Jump to content

Info til en fersk båtkjøper!

Champion

Recommended Posts

Har fått akseptert mitt tilbud om å kjøpe en Champion alliante 1998 mod med en Mercury 150 HK 93 mod. Har aldri kjøpt båt før, hva er det jeg bør sjekke i forhld til dette kjøpet for ikke å kjøpe "katta i sekken" ? Hvordan fungerer dette med registrering av båter, vet at båten må ha reg nr for å få den forsikret..

Noen som har noen gode råd til er fersk båtentusiast?? :sailing:

Har du lite greie på båt og/eller motorer så vil jeg råde deg til å få med deg en erfaren båtkar når du skal investere såpass mye penger. En 15 år gammel påhenger bør sjekkes nøye og prøvekjøres. Men for all del, den kan være kjempebra den, det avhenger helt av stell og oppbevaring. (Min Yamaha 60 CE runder 25 år i år, uten et feilslag!)

Når det gjelder registrering så ville jeg anbefale det, det koster dog ikke stort og har sine udiskutable fordeler.

Ønsker deg et godt båtkjøp og masse hygge på sjøen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Regner med du mener Champion Allante.. Har i så tilfelle en kamerat som har maken båt med lik motor og sånn til informasjon så er han veldig fornøyd med denne. Når det gjelder registrering så må du ikke registrere båten. Dette er frivillig, de fleste velger å gjøre det, men man trenger ikke. De fleste forsikringsselskap krever et reg.nr. på båten, men dette kan være flere ting. Bla.a. Securmark ( http://www.securmark.no/ )

For registrering i småbåtregisteret:

https://www.redningsselskapet.no/sbr/

Redigert av st (see edit history)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Hei.

Som Jans/bamsehar skrevet over så vil jeg anbefale deg å ha med en kar som har litt peil på båter og motorer.

Heftelser.

Sjekk om det er heftelser på båten. Dette er meget viktig. Eventuelle heftelser finner du i Løsøreregisteret., ikke i Småbåtregisteret.

Undersøk båten. Som med boliger har selgeren opplysningsplikt, mens du har undersøkelsesplikt. Gå derfor nøye gjennom båten sammen med en båtkyndig person.Husk prøveturen. Be om å få ta en prøvetur med båten - også det sammen med en båtkyndig. Mange feil er vanskelige å oppdage på land, men enkle å se når båten kommer på vannet.

Kjøp hos en forhandler. Du får nok lavere priser om du kjøper fra privatpersoner, og Kjøpsloven gjelder også da. Likevel er det tryggere å kjøpe hos en båtforhandler. Da kan du være rimelig sikker på at båten er den oppgitte årsmodellen og at garantien er gyldig.

Reklamér om du finner mangler. Oppdager du at båten har mangler etter kjøpet, bør du reklamere. Kontakt teknisk og juridisk sakkyndige og få dokumentert mangelen. Forfølg saken videre hvis nødvendig. Bruk rettshjelpdekningen som ligger i forsikringen din.

Andre praktiske tips:

Kjøp kjente merker

Sjekk skrog for plastpest, blir som en boble under lakken. (som rust på biler)

Sjekk motor og drivverk

Sjekk elektrisk anlegg

Få tilstandsrapport og all dokumentasjon om båten

Sjekk om det i kontrakt/dokumentasjon er tatt forbehold om eventuelt defekt utstyr

Sjekk inventar og utstyrsliste

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...