Jump to content

Motorlading av batterier


perolsen

Recommended Posts

Volvo Penta 10HK 4-takt. 1977- modell.

 

Det jeg egentlig ikke skjønner er hva hvordan elektrikeren har lagt opp systemet. For meg ser det ut til at landstrømmen går til batterilader, videre til bryter for valg mellom forbruksbatteri eller startbatteri for så å gå til forbruksbatteriet. Etter hva jeg kan se er ikke startbatteriet koblet til.

 

Har du rett rekkefølge på koblingen tro?

Link to post
Prøvd og ruse motoren godt, sånn at dynamoen "blir dratt i gang"?

Det går også med spenning fra ladelampen på D+. :yesnod:

 

Slå av landladeren først.

Sjekk på hvilken stilling av batterivelgeren at du kan måle -batteri-spenning på dynamoets B+ (ladekabel).

Mål dette mellom batteri-minus og dynamoets B+ .

Deretter måler du om du kan måle det samme spenning mellom dynamoets B+ og dynamoets B-.

Så er du forsikret at det finnes kontakt til minst en batteri.

 

Deretter sjekker du om det finnes spenning på D+ (kabel i fra ladelampen som går til dynamoet.) når tenningen er slått på.

Finnes det spenning der?

Lyser ladekontrollampen?

 

Finnes det kontakt til batteriene og svarer du til begge to spørsmål med ja,

da kommer det an på hvilken dynamo at du har.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...