Jump to content

Timeteller-dieselmotor: Hvor mye er mye?


Walter_S

Recommended Posts

Ja, hva regnes for å være mye? Når må man - under "vanlige" forhold - regne med større og omfattende utbytting av slitedeler?

 

Ser på en båt fra 1973 som har en Sabb 2H - 18 hk (produsert i 1972 - nr. 310) som har original turteller og timeteller. Det står 1.212 timer på telleren. Er det mye?

 

Kjapp hoderegning (på kalkulator  :cheers:) tilsier et bruk på 39 timer / år i gjennomsnitt, noe som er lite etter mine forhold - jeg brukte båten min 36 timer bare i januar!

 

Båt og motor har fra "fødselen" av gått i ferskvann (Steinsfjord / Tyrifjord) og har vært på Hønefoss hele sitt liv. Selv om motoren er direktekjølt, regner jeg dette som FERSKVANNSKJØRT / -KJØLT. Riktig tenkt, eller har jeg oversett noe?

 

Ifg. eieren har båten blitt brukt svært lite de siste 3 år - "flytende hytte" - derav lav timeantall. Dessuten er vel Tyrifjorden / Steinsfjorden ikke så veldig stor at man kan dra på tur i ukesvis?

 

Noen synspunkter på det?

 

P.S.: Jeg har sett på mange gamle båtmotorer i det siste, og jeg har aldri sett en så "fin" motor, rent kosmetisk. Det fantes ikke en eneste rustflekk på hele motoren. Antageligvis p.g.a. ferskvannstilværelsen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Et gjennomsnitt på knappe 40 timer pr. år er veldig lite. Er den regelmessig startet slik at motoren har fått en "ny" oljefilm innvendig så skulle det ikke være noe problem med så få timer. Ellers så er det vel slik at motorer har godt av å gå seg god og varm med jevne mellomrom. Svetting av olje sier litt om status til pakninger og generell sunnhetstilstand. Er den i tilegg fin å se på så er det noe som sier meg..... LØP OG KJØP......

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

1212 timer er like lenge som en fisker her på Vestlandet bruker motoren sin i løpet av 3-4-5 måneder.

 

Når man så tenker på at en slik Sabb kan stå i en slik fiskebåt i 20-30 år   -   så har du fortsatt litt å gå på.....

 

Men jeg regner jo med at du legger om til ekte ferskvannskjøling hvis du tar den i bruk i sjøen?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uten å være noen sabb ekspert synes jeg den høres ok ut, og den har ikke gått så mye. Spørsmålet blir hvordan den kommer til å like seg i sitt nye barske og ramsalte miljø.

 

Med din båtbruk vil den gå fra en rolig pensjonist tilværelse til knallhard kamp med sjøgang, fuktighet og salt.

 

For å sette det på spissen:

 

Blir som å ta en vanlig pensjonist i god form, og forvente at han skal hamle opp med gutta på 1. divisjonslaget.

 

For en del år siden lånte jeg en båt i Danmark. Båten hadde i flere år levd et rolig liv som hytte, og den ble stort sett brukt i helgene til å gå 20 minutter ut fjorden for å treffe de andre gutta i snapseklubben når været var bra. Båt og motor skulle i følge eier være i god stand, og eieren var en ansvarlig kar av eldre årgang som neppe hadde lånt ut båten sin hvis han hadde kjennskap til at noe var galt.

 

Vi var ikke i Danmark for å delta på møter i snapseklubben, og båten ble utsatt får både sjøgang og lange strekk. Har aldri opplevd en så vrang motor. Etter en dag med denne uvante behandlingen slo den seg fullstendig vrang, og fant på alle mulige rare nykker for å gjøre livet surt for oss ombord. Slik holdt den det gående i to uker, helt til den nærmet seg

brygga til snapseklubben på hjemveien. Da oppførte den seg helt eksemplarisk til den var hjemme igjen.

Link to post
Share on other sites

.....Men jeg regner jo med at du legger om til ekte ferskvannskjøling hvis du tar den i bruk i sjøen?........

Selvfølgelig, det er det som "sviver i hovedet mitt",  :smiley: Poseidon. Jeg tenker som så, når utgangspunktet er bra, så lønner det seg å investere!  :wink: Må bare finne ut av hva det innebærer, om jeg skal gå for en varmeveksler eller utvendig kjølesløyfe, jeg vil ha en motor som er "idiotsikker" for det kalde vinterværet vi har her på Østlandet. Allerhelst utvendig kjølesløyfe og tørr eksos, så slipper jeg å ha noe saltvann innabords!! - det ville være drømmen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis timetallet stemmer så er denne usedvanlig lite brukt. Jeg har ikke timeteller på min 2H, men jeg regner med at den har gått betydelig mer enn dette. En enkel og grei sliter av en motor. Når det gjelder saltvannskjøling så er vel ikke Sabb den motoren som har mest problemer med tæring etc i forbindelse med dette, da det meste er godt (over) dimensjonert. Min 2H har i alle fall gått i saltvann siden 1979 uten at jeg har hverken kjøleproblemer eller lekkasjer, men man vet jo aldri når dette skjer da. Ellers så er visstnok tæringsproblemet med saltvannskjøling størst på motorer som er skjelden i bruk, da anoden beskytter best når vannet er i bevegelse. Men hvis den har gått i ferskvann så burde det være mye motor igjen ennå i ditt tilfelle. :smiley: Jeg har laget meg en "T" på kjølevannsinntaket slik at jeg kan kjøre gjennom med ferskvann og eventuelt frostvæske om vinteren og når den blir stående lenge til neste gangs bruk.

 

Ellers så er dette en grei motor å ha med å gjøre, enkel pålitelig og trygg. Eneste minuset er at den er vanskelig å få i gang når det er kaldt, så det er ikke noen ideell motor til vinterbruk. :sad: Men med litt lirking og overtaling så pleier den nå alltid å komme til slutt, selv på kalde dager :wink:

 

Lykke til med jakten, håper det resulterer i ny båt snart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

..........Slik holdt den det gående i to uker, helt til den nærmet seg brygga til snapseklubben på hjemveien. Da oppførte den seg helt eksemplarisk til den var hjemme igjen.

 :smiley: Det der, Lasse, kaller vi for ABSTINENS! Du skulle ha sjenket den med sin daglige dose snaps!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.....Ellers så er dette en grei motor å ha med å gjøre, enkel pålitelig og trygg. Eneste minuset er at den er vanskelig å få i gang når det er kaldt, så det er ikke noen ideell motor til vinterbruk. :wink: Men med litt lirking og overtaling så pleier den nå alltid å komme til slutt, selv på kalde dager.

Takk for innspill, index! Det med kaldstarproblem regner jeg med går bra siden det er GLØDING på denne. Den hadde opprinnelig SIGARETT-plugger, men disse har blitt erstattet med glødeplugger.  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.... og hvilken motor var det?

 

mvh

Poseidon

Tror det var en gammel Austin. Nå var det vel egentlig ikke selve motoren, men alt rundt dvs vannpumpe, elektrisk drivstofftilførsel osv osv som ga problemene. Resultatet blir det samme. Det stopper når det ikke skal stoppe. Får du en kombinasjon med en 10 12 forsjellge feil på krimskramset rundt motoren har du det gående. Turen startet med at batteriet eksploderte, antagelig pga feil i regulator. Var vel ikke vant til lading i flere timer antagelig.

 

Snapsen drakk jeg opp selv. Regnet da ikke med at motoren skulle ha snaps  :smiley:

 

Dett var kanskje en avsporing, men poenget mitt er som sagt miljøforandring.

 

Regner vel med at Walter er klar over disse miljøforsjellene han utsetter redskapen for, og er mann for å ta det rette preventive vedlikeholdet ved å gå over alt fra A- Å.

 

Har selv opplevd motorstopp en gang utenfor Strømtangen der Walter holder til, og  med et par meter bølger er ikke det stedet å stoppe.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp montert gløding på min også, og trodde alt skulle bli så mye bedre. Men startforsøket etterpå resulterte i to flate batterier, selv om jeg også prøvde med olje i sylindrene i tillegg til gløding. :smiley: Etter lading av batterier, samt skifte av dieselfiltre m.m. for sikkerhets skyld så fikk jeg den omsider i gang igjen i går kveld. Men jeg har en mistanke om at muligens sentrifugalregulatoren er litt treg slik at den spiller meg et puss her. Så jeg får skru litt og se hva jeg finner ut. Vil ikke tro at den skal være så treg selv om det er kaldt når gløding er montert. Dette er jo tross alt motorer som blir brukt til fiske året rundt, så de må jo være mulig å starte om vinteren også... Men en sliter er det, det er i alle fall sikkert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp montert gløding på min også, og trodde alt skulle bli så mye bedre. Men startforsøket etterpå resulterte i to flate batterier, selv om jeg også prøvde med olje i sylindrene i tillegg til gløding. :wink:

.............. Dette er jo tross alt motorer som blir brukt til fiske året rundt, så de må jo være mulig å starte om vinteren også... Men en sliter er det, det er i alle fall sikkert.

Hei igjen! Var og så på denne båten tidlig forrige uke, før eieren fikk sjangs til å ta av presenning og ordne med ting man kanskje ikke vil vise frem. Båten var da i den stand han la den opp sent i september i fjor høst. Batteriene var frakoblet. Alt han hadde gjordt var å lade batteriene.

 

Det første jeg gjorde når jeg kom ombord var å kjenne på motoren - den var iskaldt (0 grader på Hønefoss). Eieren var ikke helt happy, men dog villig, når jeg forlangte at motoren skulle startes, han måtte bære noen bøtter med kjølevann oppi båten.

 

Etter ca 20 sek. gløding, gikk det 2 kinninger, før motoren våknet av sitt tornerosesøvn. Makan til koselig lyd............! Dette var musikk i mine ører!  :smiley: Jeg håper at du får til en ordentlig gløde- og startprosedyre, index!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter,

 

Jeg fikk beskjed fra Sabb forhandleren om at de nye glødepluggene ikke måtte glødes mer enn 10 sekunder, da de disse er 9,5V plugger i stedet for de opprinnelige som er 11,5V. Men det virker som om 10 sek. er for lite. Får prøve meg litt fram og se. Når det er varmt i været så starter den veldig lett, så det er litt rart ja.

 

Ellers så er jeg enig med deg angående lyden, det er skikkelig båtlyd. Har imidlertid en som ligger ved siden av meg med tørr eksos på Sabben, og det blir litt i overkant synes jeg.

 

Mvh

 

index

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...