Honduras Startet 30.Juni.2008 Del på Facebook Startet 30.Juni.2008 Har kjøpt en -98 50Hk Mercury 3 sylindret 2-takter. Denne rigger jeg på en speedbåt (bilde kommer når den er ferdig ) Har hørt at Mercury er litt slappe med justeringen av spjeldåpningene på forgasserne, så jeg vippet av innsugsboksen og tok en titt. Joda, spjeldene åpnet synkront, men bare ca 85% opp før armen slo i endestoppen. Med en skrutrekker ble endestoppen justert til 100% åpning Men så kommer spørsmålet... Må den nå justeres opp på dysene og/eller oljepumpa også, eller er det faste dyser osv slik at dette går automatisk? Bare så jeg ikke overlykkelig over å kunnee hente ut alle kreftene med cleaverpropell og WOT etter 15 minutter varmskjærer motoren på 5500 rpm pga for lite olje og mager blanding... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Enten har Droll m.fl allerede startet ferien, eller så er det faglige nivået på BP i fritt fall Ingen som har erfaring med dette ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Droll Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Enten har Droll m.fl allerede startet ferien, eller så er det faglige nivået på BP i fritt fall Ingen ferie enda, men det nærmer seg...... De aller fleste motorer av nyere dato ( 1965 > ) har en fast full fart dyse, vil en ha fetere blanding må en bytte dyse. I ditt tilfelle er det ingenting å tenke på, hva skjer når luftgjennomstrømningen i venturie øker ??.....jo lufta vil suge med seg mere bensin. ( din motor ble levert med 0.052 dyse ??, WME68 ?? #1395-6359 ) Same dyse design som er brukt på "nesten" all Mercury/Mariner Litt mere usikker når det gjelder olje pumpa....men den vil jo fungere på nesten samme måte....får du mere turtal.... VIL den pumpe mere da den er drevet direkte av veiva. Hvis du vil føle deg litt tryggere kan du følge med på pluggene og olje forbruket, sett et merke på tanken ...fyll på 1 liter ( eller 0.5 L ), før logg. 1 liter olje til 25 L = 4% 1 liter olje til 33 L = 3% 1 liter olje til 50 L = 2% 1 liter olje til 100 L = 1% Antagelig så ble motoren justert riktig på fabrikken, men siden den er ifra 98....så har sikkert noen vært der å skrudd litt... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Takk skal du ha Droll, da er jeg litt tryggere. Skal sette merker og sjekke forbruket. Motoren sitter på en speedbåt som antageligvis kommer til å gå mye på høyere turtall. Er det fornuftig at den ligger rundt 1-2%, eller bør den få mer? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Droll Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 De fleste slike systemer gir motoren 1% kun på tomgang, men øker oljemengden med turtallet, ved maks gir mange oppimot 3 > 4 %. Hvis du tenker å kjøre motoren hardt , gjerne litt over anbefalt WOT... da kan det lønne seg å koble ifra olje systemet og blande 3 > 4 % på gamlemåten .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.