Jump to content

Lime sammen gummilister

Stephan

Recommended Posts

Jeg skal legge ny svart profilgummilist rundt glasset på et vindu i min Hanto-snekke. Gummilisten blir så klemt sammen mellom innvendig og utvendig aluminiumlist. For å tilpasses i hjørnene skal listen skråskjæres og endene limes sammen. Noen som vet hva slags lim som er hensiktmssig å bruke her? Gummien skal altså ikke limes mot noe, den skal bare limes gummi mot gummi i endene.

Redigert av Stephan (see edit history)

Hei

Bruker vanlig superlim til å lime o-ringer som står som bevegelige tetninger i hydraulikksylindere under høyt oljetrykk, og det holder.

Har ikke hørt at vann skaper problemer.

Det er avgjørende for resultatet at delene passer helt sammen.

Legg en gummilist inni sporene når du kutter slik at "leppene" ikke bøyer seg. Bruk en helt tynn kniv som er meget skarp, støtt opp listen på alle kanter og skjær helt rett.

Når du skal montere dette er det en fordel å ha lim på limflatene og sette listene på en glassrute slik at du får rett vinkel/ fugeåpning. En tape rundt glasskanten hindrer at den limer seg fast. Skli listene mot hverandre og hold hardt noen sekunder.

For å sjekke at limet passer til den aktuelle listen har du på en dråpe. Den skal flyte utover uten markerte grenser. Blir den liggende som en dråpe virker det ikke.

Lykke til

Mons

Mons

For å sjekke at limet passer til den aktuelle listen har du på en dråpe. Den skal flyte utover uten markerte grenser. Blir den liggende som en dråpe virker det ikke.

Javel ja, so det er dette som er trikset. Har lurt litt på dette. Tusen takk.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Heisan,

Joda det er sant det som står her om at cyanoacrylat (Superlim) ikke tåler saltvann så godt. Jeg tror forøvrig ikke du skal bekymmre deg for det. Påvirkningen du får på en vinduslist er knapt å regne som påvirkning. I firmaet jeg jobbet for tidligere leverte vi cyanoacrylat til liming av spacere på subsea kabel for seismiske målinger. Denne kabelen ble revidert og limt opp igjen halvårlig. Påvirkningen av saltvann her var stor og spacerene var limt på for å trekke kabelen bak en båt. Kabelens lendgde var ca 1000 meter og påkjenningene enorme.

Jeg foreslår enten å bruke Loctite 401 eller Sicomet 77. Kontakt TESS så har de en av typene. Loctite er noe tyntflytende, mens Sicomet varianten er tykkere (lettere å ikke søle).

Hvis vinduslisten er produsert i epdm-gummi er det ikke noe problem med adhesjon. Dråpetesten er også en flott pekepinn som nevnt i tidligere inlegg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...