Jump to content

Varmtvannsbereder Sabb Ford 2728T 200hk


JohnS

Recommended Posts

Hei

Jeg skal montere varmtvannsbereder (Isotemp Basic 24ltr.) , og lurer på om noen vet hvor det er mest hensiktmessig å koble til kjølevannet fra motoren.

Det er en Sabb Ford 2728T 200hk.

Tenkte å ta ut varmtvann fra forkant topplokk (SB side), altså sette i et T-stykke hvor temperaturgiveren står. Er det noen som vet hvilke gjenger og dim. denne har? (Har ikke prøvd å løse på den enda, og det virker noe trangt imellom ventildeksel og varmeveksleren).

Hvis det er noen som har gjort denne jobben på tilsvarende motor, er jeg veldig takknemmelig for tips, og åpen for forslag for andre tilkoblings steder.

(Tenkte å finne en plugg på/ved vannpumpen for returen)

Berederen vil forresten bli montert i forkant maskinrom, og styrbord side.

 

mvh

John

Link to post
Share on other sites

Hei John, jeg har Sabb/Ford 155 hk 4 sylindret. Samme blokka, men på 4 syl.

Er det ikke 2 uttak ved termostathuset,(plugg) der tempføleren står?

Det er 1/2 tomms hull tror jeg, (kunne vært større).

Husk å sette på kraner på uttaka.

Jeg måtte av med varmeveksleren for å komme til, jævlig trangt.

 

Hilsen Jon

Link to post
Share on other sites

Takk til Jon og Stålmarken

 

Ser Stålmarken har en annen type, med thermostathus og noe enklere tilkobling.

I følge datablad jeg har fra Sabb, er disse to pluggene 3/8". Blir det ikke litt liten vannstrøm? Ser berederprodusenten anbefaler 5/8" (16mm slange).

Lurer på om jeg kunne koblet meg inn på slangen før termostaten.

 

Hilsen

John

Link to post
Share on other sites

3/8" er kanskje litt lite, men det eneste som skjer er at det tar litt lengre tid å varme tanken.....hvilken dim. er det på sløyfa inne i tanken tro? Er den feks. 3/8" så spiller det ingen rolle hvis du ikke har kjempelange slanger. På varmeren min anbefales det 19 mm slanger, men rørene i radiatoren er ikke større en 10 mm.

Redigert av Stålmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvis noen lurer på resultatet av denne operasjonen, vil jeg bare si at det ble 100% vellykket.

 

Løste ned varmeveksleren grunnet det var veldig trangt, satte et 3/8" T-stykke i topplokket, med en miniatyr stengeventil ut 90 grader, og giveren for temperaturalarm øverst. 19mm godkjent slange (sort gummi) i slakt fall ned til bereder, og samme type i retur omtrent vannrett til motorens vannpumpe (via stengeventil og 90 graders bend.) Der var en 3/8" plugg i pumpen jeg brukte.

Berederen ligger litt lavere enn ekspansjonstanken, og det ble ingen problemer med luft. Fylte på vann, startet og etterfylte litt, og tok en liten tur på ca. 1/2 time. Kunne da ta oppvasken med godt varmt vann.

 

Ferien var reddet, og det er deilig å slippe å koke opp vann hele tiden.

 

Hilsen

John

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...