Jump to content

Lime snapdavit pad'er til gummibåt

Helge

Recommended Posts

Kjøpte Weaver offset snapdavit, men det var ikke med noe bruksanvisning til 2-komponent limet for å lime "pad'ene" til gummibåten.

Det står Plastigum 77 (Franz Miederhof) på metalboksen og der står det forsåvidt (på tysk) at når limeflatene er rene/rengjort så skal limet pensles tynt på begge flater som skal limes sammen. Etter 3 til 5 minutter skal flatene presses hardt sammen.

Det jeg imidlertid ikke skjønner er den lille glassflasken som var teipet fast til boksen. Her er teksten kun på Italiensk og det står Attivatore - så det er vel herder ("activator"). Jeg regner dermed med at dette er herderen til limet, men jeg finner ingen sted noen forklaring på hvor mye herder (hvor mye av flasken) som skal brukes til hvor mye lim (hvor mye av boksen). Er det noen som vet eller må jeg vente til i morgen og ringe forhandler?

Videre var det med en liten plastflaske med MEK-tynner (Metyletylketone) og regner med at dette er rensevæsken som skal brukes på både pad'er og gummibåt før limet påføres. Riktig...?

Det kan vel hende at de 10 ml herder på flasken er passe mye til de 170 gram lim som er på boksen.... men da tror jeg det blir rikelig med lim :lol: ...men nå trenger jeg ikke spare noe av dette limet til senere så bare blandingsforholdet blir riktig er det helt ok.

Edited by Helge (see edit history)

hei.jeg har nettopp limt en del hull..du skal smøre på 3 lag.står at du skal vente i 20-30 min.,pr strøk..jeg ventet i ca 10 min..men det var ganske varmt da jeg gjorde dette.på det siste strøket skal du påføre den andre delen.du skal vente til det nesten ikke kleber..så limer du di sammen..sitter som f....jeg vasket med tynner nr 2.ps når det nesten ikke kleber mer så smører du andre laget osv.lykke til.

blandingforholdet mener jeg og huske som 1/10%

westcruiser

Edited by westcruiser 32 (see edit history)

]

hei.jeg har nettopp limt en del hull..du skal smøre på 3 lag.står at du skal vente i 20-30 min.,pr strøk...

Takk for tilbakemelding. Men jeg blir litt usikker her... på om ikke det er forskjellige herdetider på ulike fabrikat og typer av lim. På limboksen min med Plastigum 77 fra Franz Miederhoff står det vitterlig "Plastigum 77 wird mit Pinsel auf beide zu verklebenden Flächen dünn aufgetragen, nach einer Ablüftezeit von 3-5 Minuten verklebt und kräftig angedrückt." Dette må da bety bare 3 til 5 minutter avhengig av temperatur (15 til 25 grader angitt på boksen) fra limet et påført til man skal klebe sammen? Videre står det ikke noe om flere strøk?

...blandingforholdet mener jeg og huske som 1/10%

OK - det stemmer i så fall ikke med de direkte volumene i hhv boks med lim og flaske med herder som jeg har mottatt. Det er vel også her jeg er mest usikker - blandingsforholdet mellom lim og herder.

Ellers er det vel også ved påliming av snap-davit pad'er mest fornuftig å gjøre dette med flat gummibåt (tom for luft) slik at man får presset limflaten hardt mot et jevt underlag som eksempelvis et gulv?

.

Takk for tilbakemelding. Men jeg blir litt usikker her... på om ikke det er forskjellige herdetider på ulike fabrikat og typer av lim. På limboksen min med Plastigum 77 fra Franz Miederhoff står det vitterlig "Plastigum 77 wird mit Pinsel auf beide zu verklebenden Flächen dünn aufgetragen, nach einer Ablüftezeit von 3-5 Minuten verklebt und kräftig angedrückt." Dette må da bety bare 3 til 5 minutter avhengig av temperatur (15 til 25 grader angitt på boksen) fra limet et påført til man skal klebe sammen? Videre står det ikke noe om flere strøk?

ja mulig at det er ulike metoder

OK - det stemmer i så fall ikke med de direkte volumene i hhv boks med lim og flaske med herder som jeg har mottatt. Det er vel også her jeg er mest usikker - blandingsforholdet mellom lim og herder.

det som skjer er vel at det herder mye fortere vis du har for mye herder i..litt mer tidspress på jobben:-)))

Ellers er det vel også ved påliming av snap-davit pad'er mest fornuftig å gjøre dette med flat gummibåt (tom for luft) slik at man får presset limflaten hardt mot et jevt underlag som eksempelvis et gulv?

.

jepp:-)

]

I tillegg kan du gjerne bruke varmepistol, funker godt.

I Weaver sin bruksanvisning for montering av snapdavit'ene var det anbefalt en kraftig hårtørker :yesnod:

Har forsket litt mer på dette nå og fant blant annet en tråd fra i fjor der det tydelig framgikk at fler enn meg har blitt forvirret over den "tynne" bruksanvisningen til Plastigum 77 og at denne er delvis på tysk og delvis på italiensk :nonod::crazy:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23473

Leste også gjennom HELE bruksanvisningen som fulgte med snapdavit'ene. Der er det referert til et lim, men ikke det jeg fikk. Til det limet som var nevnt i Weaver sin bruksanvsining stod det blant annet at gummibåten ikke må røres på 48 timer etter limingen og at limet har 100% styrke etter 7 dager. Spørsmålet da er jo om båten kan brukes etter 2 dager og eventuelt om man kan bruke snapdavit'ene etter 2 dager eller om en må vente til 7 dager?

Edited by Helge (see edit history)

Du å be om å få teknisk datablad på limet. Av det vil det fremgå hvordan styrkeoppbyggingen trer frem i forhold til tiden. Dette er antagelig oppgitt ved 20 grader og 65% luftfuktighet. Alle lim, også 2-komponente vil speede opp farten ved høyere temperatur. Det er mulig det også står alternative temperaturer i teknisk datablad. Hvis du skal benytte høyere temperatur er det viktig at den er stabil og ikke går opp - ned - opp - ned osv. dette vil svekke limfilmen siden materialet du limer vil vekselvis utvide seg og trekke seg sammen.

Når det gjelder disse 2 og henholdsvis 7 dagene refererer de til at du kan benytte båten etter 2 dager, da har limet håndterings-styrke, men du må ikke feste den i davitene før det har gått 7 døgn. Hvis du legger statisk press på limfugene(henger båten i festene) før fullherding vil antagelig få "Kaldflyt". Det vil si at festene kan flytte på seg og styrken i limfilmen svekkes betraktelig.

Ta altså gjerne båten i bruk, men ikke fest den før det har gått 7 døgn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Snakket i dag med Flak (flak.no) som importør av Plastigum limet ifm blandingsforhold på lim/herder. Lastet også ned Flak sin norskspråklige monteringsanvisning (fra websiden deres) som jeg ikke fikk sammen med limet :nonod: Her på baatplassen fikk jeg høre at man ikke bør bruke snapdavitene på 7 dager etter liming, mens Flak sa jeg trygt kunne bruke snapdavitene etter kun 24 timer. Dersom limfugene ikke skulle tåle min 36 kg gummibåt etter 24 timer måtte jeg ha gjort noe fundamentalt galt i limeprosessen (først og fremst mht rengjøring/priming). Vel jeg venter nå til 48 timer jeg da :lol: men det er kjekt å slippe og vente en hel uke.

Ellers kan jeg bekrefte at Flak sin norskspråklige bruksanvisning også inneholder 3 strøk med Plastigum 77 lim før sammenføyning etter det 3 (samt 2 strøk rensing/"priming" med MEK tynner med minst 10 minutter mellomrom)

Det var deg Helge som nevnte disse 2 og henholdsvis 7 døgn. Det refererer da til tiden det tar før gjenstanden som er limt kan taes i bruk (2 døgn) og tiden det tar før man oppnår full styrke (7 døgn). Du kan ved full belastning få kaldflyt når det taes i bruk før 7 døng, men det skal vel mye til at du noen gang får bruk for 100% av styrken. Det tenkte ikke jeg på. Jeg blir litt vel teoretisk enkelte ganger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var i monteringsanvisningen i Weaver snapdavitene at hhv 2 dager og 7 dager var nevnt. Men det kan ha vært med en annen type lim enn Plastigum 77. Flak insisterte på at dersom man hadde foretatt en god limejobb med 2 ganger rens/priming og liming ihht oppskiften deres med 3 strøk så kunne man bruke snapdavit festene etter 24 timer.