knutza Startet 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2008 Jeg har kjøpt en anti-hevert ventil fra volvo penta og det er en svært mangelfull manual. Selvfølgelig er det ingen som kan svare hos forhandleren i disse ferietidene. I manualen så er det tegnet inn en slange fra toppen av ventilen, er dette bare drenering? Det er med to membraner i pakken (rød pil) er det en i reserve eller skal begge monteres? De to skivene (blå pil) hvor skal de? Er det korrekt vei å montere nippelen (med kon inn i hylsen på toppen)? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 (redigert) Jeg har montert en slange på dreneringsrøret som jeg har ført opp i cockpit. Såvidt jeg har forstått (og jeg har ikke sunket etter åtte år...) skal det dryppe litt fra dreneringen, og da kan du sjekke det - samtidig som det ikke drypper ut i motorrom/salong. Ventilen i min båt drypper ganske mye like etter motorstart, og avtar deretter til veldig lite. Jeg har installert dette selv, men greier ikke å huske detaljene, så de andre spørsmålene må jeg stå over (men det holder vel med en pakning...?). Redigert 2.Juli.2008 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 (redigert) VP ventilen er noe møkk. Jeg kjøpte denne selv, ettersom Vetus virket veldig " plastete " i fasongen. Status er at VP ventilen lekker som ei sil, og trenger drenering på ene eller andre måten. Jeg bruker en spylevæske kanne, som selvsagt alltid går full. Da havner vannet i kjølsvinet. Vetus ventilen, kjenner jeg fler som har satset på. Denne lekker i praksis ikke en dråpe. Skal rote litt i kjelleren, brukermanualen ligger der et sted... Ps - den ene gummimembranen skal tette, den andre er for reserve. Pps - skivene skal underst og øverst på unionkoblingen ( de ser veldig små ut herfra... ) Ppps - det er ikke nødvendig med locktite, hamp & stry, gjengetape eller annet i denne. Trykkket er så lavt, at de to skivene fint klarer å tette mot " setet " om du forstår. Suzuki Redigert 2.Juli.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
knutza Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Pps - skivene skal underst og øverst på unionkoblingen ( de ser veldig små ut herfra... ) Takk for svar, jeg trodde det var kobberskivene som skulle brukes som tetting? de små skivene ramler nedi hullet... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 En gammel tråd som er relevant. Etter mye vann i kjølsvinet i år sjekket jeg anti hevert ventilen og fant forklaringen .... Dette er på 2100 rpm. Tenker jeg bytter den jeg ?? noen som vet norske forhandlere av Vetus? Er denne bra? Sitér dette innlegget Link to post
thorjb Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Hei Avbildet messingventil lekker mye vann og er en utgått modell. Volvo selger en ny type ventil som ikke lekker vann. Monterte en slik i sommer til en VPd1-13 og det kommer ikke en dråpe vann ut av den. Mvh Thor Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Vetus forhandles av Univa. http://www.univa.no/ Jeg har en slik som du viser, og fra den står spruten overbord. Grei som indikasjon, men jeg spyler ned brygga og folk som går forbi om jeg kjører motor ved kai.. Redigert 18.August.2018 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.