Vannskrekk Startet 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2008 Har tenkt å sette opp brygge på hytta. Ønsker å gjøre det sjøl til en billig penge. Det skal være en landbrygge med landgang ut til flytebrygge. På lokaliteten kan det være hardt vær og det er stor forskjell på flo og fjære Antar at når jeg graver litt i sanden så er det berggrunn under der sjøpælene skal stå. Noen tips til fundamentering? Hva bruker jeg som pælemateriale? Telefonstolper? Er det mulig å få tak i kreosotholdige telefonstolper (Trøndelag)? Svært mottagelig for tips! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Her nord så driver det lokale kraftlaget og skifter ut stolper hver sommer. Hva som skjer med de gamle stolpene vet jeg ikke, men ettersom jeg kan se så er det stort sett bare litt råte helt nede. Prøv å ta kontakt med ditt lokale kraftlag og spør om de har gamle utskiftete stolper. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Det er vel veldig avhengig av bunnforholdene. Hos oss spisser vi telefonstolpen, setter den på høykant og bruker vann til å spyle den ned i gjørma. Dagen etter sitter den helt fast. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Vannskrekk Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 lippert skrev: Det er vel veldig avhengig av bunnforholdene. Hos oss spisser vi telefonstolpen, setter den på høykant og bruker vann til å spyle den ned i gjørma. Dagen etter sitter den helt fast. I dette tilfellet er bunnforholdene mest sannsylig berg. Skal foreta dykkerinspeksjon i helga slik at vi får rede på det for sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Nå bare venter jeg på at miljøfolket skal fortelle om hvor giftig kreosot er. Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Det er ganske langgrunt der fastbrygga vil gå. Dvs jeg må (sannsynligvis) borre i berget på en viss dybde for å få feste til pælene - 1-2 meter dypt på fjære sjø kanskje. Finnes det enkle redskaper til slik boring - uten at det koster skjorta? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 2nd Trikker skrev: Nå bare venter jeg på at miljøfolket skal fortelle om hvor giftig kreosot er. Det er gørrgiftig,,, nettopp derfor det er så godt egnet Vannskrekk skrev: Det er ganske langgrunt der fastbrygga vil gå. Dvs jeg må (sannsynligvis) borre i berget på en viss dybde for å få feste til pælene - 1-2 meter dypt på fjære sjø kanskje. Finnes det enkle redskaper til slik boring - uten at det koster skjorta? Flåte i form av en liten flytebrygge og en borrhammer på luft hadde gjort susen. bruk bare lange bor så slipper du å bli våt på beina. Ellers så pleier man her hvor jeg bor å sende ned en mann med tørrdrakt, luft og med en borrhammer for å utføre jobben, for da får han banket ned jern i hullene med en gang. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
mons Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 (redigert) Hei Barket osp står glatt i 40-50 år og er mye triveligere enn all giften. Hvis du har andel masse over berget som kan støtte pælene tror jeg at du bare kan sette de oppå berget (hvis du ikke er redd høyvannet blir så høyt at det løfter brygga) på toppen av ospepælene beslår du eller fyller med tretjære slik at endeveden blir tett. da berger du deg for både råte, pælemark og kreosot. Er du flink å lete finner du pæler som har store greiner som kan brukes til anlegg for tverrbjelker. Pass på at alle tverrbjelker kommer over evt is. Lykke til Mons Redigert 4.Juli.2008 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
fiskebat Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 De fleste brygger blir ødelagt av sjøen lenge de råtner. Den vanligste måten de ødelegges på er oppdriften av is eller ved bølger og høyvann da selve brygga da får en voldsom oppdrift , så det er høgden og lasten på brygga som er viktigst. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 ikke bruk telefonstolper disse råtner av i løpe av 10år, dette vet jeg da far min driver med pæling han bruker hydraulisk hammer til å banke ned pælene med Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Da er bunnforholda inspisert i helga. Det er sand på leirgrunn. Gravde 30-40 cm ned for å se om jeg traff på berg men det ble så jørmete av leira at det ble vanskelig å se noe særlig slik at jeg ga opp på denne dybden. Hvor dypt må pælene stikke for at de skal stå godt, mon tro? Scan tipser om hydraulisk hammer til å banke ned pælene med - er dette lett utstyr som er til utleie? Fortsatt takknemlig for tips mht hvordan takle pælejobben uten at det koster skjorta ! Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Har ei brygg som har telefonstolpe pæler. Trodde at kreosotbehandlede stolper ville vare lengst, men etter 13 år viser det seg at det er di "grønnimpregnerte" stolpene som står like godt, mens vi har måtte bytte di kreosotbehandlede stolpene.. Et lite tips bare Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Ikke spør meg om hva pælene på brygga vår er lagd av men den har stått mer eller mindre uforandret siden 50 tallet... Det eneste som er byttet er dekket på den.. pælene står like fint med unntak av noen få. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
mons Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hei Slikt pæleutstyr er tungt og løftes med kran. Bruk pæler som ikke er alt for tykke, sett de mot bunnen og spyl rundt pælen med et 12-15 mm rør med godt vanntrykk. Bruk gjerne 3 stk rør. Har du flaks kan du få pælen 1-1,5 meter ned hvis du ikke treffer stein, og dette er nok hvis brygga er festet godt på landsiden. Hvis det er fare for uønsket oppdrift kan du legge storstein oppå etpar tverrdragere under dekket. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vannskrekk Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Tusen takk for fine tips, Mons og andre. Da må jeg på leit etter pælemateriale Sitér dette innlegget Link to post
Flipper Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Jeg brukte PE rør, saget enden som sagtenner og skrudde dei 2 m ned i evjen og fylte dei med betong! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Har du stor forskjell på høy/ lavvann, så kan du jo bruke klammer rundt pålene, slik at brygga kan følge vannstanden. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Big Horn Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Grå avølpsrør som du støper oppi og armerer er så godt som evigvarende, men skjærer kansje litt i øyet...? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Flipper skrev On 20.5.2020 at 7.49: Jeg brukte PE rør, saget enden som sagtenner og skrudde dei 2 m ned i evjen og fylte dei med betong! Vis hele sitatet Enig...plastrør som fylles med armert betong er tingen... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Spennende når en 12 år gammel sak plutselig får nytt liv :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
goggen000 Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Har jobbet med slike pælebrygger i 60 år, og den enkle måten og få ned pælene (ikke ved fjellbunn): Spiss stokkene i den tykkeste enden,, og det bør være 2-3 mann , slik at man kan skyve den ned i bunnen. Fest et tau, ca 2m opp på stokken med en løkke , ca 1 m fra der du står, og legge en solid planke, ca 2-3 m lang i løkka. Opp på planken , og hopp på den. JO tyngre du er dess bedre. Stokken siger ned i bunnen , og du tar et nytt feste høyere opp på stokken, og gjentar operasjonen..... lykke til Sitér dette innlegget Link to post
wopas Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Om dere går inn på www.wopas.net så ser dere et godt og miljøvennlig alternativ til gamle stolper med kreosot. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Gikk inn på den nettsiden og tittet. Men hva er "drikkevannsplast", er det PE? Uansett, dette er jo å tilføre mer plast i naturen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 (redigert) Er det værhardt som du sier vil du ha begrenset levetid på trepæler, selv med trykkimpregnert klassse-M beregnet på sjøvann (om det fortsatt finnes). Usikker på om kreosot-pæler som jo egentlig er beregnet for landjord fungerer bra. Jeg tror jeg ville gått for avsløpsrør og armert betong som andre har foreslått. Redigert 31.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Komodo skrev On 30.8.2021 at 19.30: Gikk inn på den nettsiden og tittet. Men hva er "drikkevannsplast", er det PE? Uansett, dette er jo å tilføre mer plast i naturen... Vis hele sitatet Det står jo at det er Polyetylen. Det er ekstremt mye bedre enn kresost for naturen, og så lenge man tar det oppå igjen om 100 år eller noe så tilfører de mindre plast til naturen enn en pinoner-jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.