Jump to content

Garmin 120GPS viser feil posisjon

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte for en stund siden en Garmin 120GPS. Denne koblet jeg opp mot en bærbar pc som jeg bruker som kartplotter. Derimot fikk jeg et problem. GPS'en viser feil posisjon. Den viser omtrent 100-150meter feil av hvor jeg er. Dette er vel ganske mye? Når jeg kobler opp en lignende GPS jeg har er posisjonen rett (på min antenne).

Hva kan være galt??

Hviser den omternt samme feil overalt (samme retning og avstanden på feilen= så er det kartdatumet. Hvis feilen varierer, f.eks. at det viser riktig noen steder og fel andre er det trolig at kartet du bruker på PC'en er for unøyaktig. Hvilket kart bruker du?

Hei!

Kjøpte for en stund siden en Garmin 120GPS. Denne koblet jeg opp mot en bærbar pc som jeg bruker som kartplotter. Derimot fikk jeg et problem. GPS'en viser feil posisjon. Den viser omtrent 100-150meter feil av hvor jeg er. Dette er vel ganske mye? Når jeg kobler opp en lignende GPS jeg har er posisjonen rett (på min antenne).

Hva kan være galt??

Det er normalt en for stor feil-.

Derkan være flere muligheter for dette.

Jeg formoder at du bruker NMEA fra Garmin og at du benytter $GPRMC setningen. Den oppgir posisjon i grader, minuter og hudredels minutter. Det er ikke det samme som desimalgrader! Dersom PCen forventer Desimalgrader så blir det feil.

Enkelte Shareware programmer har misforstått RMC setningen.

120 er el en Walkie-Talkie med GPS. Og, jeg siterer: " Position format: Lat/Lon, UTM/UPS, Maidenhead, MGRS, Loran TDs, and other grids. Er formatet satt til wgs 84?

Hvis den ikke har ekstern antenne, så er ikke hopp på 150m uvanlig ved bytte av satelitt. (langt lerret å bleke, så jeg lar være å utdype)

Garmin 120 har vert brukt i båten i mange år. Den har vert stabil hele tiden og så vidt jeg vet har ikke den vert levert med innebygd antenne.

Feilvisningen din stemmer ganske bra med at du har kart WGS84 og GPS kartdatum EU50. Se hvilket kartdatum den andre har der navigeringen stemte og set 120 på den samme så blir det bra.

Hviser den omternt samme feil overalt

så er det muligens en fast XY korreksjon som er lagt inn i mottageren. Er det datumkonflikt, vil avviket variere. Det kan også muligens være en konflikt i måten å vise koordinater. F. eks at den ene er satt til DDD.MMM.SSS og den andre til DDD.MMM.mmm.

Eller selvscannede kart.

Edited by Mulligan (see edit history)
Er det datumkonflikt, vil avviket variere.

Det vil det, men innenfor et område dekket f.eks. av et båtskortkart er variasjonene helt neglisjerbare. Er feilen i selve kartet kan det variere fra den ene til den andre siden av fjorden. Som sagt i tildigere tråd om nøyaktighet på kartpolitter har jeg opplevd at kartplotterne påstår at jeg er 100 m. inn på land gjennom Hankøsundet, mens vi var "midt i prikk" på vei inn til Vallø marina v. Tønsberg på samme tur samme dag.

Nå tror jeg at jeg har fikset det. Vet sannelig ikke hva jeg gjorde. Men jeg sjekket kartdatumet på den GPS'en som virket. Denne var WGS84. Deretter sjekket jeg på min og der stod det også WGS84. Bladde igjennom bare for og se og satte det på WGS84 igjenn.

Etter dette viste GPS'en riktig posisjon???