Jump to content

Motorfeste røket, Tohatsu 9.8 4-T rett til bunns !


VannTro

Recommended Posts

Jeg har fire hovedregler når jeg reklamerer (og jeg når fram i 80% av tilfellene :lol: ):

 

1) Gå til topps - infosjefer, daglige ledere - intent mindre

2) Sørg for klar tale og henvisninger til regelverk og hvilke rettigheter du har

3) Sørg for å antyde offentliggjøring av saken i presse, diskusjonsfora ( "håper det blir unødvendig å gå til pressen med denne saken..") m.v. Proffe folk vet konstnadsiden av negativ omtale opp mot kostnaden av din reklamasjon

4) Er du heldig å kan tittelerer deg som advokat, journalist, info-sjef e.l. hjelper det også veldig

 

Ellers er det håp i hengende snøre for deg i og med at den er forsikret. Selvsagt surt med egenandelen osv., men kjør begge løp til du får en avklaring.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vårt landsted har vi akkurat maken motor og samme årsmodell. Den skal så snart som mulig granskes for mulig tretthetsbrudd i angjeldende festebrakett. Deretter skal den selges og kjøperen skal få full innsikt i mulig feil på festet.

 

Deretter skal det innkjøpes en motor fra en annen importør enn Kellox, dvs ikke Tohatsu eller Honda.

 

Jeg har aldri hørt maken til elendig kundebehandling og ansvarsfraskrivelse!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere skal avvente dommen over Kellox litt til saken er behandlet. Grunnen til den slette behandlingen jeg fikk ved første henvendelse skyldes en manns reaksjon og handlemåte. Han var heller ikke ansatt for å behandle reklamasjoner. Når det er sagt kunne jeg fort ha gitt opp denne prosessen hadde det ikke vært for gjentatte oppfordringer her på Båtplassen !

 

Det skal sannelig skåles for et fabelaktig forum og drivkreftene bak det med Ingar i spissen :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm...- Hva med å forhåndsdømme dem bittelittegrann slik at de kan benåde seg selv ved å gi deg en ny motor? :lol::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg ser poenget, men ser ikke at denne saken kan ende på noen særlig annen måte en at man må konstatere bruddet og erstatte motoren.

Jeg har jo selvfølgelig delen også selv om de ikke har etterspurt mer enn bildet enda.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er marineansvarlig hos kellox, Ole S. Melbye, orientert om denne tråden.

 

Så tar saken en annen vending. Jeg tok kontakt med Per Anton Vinje, daglig leder i Kellox pr. telefon.

Det er en helt annen instilling som møter meg.

baatplassen fikk også epost fra Vinje som bekrefter at de vil se på saken på nytt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og har Kellox gjort det med Tohatsu motorer?

 

Så vidt jeg vet er det ikke en VP eier som har hatt problemer med dysene som ikke har fått fikset dette uten utlegg. Skal ikke starte noen ny VP diskusjon i denne tråden - jeg mener bare at kommentaren din er helt feil :smiley:

Link to post
Share on other sites

jada, var i langesund på tors¨dag kveld , kjørte innom gumøy kreppa hjemmover . ny natt i perleporten etter en pizza på stangholmen. henta dattra mi på søndeled og for bort til kilsundregattaen. overnattet på en fantastisk herskapsplass\øy som ble friområde i fjor ved sagesund i tvedestrand. furøya heter det. anbefales på det sterkeste hvis dere \du er på de kanter. kom hjem for en time siden..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med fremdriften i saken?

 

Desverre er det mange importører og forhandlere som et første forsøk i å dytte ansvar over på kjøper. Dette gjelder over hele fjøla!

Jeg har også vært i kontakt med kellox vedrørende andre ting og dert er ikke dette intrykket jeg sitter igjen med av de!

 

Litt vanskelig å se ut fra bildet på grunn av kvaliteten på det men det ser ikke ut som noen materialfeil i første øyekast. Om du ser porer i metallet eller ser tegn til korrusjon, (mørke eller lyse felter) er saken grei! Det finnes metallurger som kan avdekke dette.

Men jeg kan ikke i all verdens land og rike forstå at begge skruene har røket i 3/4 gass fremover på en så lett båt som den der! Og i Hvertfall ikke at den hadde hoppet av.

Jeg vet det er mulig å trekke til så mye at det sprekker der, men det er vel heller ikke saken her.

Kan den ene skruen ha løsnet?

 

Tohatsu er identisk som flere motorer på markedet, og dårligere materialer er ikke brukt i Tohatsu.

Link to post
Share on other sites

Saken ligger på bordet til Kellox. Det er avtalt at man avventer forsikringen som har fått skademelding, men jeg har bedt om en utredning av skaden fordi andre her inne har blitt skeptisk til kvaliteten. Dette regner jeg med at Kellox vil ta seg tid til. Når det gjelder materialet er det et brudd, men ikke noe tretthetsbrudd. Motoren taes som jeg skrev tidligere på og av jolla hver gang vi forflytter oss med vår Fjord 880, så jeg har ingen tro på at den har løsnet gradvis. Motoren ble kjørt ca 4 timer etter montering før dette skjedde og jeg skrur altid til så hardt jeg klarer for hånd. Det er dypt vann overalt hvor jolla ble benyttet, så hvis det var grunnet yttre påvirkning må det ha vært tømmerstokk eller lignende og dette ville man sett.

 

Jeg minner om at dette har skjedd med samme motortype tidligere og håper derfor at Kellox tar saken alvorlig noe jeg tror de gjør nå. Det vil nok uansett ta en del tid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har takstmann fra forsikringsselkapet vær å sett på båt/motorfeste. De konkluderer med at det er materialbrudd og ikke en skade forårsaket av "Yttre påvirkning". Derav avviser de saken som en forsikringssak.

 

Jeg har nå sendt e-post til Kellox om dette og avventer deres reaksjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk først vite at skaden som jeg meldte forsikkringsselskapet var avslått fordi det etter takstmanns rapport ikke forelå noen "Yttre Årsak" til skaden/tap av motor.

Nå har jeg fått rapporten skriftelig og her kommer det frem momenter som jeg tror er av interesse både for de med Tohatsu motor og for de med Aquaqick RIB båter.

Jeg offentliggjør ikke navnet på takstmann, men jeg legger inn hans rapport her:

 

Hei !

Båten er besiktiget i Drammen slik avtalt, og FT var tilstede.

 

Oppdragets art:

Vurdere hvorvidt det har vært en ytre årsak til at motoren løsnet og forsvant:

 

Bilder:

Foto 3780 er sendt i stort format for å best mulig vise detaljer. Som det fremgår har SB festeskrue m/skive vært løs over noe tid. Foto 3782 viser hvordan festebraketten ser ut.

 

Orientering fra FT:

FT har allerede hatt kontakt med både leverandør av motoren og av båten. Jeg oppfatter at alt er kjøpt som en ”pakke”. Slik jeg forstår mener begge at motoren enten ikke er skrudd godt nok til, eller så har festeskruene vært for hardt dratt til. FT visker så absolutt teknisk kyndig, og kan med sikkerhet si at dette var dratt til slik det burde for å holde.

 

Egen vurdering:

Etter min mening er det ingen tvil om at motoren har falt av fordi SB bolt først løsnet, og dernest at BB del av braketten ga etter når den ble ”alene” om å holde trykket fra motor i fremdrift og kanskje i noe sving.

Holder man seg til FT’s forklaring om at boltene var dratt riktig til, ser jeg muligheten for at materialet anleggsplaten utvendig er laget av er uegnet til formålet. Dette plastmateriale virker å ikke ha noen fleksibilitet, og når materialet ”setter seg” etter noe bruk, vil mest sannsynlig boltene miste sitt forspenn. Har en (eller begge) bolt(er) først løsnet, kan de fort løsne mer. Her virker det klart at SB bolt har løsnet mer og mer, for til slutt være løs nok til å komme over kanten på toppen av den innvendige platen.

 

Egen konklusjon:

Ved at motoren vil svinge fritt opp ved event støtning (se foto 3782), kan ikke jeg se at denne tap av denne motoren har en ytre årsak:

 

 

Slik jeg leser takstmannens rapport så er det (motoren ER skrudd til med all min kraft uten bruk av latmanns-arm) benyttet materiale i båten (platen utvendig på hekk) som ikke burde vært benyttet. Jeg har oversendt rapport til forhandler av Båt / Motor og bedt de ta kontakt med importør av Aquaquick. De er også informert om at denne saken er publisert her.

Legger inn takstmannens bilder så dere kan se selv.

 

cimg3779.jpg

Her vises invendig festeplate på hekk

 

cimg3780.jpg

Nærbilde av den siden på platen motorfeste har løsnet

 

cimg3783.jpg

Toppen bb side har fått skade

 

cimg3784.jpg

Festeplate bak på hekk som takstmann mener er av feil kvalitet

 

Jeg avventer nå tilbakemelding fra forhandler / importør av båt, samt motorimportør Kellox.

For orden skyld, påstand om at festeskruene var for løst/hardt dratt til er første uttalelse fra Kellox, ikke fra Forhandler.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fundert litt over vinkler og krefter mener jeg att ved belasninger som grunnstøting hard reversering etc så blir det ikke bruddet der .

Tror heler ikke det går å stramme så mye att dette kan skje .

 

Dumt å sitere seg selv men denne anntynigen stemte tylighvis da det sansynlighvis var det kanten på festeplata som som slo av bolten under svinging da motoren har hvert litt løs .

 

Konklusjonen blir da trolig att dette er ett uhell / skade som dekkes av forsikringen .

Det virker som feste konstruksjonen til denne motoren er , eller hadde en svakhet.

 

Om festekonstruksjonen er for svak så er det forsikrisselskapet som må prøve å søke regress fra selgers/produsentens forsikringsselskap.

 

Det kan hende det blir krevd noe avkorting i forsikringen pga motoren var for dårlig festet / sikret.

 

Tviler på att det står i forsikrinspapirene at forsikringen bare dekker ytre årsaker.

 

Tillegg : Synes denne festeplata ser skjelden bra ut og er trolig av de bedre.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på att det står i forsikrinspapirene at forsikringen bare dekker ytre årsaker.

 

Da tror jeg du skal sjekke forsikringspapirene dine og lese de med lupe :nonod:

Forsikringsselskaper skal tjene penger di vet du. Når det er sagt har jeg ikke fått noe endelig svar fra selskapet, bare rapporten fra takstmann. Jeg synes det går klart frem av hans rapport at selskapet ønsker svar på om det er en "Yttre årsak".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bare vær litt obs her, du kan lett bli sittende med svarteper.

Forsikringsselskapet vil selvsagt basert på denne rapporten hevde at dette ikke er forsikringssak men at dette skyldes en av to.

 

1) Feil montering fra din side eller

2) Feil kvalitet på festeplate

 

Du går så videre til importør som vil hevde at denne festeplaten er brukt på x-antall tusen båter av denne type uten at de har hatt reklamasjoner på den. Og vips er vi tilbake til alternativ 1) over.

 

Bare et lite tips :smiley:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det så er jeg totalt uenig med takstmann. Min oppfattning er som følger.

Babord festeskrue har røket. Deretter får man slitasjen som sees der styrbord festeskrue sitter. Til slutt vil motoren jobbe seg av.

Hvordan kommer jeg til denne konklusjon ? Jo, hvis man ser på toppen av hekkplata på babord side ser man tydelig sår etter at motoren har slått opp og ned ! Man ser til og med på den utvendige plata loddrette slitespor der motorens loddrette anleggsflate er :smash:

 

Jeg mener derfor fremdeles at det er et materialbrudd på motoren som forårsaktet dette. Om plata i bakkant av hekken er av "uegnet materiale" ? Jo, han har mye rett i det takstmannen, men jeg heller til min egen teori. Saken er formiddlet alle involverte partere og jeg gir meg i hvert fall ikke. Slikt skal bare ikke skje !

 

(jeg er forøvrig amatør og takstmann proff, så jeg får uansett ikke gehør hos Forsikring)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...