Jump to content

Brygge på pæler - råd og tips?

Vannskrekk

Recommended Posts

Har tenkt å sette opp brygge på hytta. Ønsker å gjøre det sjøl til en billig penge.

Det skal være en landbrygge med landgang ut til flytebrygge.

På lokaliteten kan det være hardt vær og det er stor forskjell på flo og fjære

Antar at når jeg graver litt i sanden så er det berggrunn under der sjøpælene skal stå.

Noen tips til fundamentering?

Hva bruker jeg som pælemateriale? Telefonstolper? Er det mulig å få tak i kreosotholdige telefonstolper (Trøndelag)?

Svært mottagelig for tips! :flag:

Her nord så driver det lokale kraftlaget og skifter ut stolper hver sommer. Hva som skjer med de gamle stolpene vet jeg ikke, men ettersom jeg kan se så er det stort sett bare litt råte helt nede. Prøv å ta kontakt med ditt lokale kraftlag og spør om de har gamle utskiftete stolper.

lippert skrev:
Det er vel veldig avhengig av bunnforholdene. Hos oss spisser vi telefonstolpen, setter den på høykant og bruker vann til å spyle den ned i gjørma. Dagen etter sitter den helt fast.

I dette tilfellet er bunnforholdene mest sannsylig berg. Skal foreta dykkerinspeksjon i helga slik at vi får rede på det for sikkert.

Det er ganske langgrunt der fastbrygga vil gå. Dvs jeg må (sannsynligvis) borre i berget på en viss dybde for å få feste til pælene - 1-2 meter dypt på fjære sjø kanskje. Finnes det enkle redskaper til slik boring - uten at det koster skjorta?

2nd Trikker skrev:
Nå bare venter jeg på at miljøfolket skal fortelle om hvor giftig kreosot er.

Det er gørrgiftig,,, nettopp derfor det er så godt egnet :smiley:

Vannskrekk skrev:
Det er ganske langgrunt der fastbrygga vil gå. Dvs jeg må (sannsynligvis) borre i berget på en viss dybde for å få feste til pælene - 1-2 meter dypt på fjære sjø kanskje. Finnes det enkle redskaper til slik boring - uten at det koster skjorta?

Flåte i form av en liten flytebrygge og en borrhammer på luft hadde gjort susen. bruk bare lange bor så slipper du å bli våt på beina. :smiley:

Ellers så pleier man her hvor jeg bor å sende ned en mann med tørrdrakt, luft og med en borrhammer for å utføre jobben, for da får han banket ned jern i hullene med en gang.

Livet er for kort for sightsing.

Hei

Barket osp står glatt i 40-50 år og er mye triveligere enn all giften. Hvis du har andel masse over berget som kan støtte pælene tror jeg at du bare kan sette de oppå berget (hvis du ikke er redd høyvannet blir så høyt at det løfter brygga)

på toppen av ospepælene beslår du eller fyller med tretjære slik at endeveden blir tett.

da berger du deg for både råte, pælemark og kreosot.

Er du flink å lete finner du pæler som har store greiner som kan brukes til anlegg for tverrbjelker.

Pass på at alle tverrbjelker kommer over evt is.

Lykke til

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

De fleste brygger blir ødelagt av sjøen lenge de råtner.

Den vanligste måten de ødelegges på er oppdriften av is eller ved bølger og høyvann da selve brygga da får en voldsom oppdrift , så det er høgden og lasten på brygga som er viktigst.

Da er bunnforholda inspisert i helga. Det er sand på leirgrunn. Gravde 30-40 cm ned for å se om jeg traff på berg men det ble så jørmete av leira at det ble vanskelig å se noe særlig slik at jeg ga opp på denne dybden. Hvor dypt må pælene stikke for at de skal stå godt, mon tro?

Scan tipser om hydraulisk hammer til å banke ned pælene med - er dette lett utstyr som er til utleie?

Fortsatt takknemlig for tips mht hvordan takle pælejobben uten at det koster skjorta ! :smiley:

Har ei brygg som har telefonstolpe pæler.

Trodde at kreosotbehandlede stolper ville vare lengst, men etter 13 år viser det seg at det er di "grønnimpregnerte" stolpene som står like godt, mens vi har måtte bytte di kreosotbehandlede stolpene..

Et lite tips bare

Ikke spør meg om hva pælene på brygga vår er lagd av men den har stått mer eller mindre uforandret siden 50 tallet...

Det eneste som er byttet er dekket på den.. pælene står like fint med unntak av noen få. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei

Slikt pæleutstyr er tungt og løftes med kran. Bruk pæler som ikke er alt for tykke, sett de mot bunnen og spyl rundt pælen med et 12-15 mm rør med godt vanntrykk. Bruk gjerne 3 stk rør. Har du flaks kan du få pælen 1-1,5 meter ned hvis du ikke treffer stein, og dette er nok hvis brygga er festet godt på landsiden.

Hvis det er fare for uønsket oppdrift kan du legge storstein oppå etpar tverrdragere under dekket.

Mons

Mons

• 11 år senere...

Har jobbet med slike pælebrygger i 60 år, og den enkle måten og få ned pælene (ikke ved fjellbunn): Spiss stokkene i den tykkeste enden,, og det bør være 2-3 mann , slik at man kan skyve den ned i bunnen.  Fest et tau, ca 2m opp på stokken med en løkke , ca 1 m fra der du står, og legge en solid planke, ca 2-3 m lang i løkka.  Opp på planken , og hopp på den. JO tyngre du er dess bedre. Stokken siger ned i bunnen , og du tar et nytt feste høyere opp på stokken, og gjentar operasjonen..... lykke til

• 1 år senere...

Er det værhardt som du sier vil du ha begrenset levetid på trepæler, selv med trykkimpregnert klassse-M beregnet på sjøvann (om det fortsatt finnes). Usikker på om kreosot-pæler som jo egentlig er beregnet for landjord fungerer bra. Jeg tror jeg ville gått for avsløpsrør og armert betong som andre har foreslått. 

Redigert av Krimart (see edit history)
  Komodo skrev On 30.8.2021 at 19.30:

Gikk inn på den nettsiden og tittet. Men hva er "drikkevannsplast", er det PE? Uansett, dette er jo å tilføre mer plast i naturen...

Vis hele sitatet  

Det står jo at det er Polyetylen. Det er ekstremt mye bedre enn kresost for naturen, og så lenge man tar det oppå igjen om 100 år eller noe så tilfører de mindre plast til naturen enn en pinoner-jolle. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...