Jump to content

FM motor Type L2/ tresjekte prosjekt


minifoss

Recommended Posts

her har dere noen bilder av hvordan sjekta så ut når vi begynte på den ;)

 

dsc00333postes.jpg

den ser ikke akkurat ut som noen skjønnhet, men vi fikk den heilt gratis ;)

 

dsc00334postes.jpg

 

dsc00335postes.jpg

den gamle dieselmotoren...

ikke la en dieselmotor med hull i blokka stå ute i 4 år!!!

 

dsc00336postes.jpg

inni kahytta

 

dsc00338postes.jpg

en sliten baug

Link to post

Videre er båten skrapt for maling innvendig, motoren tatt ut og kastet.

og så er båten er flyttet til en plass der vi har strøm tilgjengelig for pussemaskiner...

 

 

dsc00371.jpg

Motoren er tatt ut :D

 

dsc00374.jpg

båten spyles innvendig etter malingsskraping...

og for de som lurer på hvorfor vi har strøm akkurat da så er det ett resultat av ca 150 meter med skøyteledning.

og med ett spenningsfall på ca 30 volt... som ikke akkurat er å anbefale...

 

dsc00390.jpg

skjønnheten flyttes :flag:

 

dsc00403.jpg

her er sjekta omplasert til en plass nermere der vi bor...

og som dere ser har vi begynt å pusse ned skroget med pussemaskiner :eek:

 

dsc00404.jpg

fremover ser man tydelig forskjell før og etter pussemaskinen :yesnod:

Link to post

har litt mer tid nå så jeg slenger inn noen flere bilder :sailing:

 

dsc00407.jpg

her er andre siden av båten pusset ned og med bunnstoff

 

dsc00408.jpg

vi fikk låne en varmluftspistol som vi brukte til å ta vekk det sisste av den gamle lakken...

 

dsc00409.jpg

fremsiden som man ser forskjellen før og etter pussemaskin (oppe/nede)

 

dsc00410.jpg

tilpassing av nye bæreplanker for dekket i baugen....

 

dsc00411.jpg

inni kahytta der man ser stokken som holder taket oppe midlertidig...

 

dsc00413.jpg

baksiden som holdes på å pusses ned etter å ha tatt det sisste med varmluft...

 

dsc00417.jpg

skjønnheten sett forfra :D

Link to post

Spennende prosjekt. Dette er slikt vi liker å følge med på her på båtplassen. Her får ungdommen utfolde seg i tillegg til å lære seg håndtverk og bruk av verktøy.Med litt hjelp og økonomisk bistand fra sine foresatte vil dette bli meget bra.Bilder og spørsmål gjerne hver dag er det vi ønsker oss og prosjektet vil garantert få mye oppmerksomhet og tilbakemelding.

Link to post

Eg såg eit spørsmål her om kva er oppretting :confused:

Lat meg seia det slik at når motor vert montert, so skal den stå slik at akselen i motoren treffer propellakselen nøyaktig, og med nøyaktig samme retning. :yesnod: Skeivhet her straffar seg med treg / umulig kobling/omstyring/gear, varmgang og stor slitasje i hylse/aksling. Eg anbefaler å gå på apoteket og kjøpa ein stor pose med tålmodighet, til denne jobben :wink:

Men er bjelkane som er lagt inn i baugen rette? Dei bør bua litt opp på midten !

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Hei, går fint dette.

 

Informasjon om FM finner du ein del på Mekkern.com

 

Oppretning er slik som Dinamo sa. Aksling flens og motor flens må stå i flukt. Vist det berre er flens på motor slik som eldre motorer har, kan du oprette etter tråd, visst du veit kva det er?

 

Lykke til! :cheers:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

da er jeg med :yesnod:

koblingen er direkte med 4 skruer mellom motor og aksling...

har gjort en del på motoren allerede,

men vi har ikke fått ut gjennomføringa fra den gamle akslinga...

noen som har noen erfaring med slikt? :smash:

 

ps.. den skal ikke brukes om igjen...

 

 

legger med ett bilde som viser hvordan gjennomføringa ser ut på utsiden

og litt hvor fint skroget blei etter vi pussa det ned ;)

 

dsc00420.jpg

Redigert av minifoss (see edit history)
Link to post

FM motor?

 

For meg ser det mer ut til å være en liten diesel av et eller annet slag.

 

Vedr. dekk og bue eller ikke bue på dette.

Generallt skal dekket være buet, men var det gamle dekket flatt er det nok lurest å lage det nye flatt også.

Dersom ikke blir det problemer mot overbygget.

 

Vedr. lekkasje ved sjøsetting. Bruke margarin i alle sprekker etter at båten er bunnsmurt. Denne tyter ut når båten trutner og vaskes bort.

Link to post

den motoren som var på ett av de tidligere bildene er ikke den motoren som vi skal bruke...

denn motoren hadde stått ute sammen med båten i 4 år med hull i blokka og sylinderen var omtrent gjennomrusta :cryin:

slenger ut ett bilde av motoren så dere ser hva vi har å gå etter :wink:

 

dsc00519.jpg

 

noen av delene er sandblåst... blandt annet svinghjulet ;)

satser på en grønnfarge på motoren :)

er biltemas hammerlakk i mørk grønn brukbar eller?

Redigert av minifoss (see edit history)
Link to post

Gjennomføringa til akslingen er kalla hylse. Enden på utsida er kalla stevnflens, og er skrudd på hylsa som ein mutter. I tillegg er det sannsynlig at stevnflensen er skrudd fast i stevnet i båten. Indre avslutninga på hylsa er nok og festa på same måten. Skru ut skruane som held stevnflensane fast i båten, få vekk rør innefrå til smøring av hylsa, hvis der er slikt, og skru so ytre stevnflensen av hylsa. Deretter skal hylsa kunna dras inn, eventuelt sett på ein stokk på utsida og gi ein kakk med ei slegge. Eg meiner det er lurt å dra hylsa inn, for å unngå at den skal treffa roret, og "sloss" med det.

 

 

Magne

Link to post
FM motor?

For meg ser det mer ut til å være en liten diesel av et eller annet slag.......

 

dsc00335postes.jpg

 

Den gamle motoren ser da ut til å være :lol:ha vært en 1-sylindra (stående!) Yanmar diesel. Synd at den fikk så dårlig stell!

 

Lykke til med prosjektet, guttær!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Svart (redigert)

fikk en imponerende fremvisning av forgasseren som så ut som den var heilt på trynet....

men den hadde lugget i en eller anna form for olje så under dritet så var den fin.... ;)

jeg sanblåste den og blei imponert selv... jeg kunne ikke kjenne den igjen :D

forgasseren slik den så ut når vi fikk den :nono:

 

dsc00523.jpg

 

 

og etter en liten runde med sandblåser`n

forandra forgasseren figur til en nydelig liten sak :D :flag:

 

dsc00530.jpg

 

ps. den er sandblåst inni også og den funker :D

Redigert av minifoss (see edit history)
Link to post

Jeg ser at du er glad i å sandblåse deler / motor - du må huske å gjøre omhyggelig rent etterpå. Rester etter sandblåsinga går ikke godt sammen med bevegelige deler som skal ha en oljefilm som glid på en motor.

 

men det vet du vel....

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...