minifoss Startet 29.Juni.2008 Del på Facebook Startet 29.Juni.2008 (redigert) meg og noen kamerater holder på å pusse opp ei tresjekte og tar gjerne imot tips og råd om ting som er lure... skal holde folka oppdatert med bilder ;) vi har jobbet en del med båten allerede og den er oljet og lakket... nå skal taket tilbake på plass, båten trutnes og motoren overhales/settes sammen Redigert 29.Juni.2008 av minifoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 her har dere noen bilder av hvordan sjekta så ut når vi begynte på den ;) den ser ikke akkurat ut som noen skjønnhet, men vi fikk den heilt gratis ;) den gamle dieselmotoren... ikke la en dieselmotor med hull i blokka stå ute i 4 år!!! inni kahytta en sliten baug Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Videre er båten skrapt for maling innvendig, motoren tatt ut og kastet. og så er båten er flyttet til en plass der vi har strøm tilgjengelig for pussemaskiner... Motoren er tatt ut :D båten spyles innvendig etter malingsskraping... og for de som lurer på hvorfor vi har strøm akkurat da så er det ett resultat av ca 150 meter med skøyteledning. og med ett spenningsfall på ca 30 volt... som ikke akkurat er å anbefale... skjønnheten flyttes her er sjekta omplasert til en plass nermere der vi bor... og som dere ser har vi begynt å pusse ned skroget med pussemaskiner fremover ser man tydelig forskjell før og etter pussemaskinen Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Hei. Kjekt med båt prosjekt. Sjekk alle spant og bord så skulle båten vere fin. Når dykk har overhalt motoren, sjekk oppretninga. Lykke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 hva er oppretninga? =P Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 har litt mer tid nå så jeg slenger inn noen flere bilder her er andre siden av båten pusset ned og med bunnstoff vi fikk låne en varmluftspistol som vi brukte til å ta vekk det sisste av den gamle lakken... fremsiden som man ser forskjellen før og etter pussemaskin (oppe/nede) tilpassing av nye bæreplanker for dekket i baugen.... inni kahytta der man ser stokken som holder taket oppe midlertidig... baksiden som holdes på å pusses ned etter å ha tatt det sisste med varmluft... skjønnheten sett forfra :D Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Spennende prosjekt. Dette er slikt vi liker å følge med på her på båtplassen. Her får ungdommen utfolde seg i tillegg til å lære seg håndtverk og bruk av verktøy.Med litt hjelp og økonomisk bistand fra sine foresatte vil dette bli meget bra.Bilder og spørsmål gjerne hver dag er det vi ønsker oss og prosjektet vil garantert få mye oppmerksomhet og tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Eg såg eit spørsmål her om kva er oppretting Lat meg seia det slik at når motor vert montert, so skal den stå slik at akselen i motoren treffer propellakselen nøyaktig, og med nøyaktig samme retning. Skeivhet her straffar seg med treg / umulig kobling/omstyring/gear, varmgang og stor slitasje i hylse/aksling. Eg anbefaler å gå på apoteket og kjøpa ein stor pose med tålmodighet, til denne jobben Men er bjelkane som er lagt inn i baugen rette? Dei bør bua litt opp på midten ! Magne Redigert 30.Juni.2008 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Hei, går fint dette. Informasjon om FM finner du ein del på Mekkern.com Oppretning er slik som Dinamo sa. Aksling flens og motor flens må stå i flukt. Vist det berre er flens på motor slik som eldre motorer har, kan du oprette etter tråd, visst du veit kva det er? Lykke til! Redigert 30.Juni.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) da er jeg med koblingen er direkte med 4 skruer mellom motor og aksling... har gjort en del på motoren allerede, men vi har ikke fått ut gjennomføringa fra den gamle akslinga... noen som har noen erfaring med slikt? ps.. den skal ikke brukes om igjen... legger med ett bilde som viser hvordan gjennomføringa ser ut på utsiden og litt hvor fint skroget blei etter vi pussa det ned ;) Redigert 30.Juni.2008 av minifoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Denne kan det sikkert bli båt av igjen Den vil sikkert ta inn en del vann også når den settes ut, vær obs på det Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 FM motor? For meg ser det mer ut til å være en liten diesel av et eller annet slag. Vedr. dekk og bue eller ikke bue på dette. Generallt skal dekket være buet, men var det gamle dekket flatt er det nok lurest å lage det nye flatt også. Dersom ikke blir det problemer mot overbygget. Vedr. lekkasje ved sjøsetting. Bruke margarin i alle sprekker etter at båten er bunnsmurt. Denne tyter ut når båten trutner og vaskes bort. Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) den motoren som var på ett av de tidligere bildene er ikke den motoren som vi skal bruke... denn motoren hadde stått ute sammen med båten i 4 år med hull i blokka og sylinderen var omtrent gjennomrusta slenger ut ett bilde av motoren så dere ser hva vi har å gå etter noen av delene er sandblåst... blandt annet svinghjulet ;) satser på en grønnfarge på motoren :) er biltemas hammerlakk i mørk grønn brukbar eller? Redigert 30.Juni.2008 av minifoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 og vi har guffa i sprekkene en del og holder egentlig på med å montere overbygget tilbake på plass siden kryssfinerplatene som holdt det oppe var råtne... og samtidig slenger vi av og til oppi en hageslange ;) det hjelper bra Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Gjennomføringa til akslingen er kalla hylse. Enden på utsida er kalla stevnflens, og er skrudd på hylsa som ein mutter. I tillegg er det sannsynlig at stevnflensen er skrudd fast i stevnet i båten. Indre avslutninga på hylsa er nok og festa på same måten. Skru ut skruane som held stevnflensane fast i båten, få vekk rør innefrå til smøring av hylsa, hvis der er slikt, og skru so ytre stevnflensen av hylsa. Deretter skal hylsa kunna dras inn, eventuelt sett på ein stokk på utsida og gi ein kakk med ei slegge. Eg meiner det er lurt å dra hylsa inn, for å unngå at den skal treffa roret, og "sloss" med det. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 FM motor?For meg ser det mer ut til å være en liten diesel av et eller annet slag....... Den gamle motoren ser da ut til å være ha vært en 1-sylindra (stående!) Yanmar diesel. Synd at den fikk så dårlig stell! Lykke til med prosjektet, guttær! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 tror det var en yanmar... diesel var det iallefall. men det var ikke kjangs å få den igang igjen... tok ut mange deler som så fine ut, blant annet mye av det som hadde med registeret å gjøre som funka... men kasta det sammen med en masse annet søppel... :( Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 det gjør vondt langt inn i sjela å se en sylinder slik som dette :P (det er yanmaren som satt i båten før... ) Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 sandblåste ventilfjærene og clipsene som holder dem på plass og resultatet blei ganske bra ;) noen som vet åssen det er å lakke fjærene? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Hei, stor framgong Fjærene trur eg ikkje brukar og vere malte. Juster ventilinstillinga rett, og dynk det i olje Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Kva propellanlegg har du?? Redigert 3.Juli.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 når man justerer ventilstillinga vil det si å slipe til ventilene så de passer 100% med setet..... eller er det noe annet det går ann å stille på som jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) fikk en imponerende fremvisning av forgasseren som så ut som den var heilt på trynet.... men den hadde lugget i en eller anna form for olje så under dritet så var den fin.... ;) jeg sanblåste den og blei imponert selv... jeg kunne ikke kjenne den igjen :D forgasseren slik den så ut når vi fikk den :nono: og etter en liten runde med sandblåser`n forandra forgasseren figur til en nydelig liten sak :D ps. den er sandblåst inni også og den funker :D Redigert 3.Juli.2008 av minifoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 har ikke bilde av propellanlegget men det er ett to bladet vridbart ett :P har sett veldig mange av de på andre sjekter Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Jeg ser at du er glad i å sandblåse deler / motor - du må huske å gjøre omhyggelig rent etterpå. Rester etter sandblåsinga går ikke godt sammen med bevegelige deler som skal ha en oljefilm som glid på en motor. men det vet du vel.... :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.