Walter_S Startet 30.Mars.2004 Del på Facebook Startet 30.Mars.2004 Etter å ha solgt min kjære Sjømann 22 ( http://www.finn.no/finn/boat/object?id=427...813&pos=4&rub=7 ) etter mindre enn 24 timer!! har jeg så smått begynnt å se på andre båter. Da kom jeg over denne dynamo'en - som jeg ikke kan huske å ha sett før - i hvert fall ikke denne røde "dingsen" som vises på bildet. Kan noen fortelle meg hva dette er, hva den gjør og hvorfor den er så rød (utenpåstående?) ser nesten ut som den er satt på etterpå? Motoren er en Sabb H2 - 18hk fra 73 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Martin_ Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Jeg tror det er laderegulatoren. På noen dynamoer kan det se ut som den er ettermontert men den er nødvendigvis ikke det. Laderegulatorens oppgave er å regulere ladespenningen til en gitt verdi (ideelt 14.4 volt). Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Den røde dingsen er en ladefordeler mellom to batterier. Tror dynamoen er av merke SEW Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Tror nok det kan stemme det....Og den er nok montert der for å få godt med kjøling. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
TMe Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Hadde du spurt meg for 25 år siden skulle du fått det korrekte svaret. Jeg jobbet den gang på et bilelektrisk verksted og disse dynamoene med "rød dings" var ganske vanlige. Den "røde dingsen" inneholder en diode og det røde er kjøleribber/heatsink. Det fantes en utgave med ekstra stor "rød dings" med uttak for lading av to batterie . Dette var en grei løsning der man fikk skilt batteriene uten bruk av brytere, releer eller diodesplitter. Må nok skuffe "will" . Den her viste "røde dings" er ikke ladefordeler mellom to batteri, men kunne ha vært det dersom den hadde vært de ekstra store som nevnt over. Mener å huske at dynamoen var SEV-Marshal og at ytelsen kun var 35A Martin tar nok også feil, det er ikke en spenningsregulator. Spenningsregulatoren brukt på disse var plassert utenfor dynamoen. Kunnskape om hensikten med den "røde dings" er dessverre gått tapt til fordel for andre kunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 ........Den "røde dingsen" inneholder en diode og det røde er kjøleribber/heatsink. ......Martin tar nok også feil, det er ikke en spenningsregulator. Spenningsregulatoren brukt på disse var plassert utenfor dynamoen. Kunnskape om hensikten med den "røde dings" er dessverre gått tapt til fordel for andre kunnskaper. O.K. har jeg forstått riktig, så er IKKE dette en spenningsregulator? Så hva er det da?Det må da være noen flere her på baatplassen som har røde "dingser" på dynamoen'e sine? På nederste bilde ser vi er kraftig, sort ledning, med gummihette, som går "rett inn" i dynamoen, går den via spenningsregulator, som igjen sitter inne i dynamoen? (har spurt eieren, men han vet ikke!) Siden denne ledningen tydeligvis har stor tverrsnitt, er så dette PLUSS ut? Dynamoen lader 2 stk 105 a/t batterier. Det finnes en manuell skillebryter (1 - 2 - 0) til disse. Hvor er ekspertisen på det elektriske her???? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hallo Walter ! Spenningsregulatoren sitter ikke inne i dynamoen, den sitter som en liten boks et annet sted på motoren eller deromkring. Kunnskapen om "den røde dings" er tapt, muligens var det slik at "dingsen" hadde til hensikt å beskytte dynamoen mot kortslutninger ved at kun denne ble ofret ved eks. feilkobling av batteri. Den "røde dings" er relativt enkel å skifte i forhold til full demontering og diodeskifte i dynamoen. Utveksten der den tykke kabelen går inn skjuler sleperinger og børster. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hej Walter! Nu er jeg ute på tunn is! Men jag vill oxo mena att den röde dingsen er en diodbrygge ! jag hade en liknande på min MD11C, som gick sönder, det gjorde den om man stengde 'tenningen' (vred tilbaks startnykkeln) före man stoppat motorn med den mekaniske stoppen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 OK. Så regulatoren kan sitte utenfor selve dynamo'en. Hvis man følger ledningene fra den røde "dingsen" så ser man på dette bildet at de går til en grå "dings", i nederste, venstre billedkant. Kan regulatoren sitte i den? Ekspertene må unnskylde uttrykkene om "dingser" - men inntil jeg selv blir ekspert så har jeg ingen annen benevnelse. Det er kun ca. 1 meter fra dynamon til batteriskillebryter og rett ned på batteriene. Skillebryteren er også en bryter som jeg ikke tidligere har sett - har desverre ikke bilde av den - men den er stor og solid, sort hardplast, med en meget kraftig vekselskive (velger) utenpå. Denne ser ut til å være av nyere dato. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Guest kire Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hei!! Dette er likretter broen på generatoren. Denne ble levert både for ett batteri men også for to batterier. Dett er en SEV/Marsal generator som OTTAR VOGT leverte deler til på 60 tallet og opppover. Hilsen ERIK i ÅS Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 ...Dette er likretter broen på generatoren. Denne ble levert både for ett batteri men også for to batterier. Dett er en SEV/Marsal generator som OTTAR VOGT leverte deler til på 60 tallet og opppover. hei Erik i Ås! Så den røde "dingsen" er en likeretterbro - hmmmmm hva er så en likeretter? Vil det si at dynamoen leverer vekselstrøm som "rettes" til likestrøm som batteriene skal ha? Hvis det er så, hvorfor har ikke jeg det samme på min Yanmar-dynamo?Jeg MÅ bare vite hva det er og hva ting gjør! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hei!! Dette er likretter broen på generatoren. Denne ble levert både for ett batteri men også for to batterier. Dett er en SEV/Marsal generator som OTTAR VOGT leverte deler til på 60 tallet og opppover. Hilsen ERIK i ÅS Likerettingen skjer inni dynamoen ved hjelp av 6 stk dioder. Den strømmen som passerer gjennom den "røde dingsen" er likestrøm. Den "røde" er således ikke dynamoens likeretter. Som jeg har skrevet tidligere var der også en utgave for lading av to batterier. Dette var en smart løsning som gav korrekt batterispenning uten bruk av senseledning. SEV- Marshal og Ottar Vogt er korrekt. Den "grå dingsen" som vises ved siden av svinghjulet er utvilsomt spenningsregulatoren. Dynamoen på Yanmaren har som SEV-Marshal likeretting innvendig i dynamoen. Det er bare SEV-Marshal som har "rød dings" . Som jeg har sagt før tror jeg at dette er en såkalt "skyddsdiode" , men kan like gjerne være noe som må være der for at der skal være muligheter for å erstatte den med en "to batteriers rød dings". Tar man bort den "røde" vil spenningen ut av dynamoen bli feil. Med "to batteriers rød dings" behøver man ikke skillebryter. Foreslår at du Walter tar deg en telefon til Paul hos Ladac. Han vil trolig vite hensikten med den "røde dings". Samtidig kan du oppfordre han til å melde seg inn hos Baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 ......Likerettingen skjer inni dynamoen ved hjelp av 6 stk dioder. .....Den "grå dingsen" som vises ved siden av svinghjulet er utvilsomt spenningsregulatoren....... TMe, takk for tålodig forklaring hittil! Avventer nå bare at noe her på baatplasse "tør" å innrømme å ha samme "dingsen" på sin dynamo......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hallo Walter ! Var det ikke så at du hadde kjøpt ønskebåten oppi Trøndelagsdistriktet her tidligere i vinter ? Eller tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 ..Var det ikke så at du hadde kjøpt ønskebåten oppi Trøndelagsdistriktet her tidligere i vinter ? Eller tar jeg feil ?Jo, trodde det jeg også! Men den gang i januar fikk jeg ikke prøvekjørt sjarken p.g.a. tykk is der oppe. Avtalen var at båten skulle prøvekjøres så snart isen var gått. Det er en lang historie, og egentlig ikke noe å brette ut i offentlighet, men det skar seg, rett og slett. Så sjark-drømmen min braste, den....... synd for det var en knallfin båt! Men store gutter gråter ikke det finnes flere båter i sjøen og på land.....så jakten er i gang igjen! Beste tiden det, selve prosessen med å lete og finne, og gruble, og tenke, og forkaste, og surfe finn.no hver dag.......jeg nyter det! Det er det med finansene, har du mange lapper, kan du bestemme deg for en båttype, merke og størrelse og bare gå ut i markedet. Min økonomi tillater ikke en slik utskeielse, da må det bli et kompromis - best mulig motor og skrog for pengene, resten kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
will Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 TMe, takk for tålodig forklaring hittil! Avventer nå bare at noe her på baatplasse "tør" å innrømme å ha samme "dingsen" på sin dynamo......... Det var derfor jeg skrev at det var ladefordeler for to batteribanker! Jeg hadde en slik dynamo (tror den ligger i kjellern)hvor jeg fikk sprengt en av diodene. Spenningsregulatoren på denne typen var også svært dårlig.Det + at den hadde lav ladestrøm gjorde at jeg byttet den ut med en Bosch Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.