Hakono Startet 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2008 Hei, Har en ranabåt på ca 14-15 fot. Tror dere den vil klare en 30hk Yamaha fra 1989 ? har tengt litt på dette. tåler bakenden dette ? er ny her , men ikke så fersk innen båt. men vil spørre får sikkerhets skyld. om noen har peilig. ikke vær beskjeden med å svare. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Yamaha 30hk .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Tror ikke at du kan bruke så stor motor på den,har selv en Rana 15 skipper den er ikke godkjent fo mer en 12hk. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Hakono Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Ok, men hva kan sje om jeg prøver ? ryker bakenden da ? tyngda er vell ikke noe prob. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Det er jo avhengig av hvilken båtmodell du har, jeg har en Rana 430 sp fra 1996, den er 14 fot og godkjent for inntil 30 hk. Den båten er litt bredere enn vanlig, men mest solgte fjortenfoteren fra Rana, på nittitallet i alle fall, var litt smalere og godkjent for 25 eller 30 hk. Hvis båten er planende/ikke spesielt innsvinget bakover/ikke kjøl går det sikkert. Det går fint an å kontakte produsenten i dag og oppgi modell eller sende et bilde, og spørre. Om du er usikker og velger å prøve er det om å gjøre å følge litt med, se om hekken ser ut til å flekse og ikke kjøre så hardt at noe ødelegges. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Kommer helt an på hva slags modell det er, er det 425, 430 eller det planende Rana 15 skroget så er det ikke noe problem. Var også en 460 som fint tåler mye motor. Er det derimot 14 std, 14,5 eller overnevnte Rana 15 skipper, så ville jeg nok holdt meg til noe mindre. Godt mulig at akterspeilet vil tåle belastningen (en stund iallefall) - men hvis båten har kjøl så vil den kunne oppføre seg uberegnelig når hastigheten blir større enn skroget er beregnet for. Se om du finner et skilt m/ info om byggenr m.m. Har båten kjøl forresten , og ser omtrent slik ut? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakono Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Ja den ser nesten slik ut. men med 30 hester ligger bakenden mere i vann, kan prøve å ta bilder en dag, hadde båten på sjøen i dag men jeg skulle sette motoren i gir å ji gass så ville den ikke. stoppa bare da. testet den i stamp litt senere i dag å da jikk det fint, stile litt å slikt på den :) bilder kommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.