Jump to content

Berging av slitt mahogany

esg022

Recommended Posts

Jeg tror at her kan du "bare":

1) kjøre over LETT med pussepair nr 80 (bare for å rifle overflaten på lakken for å gi lakkfjerneren bedre vilkår)

2) smøre på en GOD lakkfjerner

3) Bruke en SKARP malingsskrape (Jeg brukte Biltema sin)

4) Pusse LETT med pussepapir 120 (fjerne all lakk + grå teak/ mahogny)

5) Beise med mahognybeis

6) Olje eller lakke opp. Jeg brukte Edelolje, men muligens lakk er bedre ute (?)

Kjøp topp-kvalitet på beis og olje/ lakk. Må være lysekte og holdbar.

Jeg har gjennomført dette nå på min Nidelv (teak-finerplater + noe heltre), og det blir fint!

Jeg brukte Biltema sin pussemaskin ("mus") med 80 og 120 papir. Det fungerte veldig bra! - Vanlig eksentermaskin er ikke så grei inn i hjørner osv.

OBS: Sjekk at det ikke er "blåmann" eller dype jordslag i platene. Da må du nok bytte plate for å få det fint. Sjekk da denne tråden om type finerplater eventuelt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Råteangrepet kan du sikkert stoppe ved å stoppe tilføringen av fuktighet (tette lekkasjen), og tørke det helt. Deretter mette det med olje.

Deretter kan du legge på en 4 mm teak-finerplate og behandle denne som det andre treverket. Eventuelt bytte hele platen.

Evt legge på en bred "pyntelist"...

PS: Hvis denne veggen er en bærevegg, og ikke bare lettvegg, bør du kanskje bytte hele platen. Det er det sikkert flere kyndige personer enn amatør-meg som kan svare deg på her inne.

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Lekkasjen jeg sikter til har forårsaket råten i veggen, samt fuktighetsflekkene på den veggen (innsiden).

Sannsynligvis lekker det i fremre del av sidebanken på babord side. Man ser avtegningen godt på innsiden... Det kan lekke andre steder også, og at vannet forflytter seg dit på egenhånd, men jeg sjansegjetter på at det lekker i festet mellom benken (ute) og den veggen.

Jeg tror jeg bare hadde tørket ut og oljet inn råten som er der nå, og lagt på en ny teakplate på innsiden. Hvis det er en bærevegg, hadde jeg lagt på en tykkere teakplate. Men hvis det kun er en enkel vegg, hadde jeg nok bare lagt på en 4 mm finerplate (teak).

Men det er vanskelig å bedømme dette ut fra bildet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...