S/Y MAMOSA Startet 1.Juli.2008 Del på Facebook Startet 1.Juli.2008 Har satt inn en Faria turteller i båten, men sliter med å få alt til å virke som det skal. Motoren er en Volvo Penta 2002, med en iskra 70 amp. dynamo. Har koblet alt slik det står på koblingsskjemaet, men lurer på et par ting i forhold til kalibrering... På dynamoen er det ett skjema for utregning av hvilke innstilling justeringsbryteren på baksiden skal stå på. Det ser ut som følger: Crankshaft pully dia. --------------------------- X no. of alternator poles = N Alternator dia. Svaret skal da gi hvilken possisjon kalibreringsskruen skal stå i. 6,0 - 9 = 1 9,1 - 12 = 2 12,1 - 17 = 3 17,1 - 24 = 4 24,1 - 34 = 5 34,1 - 52 = 6 Jeg har målt reimhjulsdiameter på veiv til 13cm og reimhjul på dunamo til 7cm. Men hvordan finner jeg ut hvor mange poler dynamoen har? Har prøvd meg frem litt ved bare å teste de forskjellige possisjonene med motoren i gang, men da er det enten ingen reaksjon i det hele tatt, eller at nåla bare stiger og stiger til den er over max (over 4000rpm) enda motoren går på tomgang... Noen som har noen tips å gi? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Det enkleste og beste er å kjøpe en stobeteller, da får du nøyaktig resultat. Dersom nåla bare stiger er noe feil enten med oppkoblingen eller instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Jeg koblet akkurat til en turteller fra Faria i snekka mi, og har også en 70A Iskra dynamo. Jeg fikk et noenlunde resultat ved å gå ut fra at dynamoen hadde en pol, og regnet ut i forhold til tabellen. Husker ikke tallene her. Er du sikker på at du har koblet signalet (SIG) på turtelleren på riktig pol (W) på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y MAMOSA Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Ja, har koblet W til SIG og har sjekket at kabelen er hel og at det er kontakt mellom punktene. Turtelleren står på 0 uansett hvilken av innstillingene jeg prøver, og det er ingen respons på viseren om jeg kobler av SIG kabelen mens motoren går... Kan det være feil på dynamoen? Hvordan sjekker jeg dette? Målte spenning på ca 6,4 volt når jeg brukte SIG som minus på multimeteret, er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.