Jump to content

Carat 7400 på båthenger

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Går dette bra? Finnes det i så fall hengere som er bedre egnet til formålet enn andre?

Lagt til: Hvordan er det med regler om bredde? Det er vel 2,5 m på maks, men noen unntak finnes vel?

Edited by Jostein Nidelv 24 (see edit history)

Dette er bare synsing fra min side men....nja, skeptisk.

Har en Carat 7400 selv, og tror ikke jeg ville prøve å satt den på en henger. Jeg synes i allefall at det blir litt for stor. De veier vel noe rundt 2,5 tonn, og da skal du i allefall ha en stor og tung bil for å kunne transportere den. Bredden på Caraten er på 2.70. Hvordan regler for transport er på denne størrelsen vet jeg ikke. Det går jo an å begynne med og sjekke om du får tak i så stor henger?

Som sagt, bare litt synsing fra min side.

utifra vekt og lengde / bredde er dette ikkenoe problem.

Bredden går også fint, men du må ha tilstrekkelig varsel lys og bred last skilter. Tror ikke du trenger følgebil, sålenge bredden er under 300cm. ( Skal dobbeltsjekke dette )

Du trenger en dugandes trekkbil, og en skikkelig henger med LAVT tyngdepunkt. Etter mitt erfaring er lengde, bredde og avstand fra trekkrok til bakaksel samt vekt på trekkbilen mye viktigere enn effekten. Min Mercedes GD 300 er den idielle trekkbil konstruksjonsmessig, da hengerkula nesten sitter oppå bakakselen. Effekten er dog alt for lav. Du skal uansett kjøre sakte.

Husk at en båthenger i den størrelsen trolig veier minst 700kg. Du trenger da en bil som kan trekke godt over 3tonn, helst 3,5tonn

Førerkort for såpass tunge doninger er i praksis BE, og erfaring med kjøring av store hengere og biler er et must. Man trenger IKKE ha erfaring for å få seg korrekt førerkort... :rolleyes:

God tur !

EDIT: krav til følgebil utløses ved bredde over 300cm.

Mellom 250 og 300cm er det varsellamper samt bred last som gjelder.

Sjekk med lokal biltilsynmyndighet og FÅ TING SKRIFTLIG.

Tolking av regelverk i utekontroll er mildt sagt varierende...

Suzuki

Edited by Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Under er avbildet en fin henger.

Denne tar 30 fots snekker, med vekt opptil 2700kg

70_1211179608746.jpg

70_1211179608924.jpg

Å kjøpe den blir vel litt voldsomt siden den koster nesten 70 000kr, men det går kanskje å få leid en et sted ?

Suzuki

No boat needed..

Suzuki, du skriver i innlegg # 3 at det holder med klasse BE for å kjøre en slik henger. Er det korrekt. Trodde en måtte ha C1E for å kjøre en slik ekvipasje.

Nei, BE er korrekt.

Maks vekt trekkbil, 3500kg

Maks vekt tillatt på bil med maks vekt 3500kg er 3500kg.

Det finnes noen få, eldre varebiler / personbiler, som har tilhengervekt på MER enn 3500kg.

Dette får man ikke lengre godkjent i Norge.

Er bilen man trekker med registrert som lastebil, ( Mercedes Geländewagen, Chevrolet Suburban & Tahoe, Ford Excursion, Hummer 1/2/3, Chevy Cargo van, Fiat Ducato, Mercedes Sprinter osv ) må man selvsagt ha C1E.

Forvirringen går nok på at endel av de sist nevte biler, kan være registrert som både personbil ( under 3500kg ) varebil ( under 3500kg, grønne skilter ) 2s lastebil ( over 3500kg hvite skilter ) og kombinert lastebil ( over 3500kg og hvite skilter, seter for 4,5 eller 6 personer ).

Biler med grønne skilter ( Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser ) har man alltid lov til å kjøre med maksimal tilhenger ihht vognkort, sålenge man har BE førerkort

Suzuki

No boat needed..

hmm, jeg har alltid trodd at hvis vekten av bil og henger med last overstiger 3500Kg, så må man bruke type Chevrolet Suburban e.l?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Typisk eksempel på en BE ekvipasje er:

Izusu D-Max totalvekt 2950 kg

+ tillatt hengervekt iflg vognkort: 3000 kg

Tillatt vogntogvekt m/ BE 5950 kg.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!