Jump to content

Nytt kokeapparat - eller reparere (WALLAS Safeflame )

jo_no

Recommended Posts

Har tidligere på dette eminente forum skrytt av Wallas'en min (type safeflame 1000)

Etter vinteropplaget har dette derimot fusket ved oppstart. Tilfeldig om det tenner... men mener også at det har vært problemer med oljetilførselen.

Altså:

- Spenningen er bra (testet når motor går)

- Ny lampeolje.

- Rengjordt filter i lampeoljedunk.

Så til saken:

Bør jeg koste et reparasjonsett eller heller få meg noe annet?

Platene er 'hakkete' - det bruker også lang tid på å kjøle seg ned etter bruk - noe som er en stor ulempe da passasjersetet ikke kan vippes tilbake før platene er noenlunde kalde.

Ser Maritim har en 'kinakopi' av et Origo spritapparat på tilbud.

Bør jeg gå for et slikt i stedet?

(Joda, vet at mange vil si gass men akkurat nå vil jeg ha noe enkelt i en fart - enten forsøke å reparare Wallas'en eller et enkelt spritapparat)

Hei.

Det er jo ikke så lett å gi råd når en ikke vet hva som forårsaker problemet, men det kan jo skyldes soting/tilkoksing av veken. Dersom du ellers er fornøyd (som jeg er) med Safeflam'n, ville jeg åpnet det og eventuelt byttet vekesettet dersom det ser ille ut. Noen hundrelapper koster det, men jeg ville forsøkt med det.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter vinteropplaget har dette derimot fusket ved oppstart. Tilfeldig om det tenner... men mener også at det har vært problemer med oljetilførselen.

Altså:

- Spenningen er bra (testet når motor går)

- Ny lampeolje.

- Rengjordt filter i lampeoljedunk.

Uten veldig innsikt, er det ikke slik at det er en veke i disse Wallasene som må skiftes innimellom ?

Redigert: Jøss, her skrev jeg i vei helt uten å se hva Lars hadde skrevet :blush::blush::blush: sorry :blush::blush::blush:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

....Ser Maritim har en 'kinakopi' av et Origo spritapparat på tilbud.

Bør jeg gå for et slikt i stedet?....

Nei, definitivt ikke. Har hatt et Origo selv og det var den mest ubrukelige dingsen som har vært i noen av mine båter. 20 min for å koke opp en kaffekjel, og umulig å koke poteter f.eks (apparatet var tomt for sprit lenge før de var ferdige, måtte så kjøles ned før ny sprit kunne fylles på).

Jeg ville beholdt safeflame apparatet - fungerer bra det!

På den forrige båten var også min litt "fuskete" - dvs litt tilfelding når den ville tenne. I tillegg var det litt bingo om det ble lukt eller ikke etter jeg hadde slått av (viften som skulle lufte ut slo seg av).

Løsningen var å skru apparatet fra hverandre - der fant jeg ut at den ene kabelskoen til spiralen kom inntil jord - hadde ristet seg løs. Fikset dette og alt fungerte 100% etterpå!

Nei, definitivt ikke. Har hatt et Origo selv og det var den mest ubrukelige dingsen som har vært i noen av mine båter. 20 min for å koke opp en kaffekjel.

Når det gjelder koketid, så er nok origo ikke værre enn wallasen. For wallas som er i båten vår er for jæ** treg. Ikke rart det, den er jo bare på 1000w, origo er på 2000W og gasskokere er på 3000W.

Men lett å bruke er wallasen. Tror jeg bytter til gass...

Jeg har en wallas med varmetopp i min båt. Fin til oppvarming av salong men for treg/svak til skikkelig koking. Derfor har jeg en origo plasert oppå Wallasen. Koker på origoen og fyrer med wallasen. Lar selvfølgelig ikke origoen stå oppå wallasen når jeg fyrer. Dette er ment som en rask og enkel midlertidig løsning til jeg får byggd om til gass (eller byttet båt)

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Vi bruker pr. i dag et Origo 3000. Koker vann, poteter og steker bacon og kjøtt uten problemer. Ca. 2000W pr. bluss.

Blir forøvrig ganske fort tomt for sprit. Jeg derfor et par gummi-lapper som jeg legger over blussene når det ikke er i bruk (opp med lokket, og rett på reservoaret).

Ellers kan du prøve å bytte veka i Wallas'en. Gjorde det samme på en jeg har i garasjen (90 versjonen) og deretter tente den som en drøm, hver gang.

Vi har mange spørsmål om rep av Wallas. Veldig ofte er det bare å bytte veke og glødetråd som skal til, så vi har laget en liten hjelp til selvhjelp i verktøykassa på internett: http://maritim.no/pdf/skifteavservicesettvarmer.pdf

Håper linken kan være til nytte, selv om den er ment for varmere.

mvh

Øyvind@Maritim

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...