Jump to content

Poseidon II i Bergen

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Jeg ble invitert til Bergen med Poseidon II for å delta i 100-årsfeiringen for dampskipene Oster og Børøysund sist lørdag. Vi havnet innerst i Vågen og tilfeldigheter har ført til at vi ligger her fortsatt. Den kvinnelige delen av besetningen har funnet diverse ukjente butikker og kunstutstillinger - og selv trives jeg ganske godt med en jevn strøm båtfolk langs kaiene . . . .

Hvis noen skulle ha lyst til å ta en snartur ombord for å kikke, så er det bare å komme - og nå ser det ut for at vi kan bli liggende iallefall til helgen før kursen settes sørover igjen, via diverse omveier :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Heisann Poseidon, vi var i Bergen i helgen og giftet bort datteren vår. Hilste såvidt på deg på Søndag da vi gikk forbi på kaia. Litt for kort tid til å komme ombord, vi får ta det igjen senere.

Allerede ved innseiingen til Bergen kunne vi konstantere at Poseidon 2 lå ved gjestebryggen i Bergen. AIS har flere fordeler enn kun å være en sikkerhetsreleatert innrelatert innretning :wink:

Vi har allerede vært og hilst på Jan. Kjekt å treffe kjentfolk fra samme "hjemmehavn".

Ved innselingen til Bergen opplevde vi tidenes værste båthendelse. En Princess i 50-60-fots klassen kom aktenfra og passerte oss med kun 10-15 meter i halvplan. Det passet svært dårlig samtidig som jeg står med pølsegryta full :cryin:

Hadde vedkommende båtfører (antatt til å være en plass mellom 16 og 18 år) vært å finne i gjestehavnen, så hadde vi umiddelbart meldt ham på båtføreropplæring. Uansett nivå. Alt ville helt klart vært av nytte, for her var det rimelig blankt fra før :crazy:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Var innom og kikket gjennom hele Borøysund når den lå til havn i Høllen i Søgne, en stiilig båt.

Meget elegant bygget synes jeg, var spennende å se maskinrommet med dampmaskinen som stort sett arbeidet med et turtall fra 125-175 Rpm.

Jon