Stephan Startet 29.Juni.2008 Del på Facebook Startet 29.Juni.2008 (redigert) Jeg skal legge ny svart profilgummilist rundt glasset på et vindu i min Hanto-snekke. Gummilisten blir så klemt sammen mellom innvendig og utvendig aluminiumlist. For å tilpasses i hjørnene skal listen skråskjæres og endene limes sammen. Noen som vet hva slags lim som er hensiktmssig å bruke her? Gummien skal altså ikke limes mot noe, den skal bare limes gummi mot gummi i endene. Redigert 29.Juni.2008 av Stephan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Superlim, vi brukte det på gummilister/tettninger i prod. av alu. vinduer-dører i min fhv. jobb Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Gummi mot gummi da er nok superlim suverent ja. Og det "bygger" ikke noe. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
alma Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 (redigert) Vi bruker superlim på min jobb også. Det eneste er at limet vi bruker faktisk ikke er vannfast (wurth)! Har ikke fått noen klager på det, men skulle gjerne prøvd å få tak i et vannfast lim om det var til min egen båt! Redigert 29.Juni.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Det var jo litt skummelt. Jeg skal som nevnt lime sammen endene på gummilistene, og da skulle fugen helst tåle vann, f eks regn. Ellers har jeg det gående igjen med lekkasje i hjørnene. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hei Bruker vanlig superlim til å lime o-ringer som står som bevegelige tetninger i hydraulikksylindere under høyt oljetrykk, og det holder. Har ikke hørt at vann skaper problemer. Det er avgjørende for resultatet at delene passer helt sammen. Legg en gummilist inni sporene når du kutter slik at "leppene" ikke bøyer seg. Bruk en helt tynn kniv som er meget skarp, støtt opp listen på alle kanter og skjær helt rett. Når du skal montere dette er det en fordel å ha lim på limflatene og sette listene på en glassrute slik at du får rett vinkel/ fugeåpning. En tape rundt glasskanten hindrer at den limer seg fast. Skli listene mot hverandre og hold hardt noen sekunder. For å sjekke at limet passer til den aktuelle listen har du på en dråpe. Den skal flyte utover uten markerte grenser. Blir den liggende som en dråpe virker det ikke. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
TB2855 Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 For å sjekke at limet passer til den aktuelle listen har du på en dråpe. Den skal flyte utover uten markerte grenser. Blir den liggende som en dråpe virker det ikke. Javel ja, so det er dette som er trikset. Har lurt litt på dette. Tusen takk. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Heisan, Joda det er sant det som står her om at cyanoacrylat (Superlim) ikke tåler saltvann så godt. Jeg tror forøvrig ikke du skal bekymmre deg for det. Påvirkningen du får på en vinduslist er knapt å regne som påvirkning. I firmaet jeg jobbet for tidligere leverte vi cyanoacrylat til liming av spacere på subsea kabel for seismiske målinger. Denne kabelen ble revidert og limt opp igjen halvårlig. Påvirkningen av saltvann her var stor og spacerene var limt på for å trekke kabelen bak en båt. Kabelens lendgde var ca 1000 meter og påkjenningene enorme. Jeg foreslår enten å bruke Loctite 401 eller Sicomet 77. Kontakt TESS så har de en av typene. Loctite er noe tyntflytende, mens Sicomet varianten er tykkere (lettere å ikke søle). Hvis vinduslisten er produsert i epdm-gummi er det ikke noe problem med adhesjon. Dråpetesten er også en flott pekepinn som nevnt i tidligere inlegg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.