS84 som er den standarden som alle bruker i dag.

Da står det i kartet kor mye en må legge til og trekke fra på posisjonene for å få disse over i WGS84.

Her er dere på ville veier. Kartene skal ikke korrigeres for misvisning på noe tidspunkt.

Jada; jeg råket ut på villstrå; det møter man titt på ferden.

Jeg mente at man naturligvis måtte korrigere avleste kurser (eller planlagte kurser) for misvisning, uavhengig av hvilket kartdatum kartet er i.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

2. Her forstår jeg kanskje ikke spørsmålet riktig, men ED-50 vs WGS-84 har i utgangpunktet ingen ting med den årlige forandringen i misvisning å gjøre? Ikke med misvisning i det hele tatt for den del.... (Men jeg kan som sagt ha misforstått spørsmålet.)
Du har misforstått og jeg, er som vanlig dårlig å formulere meg. Jeg gikk ut ifra at WGS-84 er av nyere dato, derfor er ikke den misvisningsforskjellen så veldig stor. Det var derfor jeg brukte ED-50 som eksempel for dette er av mye eldre dato. Misvisningsforskjellen varierer selvsagt ikke fra kart til kart (Referat: Forskjell uten noen praktisk betydning i hvertfall), det vet jeg. Men man må da korrigere både for datumsforskjell og spesielt også årlig misvisning siden dette er såå gamle kart.

Mine navigasjonskunnskaper er ikke toppers, men er det ikke du som er på ville veier nå, borref?

Tilsvarende korrigerer man (med motsatt fortegn) for å avsette en peiling (foretatt med kompass) i kartet.

Fra kart (RK) til kompass (KK): omvendte fortegn

Fra kompass (KK) til kart (RK): slik fortegnene er

Eller har jeg nok en gang misforstått? :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...