27 knop Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Sitat Datum forksjell utgjør en forskjell i posisjon.Og har lite til ingenting praktisk å gjør med misvisning. Er klar over det. Det er bare jeg som er litt dårlig å formulere meg. Men nå er det klart Takker!! Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Sitat innlegg 74 Har jeg rett? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jeg er ikke kjent med i hvilket omfang man har kartdatum WGS-84 nord for Trondheim. Men NV-digital har dette kartdatum på alle sine digitaliserte kart. Disse går foreløbig litt nord for Trondheim NV-digital har 3 CDer for Norge, hhv NO1, NO2 og NO3. Jeg har på disse ikke sett annet enn kartdatum WGS-84. Jeg antar at det tyske firmaet har orden i sysakene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 27 knop skrev: Har jeg rett? Ja, du har rett. Dette er forøvrig et forhold som vi regner "opp og ned og frem og tilbake" på våre D5L-kurs som starter nå i oktober. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
27 knop Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Tusen hjertelig takk!! Da har jeg forstått riktig; har også regnet endel ved hjelp av spørsmål i boka. Må bare si at om noen år (er bare 18...) kommer jeg til å ta dette kurset. Dersom jeg bor i Stavanger skal jeg ta det hos Poseidon, men for tiden hadde jeg nok slitt med båtlekser+vanlige lekser. Siste året på VGS er et hekkans arbeid... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 27 knop skrev: Må bare si at om noen år (er bare 18...) kommer jeg til å ta dette kurset. Dersom jeg bor i Stavanger skal jeg ta det hos Poseidon, men for tiden hadde jeg nok slitt med båtlekser+vanlige lekser. Siste året på VGS er et hekkans arbeid... Velkommen skal du være, men du gjør nok lurt i å prioritere VGS først, så kommer resten etter hvert . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 roaldbj skrev: Jeg er ikke kjent med i hvilket omfang man har kartdatum WGS-84 nord for Trondheim. Kanskje denne linken kan hjelpe? Den viser hvilke offisielle papirkart fra Statens Kartverk, Sjøkartverket, som har WGS-84 og andre datum per januar 2008: Indekskart (pdf) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Poseidon skrev: Velkommen skal du være, men du gjør nok lurt i å prioritere VGS først, så kommer resten etter hvert . . . . Nå må du ikke omstille meg. Hadde tenkt å gjøre omvendt nå... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 roaldbj skrev: litt intressant.....ser man eksempelvis 251,252(Sognefjorden) ED-50 men NV kör WGS på sine rasterkart(scannade kart)......((för dette er vel de gamle BSB-karten fra NV??)) självklart er det ju enklare att konvertere på digitalsiden......enn o endre en "papir-trykkplåt".... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Mnja, egentlig ikke. Det er lite du kan gjøre med ett rasterkart. Som du sier så er det scannet, og lat/lon streker lar seg ikke flytte. En eller en annen har tegnet ut dette kartet og så scannet det. Kanskje Kartverket har solgt en nyutgivelse, men ikke funnet penger til å trykke for hjemlig bruk. Med vektorkart er det enklere å foreta denne relativt kompliserte transformasjonen. Da legges jo også lat/lon streker på i kartmaskina. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Dette blir litt O.T. Jeg har forstått det slik at NV-digital er i ferd med å løsrive seg fra Maptech. Maptech scannet de opprinnelige rasterkastene, bl.a. for deler av Norge. Jeg fikk en kort innføring hos Nautisk Forlag om teknologien som benyttes av NV-digital. Jeg erindrer ikke detaljene, men mener å huske et teknologien som benyttes av NV-digital er mer fleksibel enn den som ble benyttet av Maptech. Nå er det bl.a. mulig å søke på endel navn i kartet i NV-digital. NV-digital har videre lagt inn en 2 meters grunne på kartserien som dekker vestkysten av Sverige. Tilsvarende finnes ikke på de svenske papirkartene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Du ser litt av det samme i kartene fra Kartverket som ligger på nett. Legger du på layer "Dybdedata" dukker det opp en ekstra kote inne ved land og tekst som tydeligvis ikke ligger i det scannede kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 spm om kartdatum; 'origo' dvs Lat 00 00,00 Long 00 00,00 det bör vare samme punkt på jorden eller varierer denne punkten oxo beroende på vilken ellipsoid som brukes Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Ja, den varierer i Z aksen. International, som ED-50 bruker, er større enn WGS-84 ellipsoid. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Greenwitch og Ekvator ligger vel der de ligger - okke som? Et sted ute i havet sør for Ghana. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Mulligan skrev: Ja, den varierer i Z aksen.International, som ED-50 bruker, er større enn WGS-84 ellipsoid. men bare i z-led ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Ja, har aldri sett noe annet. Definisjonen fastslår Equitorial radius, polar radius, flattening og excentricity. Eller vet du noe annet nå? roaldbj skrev: Greenwitch og Ekvator ligger vel der de ligger Ja og nei. Det var det med datum da. Greenwich er vel fastslått av OSGB36 (Ordnance Survey of Great Britain 1936) som er lokalt britisk datum. Admiralty har ett lite hefte som heter noe sånt som Satellite Navigation. Jeg tror det er NP188. Den gir en ypperlig innføring i hvordan ellipsoider, datum og projeksjon snekres sammen til ett koordinatsystem. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Mulligan skrev: Definisjonen fastslår Equitorial radius, polar radius, flattening og excentricity. Eller vet du noe annet nå? Nei jeg, har noe kolleger her som fixar transformationer..... skj ikke helften av vad dom snakker om ibland, men pröver o snappe litt her o lit der för meg håller det langt, bare vi havner i rett kommune! fann denne http://www.colorado.edu/geography/gcraft/n...um/datum_f.html olike 'posisjoner' för en o samme punkt det skiller opp til 800m....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Jepp, litt av ett rot. Ute i Stillehavet en plass bruker de ett datum som er 7 km. ute fra WGS-84. Det lar seg ikke transformere. Men den grafen viser jo hvor meningsløst det er når datum blir tatt ut av sin sammenheng og blir brukt på steder de ikke skal brukes. Egyptian Red, Blue og Purple band passer framifrå til å beskrive Egypt, men gir ingen mening på Hvaler. BTW. Hvilket transformasjonsprogram bruker de kollegene dine? Redigert 28.August.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 skall fråga neste gang jeg möter dem..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekksjø Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Poseidon skrev: 1. Båtsportkartene er ute av Sjøkartverkets portefølje; jeg tør ikke ha noen formening om hvilket grunnlag man benytter, men i et spøkefullt øyeblikk ville jeg nok si at det minner litt om gamle aviser Men har ikke båtsportkartene sjøkarthovedserien fra kartverket som grunnlag, da? Sånn at Ugland-folkene bare driver med påføring av båtsports- og fritidskarttegn samt trykning og distribusjon. Hvis det er så, skulle det vel bli slik etter likhetstegnet: Båtsportkartene har samme datum som sjøkarthovedserien. Eller ...? Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Da har vi vel kommet et stykke når det gjelder kartdatum. Jeg har lyst til å følge opp trådstarter litt når det gjelder D5L og D5LA. Jeg har vel aldri lagt skjul på at jeg ble veldig stimulert gjennom Poseidons opplegg her på BP for både D5L og D5LA. Jeg trodde ikke det var mulig å få til så mange interessante diskusjoner om alt mulig båtrelatert stoff som gjennom disse kursene. I tillegg fikk jeg mange gode båtvenner her på båtplassen. Her er det noe om praktisk utsjekk for D5L: http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...batskipper_D5L/ Når det gjelder D5LA er innholdet beskrevet her: http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sj%...n_2004_D5La.doc Over er et lite utsnitt av spesifikasjonen for "Praktisk utsjekk". Her deler Sjøfartsdirektoratet praktisk utsjekk inn i fire kategorier: - kompetanse - kunnskap, forståelse og dyktighet - metoder for å demonstrere kompetanse - kriterier for evaluering av kompetanse Dette er en ganske avansert metode hentet fra bl.a. opplæring innen militære systemer og flyfart. Videre beskriver direktoratet flere områder som inkluderes i praktisk utsjekk. Jeg vil anbefale flest mulig medlemmer her på BP å laste ned beskrivelsen av praktisk utsjekk og forsøke om de mestrer de forskjellige øvelsene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jeg synes at Sjøfartsdirektoratet har laget en svært god øvelse til bruk for "praktisk utsjekk" til D5L. Jeg pleier gjerne å praktisere denne øvelsen flere ganger hver eneste sesong. Men.......jeg må innrømme at vinden er ganske laber når øvelsen blir gjennomført. Jeg har diskutert øvelsen med flere båtkollegaer, olg vi er som regel alltid uenige om oppgave 5: mann over bord (MOB). Jeg argumenterer alltid for å utføre en Williams turn, mens mine meddebatanter sier at det er helt unødvendig. De hevnder at Williams turn er utviklet for store skip. Jeg på min side hevder at jeg har best kontroll på båten (motorbåt) når jeg utfører Williams turn. Vi har tidligere diskutert dette på BP og jeg oppfatter at det nærmest er ingen som deler mitt synspunkt når det gjelder motorbåt. Grunnen til at jeg står på mitt er at jeg alltid klarer å fange opp redningsvesten jeg bruker ved MOB (jeg bruker ikke jentene ombord som statister ved MOB-øvelsene) etter at jeg har utført Williams turn. Har andre medlemmer synspunkter på denne øvelsen? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Mototbåt: Jeg synes spørsmålet om Williams turn det beror på om man ser vedkommende. Williams turn er for store båter som ikke snur på femøringen og hvor man nesten sikkert mister vedkommende av syne før man har snudd. Jeg ville heller vrenge båten rundt (dersom bølgene tillater det) - En krapp Anderson turn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 har praktisert Williamson på stor båt, med livboj............blev förvånad hur bra det gick...o vi gick 2-3 M !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.