Sleipner93 Startet 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2008 Hei! Kjøpte for en stund siden en Garmin 120GPS. Denne koblet jeg opp mot en bærbar pc som jeg bruker som kartplotter. Derimot fikk jeg et problem. GPS'en viser feil posisjon. Den viser omtrent 100-150meter feil av hvor jeg er. Dette er vel ganske mye? Når jeg kobler opp en lignende GPS jeg har er posisjonen rett (på min antenne). Hva kan være galt?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Er GPS'n satt opp til samme kartdatum, f.eks. WGS84 som det kartplotteren bruker? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sleipner93 Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Jeg mener at den sto på det men det skal jeg sjekke neste gang jeg er ombord! Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hviser den omternt samme feil overalt (samme retning og avstanden på feilen= så er det kartdatumet. Hvis feilen varierer, f.eks. at det viser riktig noen steder og fel andre er det trolig at kartet du bruker på PC'en er for unøyaktig. Hvilket kart bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hei! Kjøpte for en stund siden en Garmin 120GPS. Denne koblet jeg opp mot en bærbar pc som jeg bruker som kartplotter. Derimot fikk jeg et problem. GPS'en viser feil posisjon. Den viser omtrent 100-150meter feil av hvor jeg er. Dette er vel ganske mye? Når jeg kobler opp en lignende GPS jeg har er posisjonen rett (på min antenne). Hva kan være galt?? Det er normalt en for stor feil-. Derkan være flere muligheter for dette. Jeg formoder at du bruker NMEA fra Garmin og at du benytter $GPRMC setningen. Den oppgir posisjon i grader, minuter og hudredels minutter. Det er ikke det samme som desimalgrader! Dersom PCen forventer Desimalgrader så blir det feil. Enkelte Shareware programmer har misforstått RMC setningen. 120 er el en Walkie-Talkie med GPS. Og, jeg siterer: " Position format: Lat/Lon, UTM/UPS, Maidenhead, MGRS, Loran TDs, and other grids. Er formatet satt til wgs 84? Hvis den ikke har ekstern antenne, så er ikke hopp på 150m uvanlig ved bytte av satelitt. (langt lerret å bleke, så jeg lar være å utdype) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Garmin 120 har vert brukt i båten i mange år. Den har vert stabil hele tiden og så vidt jeg vet har ikke den vert levert med innebygd antenne. Feilvisningen din stemmer ganske bra med at du har kart WGS84 og GPS kartdatum EU50. Se hvilket kartdatum den andre har der navigeringen stemte og set 120 på den samme så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Sleipner: Er det slik som Nemo antyder, at du har forskjellig "Datum" i kart og GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Hviser den omternt samme feil overalt så er det muligens en fast XY korreksjon som er lagt inn i mottageren. Er det datumkonflikt, vil avviket variere. Det kan også muligens være en konflikt i måten å vise koordinater. F. eks at den ene er satt til DDD.MMM.SSS og den andre til DDD.MMM.mmm. Eller selvscannede kart. Redigert 3.Juli.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Er det datumkonflikt, vil avviket variere. Det vil det, men innenfor et område dekket f.eks. av et båtskortkart er variasjonene helt neglisjerbare. Er feilen i selve kartet kan det variere fra den ene til den andre siden av fjorden. Som sagt i tildigere tråd om nøyaktighet på kartpolitter har jeg opplevd at kartplotterne påstår at jeg er 100 m. inn på land gjennom Hankøsundet, mens vi var "midt i prikk" på vei inn til Vallø marina v. Tønsberg på samme tur samme dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Nå tror jeg at jeg har fikset det. Vet sannelig ikke hva jeg gjorde. Men jeg sjekket kartdatumet på den GPS'en som virket. Denne var WGS84. Deretter sjekket jeg på min og der stod det også WGS84. Bladde igjennom bare for og se og satte det på WGS84 igjenn. Etter dette viste GPS'en riktig posisjon??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.