Jump to content

FM motor Type L2/ tresjekte prosjekt


minifoss

Recommended Posts

jepp :P

ting blåses først reint.. så blir det omhyggelig skylla med vann og deretter testet med vann for så å blåses reine...

det er ting som forgasseren og sylinder`ne som er kritiske at det ikke kommer noe inn i...

sylinderen gjennstår og hone så da blir den rengjort igjen den og og må sitte å pirke en del på små ganger i forgasseren med en rettet sikkerhetsnål....

og så er det til å blåse reint og skylle igjen :P

 

(har hatt en moped som skjærte seg på grunn av noe rusk som kom inn i systemet før)

Link to post
når man justerer ventilstillinga vil det si å slipe til ventilene så de passer 100% med setet.....

eller er det noe annet det går ann å stille på som jeg ikke har fått med meg?

 

Nei, her er det to forskjellige ting:

 

1: Ventilene slipes med pasta som vist her: Ventilsliping Hvis de er for slitt må sete og ventil freses inn som vist på denne tråden: http://www.corvette-mjosa.com/trimming_torsmyr.php

 

2: Justering gjøres med skruen som hviler mot ventilsetet og kontramutterene nederst.

a) Roter motor til en av ventilfjærene er trykket helt sammen

b) Roter deretter svinghjulet en omdreining til, da er denne ventilen klar til å justeres (Fordi kamakselen roterer halvparten så raskt som svinghjul)

c) Løsne først de to nederste kontramutterne på denne ventilen

d) Finn frem søkerblad og juster åpningen til hva som står i boka om motoren (0,3 mm): http://mekkern.com/fm_l2_og_l5.htm (Se side 5)

e) fortsett fra a) med neste ventil inntil alle 4 er justert korrekt

 

Hvis det er for liten åpning, vil ventilene raskt bli brent og kompresjonen forsvinner når motoren er varm. Se også bilde her hvorsan det måles på en bilmotor: http://www.pelicanparts.com/techarticles/9...t_pic18_big.JPG

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post

da var jeg tilbake ett å ha vært borte i helga og i morgen regner jeg med å justere ventilene..

skal også legge ut ett bilde som viser hvordan jeg gjorde det i tilfellet jeg gjør noe feil.. og det vil jeg jo ikke :P :nonod:

2 av ventilene ser mer slitt ut en de to andre og jeg regner med at det er disse som skal brukes i til tilførsel...

er det smart å bytte om (og slipe de til) slik at de som er finest er i eksos ventilene eller burde jeg bruke de som de en gang var?

Link to post

høres ikke så galt ut... men når det gjelder de ventilene som er "skada" så er det ingen skade på den delen som faktisk lukker eller i den delen som går gjennom pakninga ned til ventilløfterene. bare ett lite tynnere område mellom ventilen og gjennomføringa...

fant nettop ut og at en toppakning koster ca 500kr pluss frakt.. så å handle ett par ventiler samtidig ville lønne seg å slippe å betale for frakt to ganger...

men jeg setter sammen det meste og ser hvilke deler jeg trenger heil på slutten..

er det noe mer som bør bytte bortsett fra pakninger og slitte ventiler samt kulelagere som virker slitt eller gåene?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...