Jump to content

Montere innenbordsmotor i RJ85 seilbåt

jensemann4

Recommended Posts

Hei,

som emnetittel mer eller mindre sier. Lar det seg gjøre å sette inn en innenbordsmotor i seilbåt uten vidre.

Saken er den at jeg har en 28 fots seilbåt med utenbordsmotor, og den drikker bensin. Jeg har derfor lyst på en liten diesel-innenbordsmotor som trolig vil være billigere i drift.

Båten er ca. 2 meter bred, 8.5 meter lang og 2 tonn tung. Hva vil omtrent være tilstrekkelig motor størrelse?

Nå er det slik at jeg ikke tenker å sette inn en motor i en seilbåt som ikke er beregnet for det. Båten er nemlig laget for å kunne ha en innenbordsmotor, men det ble aldri gjort noe av.

Jeg har i tillegg slengt opp noen bilder fra fabrikant.

rj85-0.gif

rj85-2.gif

På tegningen er det jo tydelig at båten er på tenkt en innenbordsmotor.

Så det lar seg gjøre, men dersom du bare gjør dette for å spare penger er det mulig du bør lage et nytt regnestykke.

Pris på en liten disenmotor samt jobben med montering betyr vel at du kan kjøre "gratis" i mange år.

Det som er fordelen med innbordsmotor er vel heller: pålitelighet, lading av batteri og mulighet for varmtvann og det er egenskaper som jeg synes gjør prosjektet interessant.

Dette var vel ikke mye hjelp, men jeg funderte også på å sette inn en innenbordsmotor i en båt men droppet dette da jeg tittet nærmere på regnestykket, prisen ble for høy.

En 18-20 hk eller deromkring bør vel være et greit utgangspunkt. Men jeg ville målt opp motorrommet før jeg tok noen beslutning. Det blir fort mye bryderi hvis det ikke er plass og du til og bygge om båten. Og litt plass rundt motoren er heller ikke å forakte når noe skal gjøres på motoren.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei jensemann4!

Mener bestemy at RJ 85 er en forholdsvis stor klasse i Sverige (og i DK?) som sikkert har en egen internettside med diskusjoner på gang. mener også at de fleste RJ 85'ere er blitt levert som havfabrikata med byggesett og mange egenkonstruksjoner. kanskje det går an å lære av det de har gjordt i Sverige?

Svensk RJ85-forbund

Dansk RJ85-Klub

Hvis du går inn på den Svenske siden og klikker på "seglarsnakk" (tror jeg) og søker på "motor" så får du opp et tyvetalls emner omkring motor på RJ 85

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Størrelsen på motoren beror på hvordan du ønsker å bruke båten. Hvis du primært vil seile, seile og atter seile, duger nok en 10 - 12 hk til å komme inn og ut av havn. Den greier nok fint å holde ca. 6 kn på flatt vann.

Skal du derimot ofte kjøre lengre strekkninger og mot vind og vær så er 20 hk godt å ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...