Jump to content

Båtførerprøven, D5L(A), spørsmål til pensum.


27 knop

Recommended Posts

Jeg er ikke kjent med i hvilket omfang man har kartdatum WGS-84 nord for Trondheim. Men NV-digital har dette kartdatum på alle sine digitaliserte kart. Disse går foreløbig litt nord for Trondheim

 

nvdigitalnorge.jpg

 

NV-digital har 3 CDer for Norge, hhv NO1, NO2 og NO3. Jeg har på disse ikke sett annet enn kartdatum WGS-84. Jeg antar at det tyske firmaet har orden i sysakene sine.

Link to post

Tusen hjertelig takk!! Da har jeg forstått riktig; har også regnet endel ved hjelp av spørsmål i boka.

 

Må bare si at om noen år (er bare 18...) kommer jeg til å ta dette kurset. Dersom jeg bor i Stavanger skal jeg ta det hos

 

Poseidon, men for tiden hadde jeg nok slitt med båtlekser+vanlige lekser. Siste året på VGS er et hekkans arbeid... :headbang:

Link to post
  27 knop skrev:
Må bare si at om noen år (er bare 18...) kommer jeg til å ta dette kurset. Dersom jeg bor i Stavanger skal jeg ta det hos Poseidon, men for tiden hadde jeg nok slitt med båtlekser+vanlige lekser. Siste året på VGS er et hekkans arbeid... :headbang:

 

Velkommen skal du være, men du gjør nok lurt i å prioritere VGS først, så kommer resten etter hvert . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mnja, egentlig ikke.

Det er lite du kan gjøre med ett rasterkart. Som du sier så er det scannet, og lat/lon streker lar seg ikke flytte. En eller en annen har tegnet ut dette kartet og så scannet det. Kanskje Kartverket har solgt en nyutgivelse, men ikke funnet penger til å trykke for hjemlig bruk.

Med vektorkart er det enklere å foreta denne relativt kompliserte transformasjonen. Da legges jo også lat/lon streker på i kartmaskina.

Link to post

Dette blir litt O.T.

Jeg har forstått det slik at NV-digital er i ferd med å løsrive seg fra Maptech. Maptech scannet de opprinnelige rasterkastene, bl.a. for deler av Norge. Jeg fikk en kort innføring hos Nautisk Forlag om teknologien som benyttes av NV-digital. Jeg erindrer ikke detaljene, men mener å huske et teknologien som benyttes av NV-digital er mer fleksibel enn den som ble benyttet av Maptech. Nå er det bl.a. mulig å søke på endel navn i kartet i NV-digital. NV-digital har videre lagt inn en 2 meters grunne på kartserien som dekker vestkysten av Sverige. Tilsvarende finnes ikke på de svenske papirkartene.

Link to post

Ja, har aldri sett noe annet. Definisjonen fastslår Equitorial radius, polar radius, flattening og excentricity. Eller vet du noe annet nå? :lol:

 

 

  roaldbj skrev:
Greenwitch og Ekvator ligger vel der de ligger

 

Ja og nei. Det var det med datum da. Greenwich er vel fastslått av OSGB36 (Ordnance Survey of Great Britain 1936) som er lokalt britisk datum.

 

Admiralty har ett lite hefte som heter noe sånt som Satellite Navigation. Jeg tror det er NP188. Den gir en ypperlig innføring i hvordan ellipsoider, datum og projeksjon snekres sammen til ett koordinatsystem.

Link to post
  Mulligan skrev:
Definisjonen fastslår Equitorial radius, polar radius, flattening og excentricity. Eller vet du noe annet nå? :lol:

Nei :lol:

 

jeg, har noe kolleger her som fixar transformationer..... :smiley:

skj ikke helften av vad dom snakker om ibland, men pröver o snappe litt her o lit der :lol:

 

för meg håller det langt, bare vi havner i rett kommune!

 

 

fann denne

 

http://www.colorado.edu/geography/gcraft/n...um/datum_f.html

 

olike 'posisjoner' för en o samme punkt det skiller opp til 800m.......

 

shift.gif

S/Y Gunga Din

Link to post

Jepp, litt av ett rot.

Ute i Stillehavet en plass bruker de ett datum som er 7 km. ute fra WGS-84. Det lar seg ikke transformere.

Men den grafen viser jo hvor meningsløst det er når datum blir tatt ut av sin sammenheng og blir brukt på steder de ikke skal brukes.

Egyptian Red, Blue og Purple band passer framifrå til å beskrive Egypt, men gir ingen mening på Hvaler.

 

BTW. Hvilket transformasjonsprogram bruker de kollegene dine?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
  Poseidon skrev:
1. Båtsportkartene er ute av Sjøkartverkets portefølje; jeg tør ikke ha noen formening om hvilket grunnlag man benytter, men i et spøkefullt øyeblikk ville jeg nok si at det minner litt om gamle aviser :wink:

 

Men har ikke båtsportkartene sjøkarthovedserien fra kartverket som grunnlag, da? Sånn at Ugland-folkene bare driver med påføring av båtsports- og fritidskarttegn samt trykning og distribusjon. Hvis det er så, skulle det vel bli slik etter likhetstegnet: Båtsportkartene har samme datum som sjøkarthovedserien. Eller ...?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Da har vi vel kommet et stykke når det gjelder kartdatum.

Jeg har lyst til å følge opp trådstarter litt når det gjelder D5L og D5LA.

Jeg har vel aldri lagt skjul på at jeg ble veldig stimulert gjennom Poseidons opplegg her på BP for både D5L og D5LA. Jeg trodde ikke det var mulig å få til så mange interessante diskusjoner om alt mulig båtrelatert stoff som gjennom disse kursene. I tillegg fikk jeg mange gode båtvenner her på båtplassen.

Her er det noe om praktisk utsjekk for D5L: http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...batskipper_D5L/

Når det gjelder D5LA er innholdet beskrevet her: http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sj%...n_2004_D5La.doc

 

praktisk_utsjekk.jpg

 

Over er et lite utsnitt av spesifikasjonen for "Praktisk utsjekk".

Her deler Sjøfartsdirektoratet praktisk utsjekk inn i fire kategorier:

- kompetanse

- kunnskap, forståelse og dyktighet

- metoder for å demonstrere kompetanse

- kriterier for evaluering av kompetanse

Dette er en ganske avansert metode hentet fra bl.a. opplæring innen militære systemer og flyfart.

Videre beskriver direktoratet flere områder som inkluderes i praktisk utsjekk.

Jeg vil anbefale flest mulig medlemmer her på BP å laste ned beskrivelsen av praktisk utsjekk og forsøke om de mestrer de forskjellige øvelsene.

Link to post

Jeg synes at Sjøfartsdirektoratet har laget en svært god øvelse til bruk for "praktisk utsjekk" til D5L.

 

praktisk_utsjekk3.jpg

 

Jeg pleier gjerne å praktisere denne øvelsen flere ganger hver eneste sesong. Men.......jeg må innrømme at vinden er ganske laber når øvelsen blir gjennomført.

Jeg har diskutert øvelsen med flere båtkollegaer, olg vi er som regel alltid uenige om oppgave 5: mann over bord (MOB). Jeg argumenterer alltid for å utføre en Williams turn, mens mine meddebatanter sier at det er helt unødvendig. De hevnder at Williams turn er utviklet for store skip. Jeg på min side hevder at jeg har best kontroll på båten (motorbåt) når jeg utfører Williams turn. Vi har tidligere diskutert dette på BP og jeg oppfatter at det nærmest er ingen som deler mitt synspunkt når det gjelder motorbåt. Grunnen til at jeg står på mitt er at jeg alltid klarer å fange opp redningsvesten jeg bruker ved MOB (jeg bruker ikke jentene ombord som statister ved MOB-øvelsene) etter at jeg har utført Williams turn. Har andre medlemmer synspunkter på denne øvelsen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...