Jump to content

VP MD21B Startmotor / innslag


buckley

Recommended Posts

Hei,

Min gamle trofaste Nidelv 24 er bestykket med en VP MD21B. Den plages nå med at innslaget er litt tregt. Dvs. startmotoren slår ikke alltid inn når jeg vrir på startnøkkelen.

 

Har hørt at dette skal være litt volvo problem, men finner ikke at noen har skrevet noe om hvordan man løser det.

 

Sist helg plukket jeg ut innslaget (nr 27 på bildet) og gav "staven" (nr14) en god dusj med WD40. Etter dette slo starteren lettere inn, men spørsmålet er kan WD40 gjøre skade inni der? :eek:

 

startmotorbilde.jpg

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du trenger en grundig rengjøring. Ta av innslaget (nr.27) og gjør stempelet grundig rent. gjør også rent inni "sylinderen". Om det er rust her så kan du bruke fint smergelpapir eller stålull. Ta også og rengjør nr. 14 og smør opp igjen akslingen til nr.14. Inni viklingene og bak på børstene må du ikke bruke smøremiddel, men alt av bevegelige deler hvor det ikke er strøm går det fint å bruke feks. WD40. WD40 sine smøre egenskaper er ikke all verden, men det er et greit middel å bruke om du har deler som sitter fast.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar!

 

Den sier bare "klikk" uten at det skjer noe mer.. og litt tilfeldig når det skjer. enkelte ganger starter den helt fin, andre ganger bare klikk..

Det virket nesten som om nr 14 gikk tregt frem og tilbake..

 

Den skruen som skjuler seg bak hullet jeg har merket med WD40 på min første skisse - ser rimelig rusten ut - må den ut for å få av innslaget?

 

Det er litt trangt rundt motoren så jeg hadde håpet slippe å åpne selve startmotoren.. da må nemlig hele motoren ut i friluft.. :headbang:

 

Noen forslag til hva det kan være? Og er dette et typisk Volvo Penta problem, eller har jeg hørt røverhistorier? :cheers:

 

img_2996_small2.jpg

Redigert av buckley (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme symtomer på min startmotor (på MD21A) i fjor sommer. Bare "klikk" i innslaget og ingenting mer.. Demonterte hele starteren og rengjorde / smurte etter alle kunstens regler, men feilen ble ikke borte. Ble litt bedre i en periode, men så kom feilen tilbake. Sjekket også alle andre mulige feilkilder som dårlig kontakt i koblinger o.l. Men til slutt kjøpte jeg en byttestarter hos Bilxtra. Ga ca 1600,- for den , og siden har motoren startet uten problemer :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Høres ikke lovende ut. Jeg har nemlig skiftet tilførselsledninger allerede. synest jeg så en stygg pris på hele starteren og i kombinasjon med at motoren må løftes ut for å komme til så blir det nok siste utvei =)

 

Skal ta med noe å smøre opp med neste gang også får vi se om det holder sesongen..

 

Noen tips til smøremiddler jeg bør bruke som er i vanlig handel?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Sabb type G hvor innslaget hang seg opp eller noen ganger bare klikket. Tok og boret et lite hull med drill i plastdelen av innslaget på 2 mm (Midt imellom de to store skruene hvor kablene er festet) og sprayet med 5-56 her. Da får man olje inn fra innsiden av selve kontaktoren, og det hjalp for meg. Ta gjerne og lukk hullet etterpå med en klatt lim eller liknende. Skal se om jeg har noen bilder senere, tror jeg tok noen

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når børstene er utslitt eller har satt seg fast i holderne virker ikke innslaget heller og det er det utrolig mange som ikke har fått med seg. Dette fordi innslagsviklingen i magnetinnslaget er seriekoblet med anker og felt. Holdeviklingen er for svak til å slå inn innslaget.

 

I båt hvor der ikke er støv fra clutchen (som på bil) bør drevet pos.4 være smurt med tynn olje der det er i inngrep med ankeret pos.2. Dette for å hindre rust og sikre god funksjon.Jernstempelet inne i innslaget pos.27 kan også ruste og bør rengjøres og holdes oppsmurt.Det samler seg ofte vann og olje inne i starteren.Jeg anbefaler at der alltid borres et ø3-5mm drenshull på laveste punkt i pos.24.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange bra innspill. Skal prøve å løsse på nr 24 og se om det er mye fukt inni og kanskje prøve å få satt ett hull der..

Skal få med meg litt tynn olje og prøve å smørre opp litt.

 

Utrolig irriterende at det ikke er mulig å få ut hele starteren uten å løfte motoren (eller skjære i gulvet :rolleyes: )

 

Blir vel fort litt kos til vinteren om den holder så lenge.. hadde bare planlagt at den skulle fungere heele ferien :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det virker som om hele innslaget "satt" da jeg løset de fire skruene i enden på innslaget. Etter litt mikk og myke kjærlige slag med gummiklubbe fikk jeg litt bevegelse i det. Fikk dratt ut innslaget kanskje 3-4cm, MEN spørsmålet er :

Hvordan sitter senterakselen fast i "nr 14" (innkoblingsskinnen)? :rolleyes:

 

Ser at akslingen på innslaget har flat-jern spor, og at det er en plast-sak som sitter fast på akslingen, men fant ikke helt ut hvordan innslaget blir løst fra innkoblingsskinnen - Er det bare å dra hardere ut/bakover? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Når du har fått løsnet de 4 skruene skulle det være mulig å dra av innslaget, mens senterstykket vil henge fast i "14". Senterstykket er magnetisk og trekkes inn av spolen som går rundt denne når strømmen settes på. Senterstykket vil normalt kunne lirkes av tilslutt ved å skru løs "17" +"26", som er skruen som holder "14".

 

Var forresten en fin beskrivelse her:Bosch starter repair

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og flott link! =)

Er det kurrant å få på plass solenoiden/innslaget dersom en bare drar av solenoiden uten å ta løs senterdelen. synest det kan se ut til å være litt pes å få den senterbiten til å treffe innpå akslingen til solenoiden etter at den har vært ute :)

 

Siden jeg ikke får ut hele startmotoren nå i sommer håper jeg å slippe å ta ut "gaffelen" også :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ja eller Nei!!??

Det kan gå an å få senterdelen tredd av "gaffelen" ved å skru løs "17" + "26", da vil gaffelen kunne falle ned 5-10 mm slik at du får tredd av senterdelen. MEN det kan også hende at når du trer gaffelen opp igjen at den ikke er kommet riktig i spor (nederste delen av gaffelen). Da må du lirke litt frem og tilbake for å få den riktig før du setter i bolten:"17"

Link to post
Share on other sites

mm.. blir vel til å prøve, banne litt og se hvordan det går :smiley:

Takk for svar så langt! sagaen fortsetter til helga med mer skruing.

 

Takk for link SF, men må løfte motoren for å få ut starteren og da blir det litt mye styr midt i sesongen =) Satser på å overhale den jeg har hvis jeg først må ta den ut.

Link to post
Share on other sites

Fiskebat: Mange av starterne beregnet på båt er vanntette så å bore hull i disse er ikke noen god ide.

 

Min erfaring er at nevnte hull er meget nyttig. Jeg har i mitt lange liv åpnet adskillige såkalte vann og oljetette startmotorer der man tydelig kunne se vannstanden innvendig. Med drenering ville de kanskje ha fungert den dag i dag. Jeg borrer konsekvent et dreneringshull ved reparasjon. Kan nevne at mange startere har drenering orginalt. Kommer det vann eller olje inn må dette få unslippe, hvis ikke blir det havari.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Bare fiske frem denne litt igjen.

på MD21B har jeg i allefall funnet ut at solenoiden har noe som begrenser vandringen til senter-delen slik at denne ikke er mulig å få løs uten å løsse hele starteren. Mye mikk-makk og slit og ikke snakk om at jeg klarte å få den ut.

 

Det endte med at jeg brukte wd40 for å få løsset ordentlig og så tvang senterdelen frem og tilbake i solenoiden til den løsnet. Etterpå har jeg presset inn litt fett i håp om at det skal smøre tilstrekkelig til at det ikke setter seg helt fast med det første.

 

Har dog vært litt forsiktig da jeg er usikker på hvor heldig det er om fettet følger nedover inn i starteren.. :rolleyes:

 

Til uka er det ferie så da skal den få kjørt seg litt i allefall =)

 

Marius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...