minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 jepp :P ting blåses først reint.. så blir det omhyggelig skylla med vann og deretter testet med vann for så å blåses reine... det er ting som forgasseren og sylinder`ne som er kritiske at det ikke kommer noe inn i... sylinderen gjennstår og hone så da blir den rengjort igjen den og og må sitte å pirke en del på små ganger i forgasseren med en rettet sikkerhetsnål.... og så er det til å blåse reint og skylle igjen :P (har hatt en moped som skjærte seg på grunn av noe rusk som kom inn i systemet før) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 (redigert) når man justerer ventilstillinga vil det si å slipe til ventilene så de passer 100% med setet.....eller er det noe annet det går ann å stille på som jeg ikke har fått med meg? Nei, her er det to forskjellige ting: 1: Ventilene slipes med pasta som vist her: Ventilsliping Hvis de er for slitt må sete og ventil freses inn som vist på denne tråden: http://www.corvette-mjosa.com/trimming_torsmyr.php 2: Justering gjøres med skruen som hviler mot ventilsetet og kontramutterene nederst. a) Roter motor til en av ventilfjærene er trykket helt sammen b) Roter deretter svinghjulet en omdreining til, da er denne ventilen klar til å justeres (Fordi kamakselen roterer halvparten så raskt som svinghjul) c) Løsne først de to nederste kontramutterne på denne ventilen d) Finn frem søkerblad og juster åpningen til hva som står i boka om motoren (0,3 mm): http://mekkern.com/fm_l2_og_l5.htm (Se side 5) e) fortsett fra a) med neste ventil inntil alle 4 er justert korrekt Hvis det er for liten åpning, vil ventilene raskt bli brent og kompresjonen forsvinner når motoren er varm. Se også bilde her hvorsan det måles på en bilmotor: http://www.pelicanparts.com/techarticles/9...t_pic18_big.JPG Redigert 4.Juli.2008 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Hei, Godt med vridbart propellanlegg. Eg er ikkje heilt inne på ventiljustering på sideventilerte motorar, men fredivar sin metode er riktig. Eg er eit SABB menneske, dei har toppventilar. Det blir spenande og sjå resultatet av båt og motor Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
fredivar Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 når man justerer ventilstillinga vil det si å slipe til ventilene så de passer 100% med setet.....eller er det noe annet det går ann å stille på som jeg ikke har fått med meg? Se bilde her: Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Husk og skru skikkeligt fast, etter justeringa! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 da var jeg tilbake ett å ha vært borte i helga og i morgen regner jeg med å justere ventilene.. skal også legge ut ett bilde som viser hvordan jeg gjorde det i tilfellet jeg gjør noe feil.. og det vil jeg jo ikke :P 2 av ventilene ser mer slitt ut en de to andre og jeg regner med at det er disse som skal brukes i til tilførsel... er det smart å bytte om (og slipe de til) slik at de som er finest er i eksos ventilene eller burde jeg bruke de som de en gang var? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hei, Mitt råd er å få fikse det du kan menst du arbeider med det. Eit par ventilar er ikkje mykje fart for lomeboka, fiks og juster slik att alt blir topp no. Det lønner seg kansje? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 så langt vet jeg at jeg må ha ny toppakning og mulig nye ventliler... ellers så regner vi med å pusse opp båten ytterligere neste år... ca hvor mye koster en ventlil? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Kanskje 100-290kr for ein? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
minifoss Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 høres ikke så galt ut... men når det gjelder de ventilene som er "skada" så er det ingen skade på den delen som faktisk lukker eller i den delen som går gjennom pakninga ned til ventilløfterene. bare ett lite tynnere område mellom ventilen og gjennomføringa... fant nettop ut og at en toppakning koster ca 500kr pluss frakt.. så å handle ett par ventiler samtidig ville lønne seg å slippe å betale for frakt to ganger... men jeg setter sammen det meste og ser hvilke deler jeg trenger heil på slutten.. er det noe mer som bør bytte bortsett fra pakninger og slitte ventiler samt kulelagere som virker slitt eller gåene? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Tja, Sjekk oljesystemen og andre system. Vanpumpe membran/imprelle kan og vere til og tenke på. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.