Lars Høvik Startet 1.Juli.2008 Del på Facebook Startet 1.Juli.2008 Jeg har da fått min Furuno, og satt den inn. Det står i manualen at det skal være mulig å koble til eksterne instrumenter. Det står at jeg skal bruke hvit og blå kabel for eksterne, men det er jeg er usikker på er hvilken som skal hvor. Navman kommer med en rart nok med phonoplugg, så det jeg lurer på er vel først og fremst om det går og så om blå skal i senter eller på utsiden? Noen som forstå dette, blei litt kronglete.... Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Phonopluggen er så vidt jeg vet signal fra ekkoloddgiveren. Det skal bare inn i ekkoloddet. Finnes det ikke en plugg til på Navman-instrumentet? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Lars Høvik Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 jo forsåvidt, dvs. to kabler til, men tenkte jeg skulle droppe hele det instrumentet, og bare bruke giveren. Det går kanskje ikke? Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 (redigert) Phonopluggen på Navman er signalet fra giveren/svingeren. All tolking av ekko foregår i Navman instrumentet slik at dybde kan beregnes og deretter sendes ut "ferdigtygd" som Nmea data som så vises av mottager (eks. plotter) som et tall for dybde. Du kan ikke koble giveren/svingeren direkte på plotteren med mindre denne også er et ekkolodd. Jeg kan jo legge til at dersom plotteren også har innebygget ekkolodd vil den ha en egen inngang for svingeren. Nmea signalering benyttes ikke for dette formålet. Redigert 1.Juli.2008 av borref (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Ok ! jeg regner ikke med at Furunoen er det. Har lest at det skal kunne kobles videre, ifra ekkoloddet, men Furunoen har to kabler til eskterne instrumenter, og navman bare en ut... Ender vel med at jeg må borre nytt hull skottet. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 En plotter kan normalt både sende (GPS posisjonsdata) og motta NMEA data (dybde, VHF/AIS, vind etc.) og av den grunn har de to kabler per NMEA port - en for utgående og en for inngående. Navman dermimot kan kun sende fra seg dybdedata og denne lederen skal da inn på Nmea "In" på plotteren. Nmea kommunikasjon krever også signal jord, men i båt er det normalt at minus fra batteri benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Jeg ser litt på koblingsskjemaet for Furunoen. Det er tre ledninger (blå, gul og grønn) dedikert til 9 pin sub d plugg for pc. Men den "blå" ledningen står også oppført til det eksterne intrument + hvit. Hvem av disse trur dere ska kobles til navman'n? Er kanskje den blå som sender da? iden den går til pc'n og? Mye amatørspørsmål her nå, menmen hold ut med meg:) Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Det finnes fargekode standarder/anbefalinger for det meste, men problemet er her som med så mange andre standarder at det finnes så mange av de. Tryggest er det å sjekke navnet/betegnelsen på signalet for å forstå hvilke ledere som skal kobles sammen. På Furuno'en må du finne lederen som er merket "Nmea in". Deretter er fargen kjekk å ha når du legger deg under konsollet for først å finne lederen og deretter koble. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.