BEG Startet 8.Desember.2002 Del på Facebook Startet 8.Desember.2002 Har en Hürthkasse som er vanskelig å få satt i fri. Kort fortalt trengs liten kraft for å flytte gearhendelen på selve kassa fra fri til henholdsvis forover og revers. Langt mere kraft trengs for å flytte til tilbake til fri. Resultatet blir at jeg ofte opplever at i steden for å sette gearet i fri, går den "direkte" fra forover til revers / fra revers til forover. Dette er ubehagelig ved manøvrering i trange havner. Har til og med opplevd at jeg har trodd kassa har stått i fri, men den gang ei (båten er tung, og det tar "litt" tid før man merker bevegelsen. Har telefleks(?) kabler. I tillegg er det 2 styreposisjoner, så det er installert en "koplingsboks" for disse to, før gearkassa. Noen som har gode råd / erfaringer med slike problemer? (Kassa er splitter ny, så det er ikke noe problem med den. Den gamle var like dum) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jonny Svart 8.Desember.2002 Del på Facebook Svart 8.Desember.2002 Dette er sikkert bare en ren og skjær justeringssak. Men det kan og være at vaierene er tørre, oppfliset og slitne, og at de dermed ikke lar seg finjustere. Tregheten kan foresten også skyldes gammelt stivt fett. Sjekk de, evt. smør de, eller skift de. Jeg tror dette er et ganske vanlig problem. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Desember.2002 Del på Facebook Svart 8.Desember.2002 Du kan prøve å redusere tomgangsturtallrt noe. Dersom der er noe belastning på mekanismen blir Hurth kassene tunge å betjene ( i alle fall de "gamle" mekaniske). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
880 Svart 8.Desember.2002 Del på Facebook Svart 8.Desember.2002 Har kun en posisjon, men min erfarig etter samme problem som ditt. Byttet gear kabel og demonterte kontrollboksen, renset og smurte denne ( 77' mod.) Etter dette er det som en lek å "gire". Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
will Svart 8.Desember.2002 Del på Facebook Svart 8.Desember.2002 det var en del problemer med koblingsboksen som sitter rett før giret.Den var så upresis og slarkete at det resulterte i skader på giret fordi koblingen ikke kom helt fram Morse kom med nye en gang på 90 tallet som skal være bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.