Jump to content

[Løst!] Greier ikke å tømme septiktanken


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Skulle prøve å tømme septiktanken her om dagen og det viste seg å bli en utfordring.(ny båt) Jeg har 2 muligheter for tømming. En dekksluke med WASTE som er tydeligvis beregnet for å suge ut møkka, og en overbord pumpe/kværn. Jeg skulle kjøre dritten på sjøen og i følge boka skal jeg da åpne ventilen under dekk og så trykke på knappen. Dette gjorde jeg. Jeg hører kværna jobber jevnt og trutt, men ingenting skjer, og tanken er like full.

 

Hva i allverden er galt?

 

 

Så til neste punkt, jeg ønsker også først og fremst å kunne bruke tømmestasjoner når jeg ferdes i områder der det er tilgjengelig. Må man da ha noen spesialkoblinger eller lignende for at det skal bli tett og vakuum oppstår, eller trer man en slange langt ned til man når tanken? Har aldri stoppet på en slik stasjon før...

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Har også hatt lignende problem i min båt.

Når du har mulighet for å tømme i sjøen med egen pumpe/kvern og tømming til tømmestasjon vil jeg tro at du har to kraner, en som går på skroggjennomføringen (hvis denne er steng får du ingenting ut) og en som du kan velge tømming til land eller i sjøen. Ved tømming til sjøen må det være åpent denne veien.

Du har ny båt så da skal ikke mine utfordringer være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Ah,

septik er jo en av båtlivets gleder :wink:

Problemet er vel et av to: Enten er det ikke åpning fodi en ventil som slulle være åpen ikke er det, eller så er det en propp med papir eller annet.

For å finne ut av ventilen får du bare følge rørene og skjønne hvordan det skal være. Er det en propp må du få løsnet denne, og det mest effektive etter min erfaring er med sugekopp utenfra. Det var alltid like morsomt å ligge i vannet og pumpe med sugekoppen for å få proppen til å løsne, og så plutslig løsner den :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde også samme problemet litt tidligere i år, og grunnen var at noen hadde kastet tørkepapir i dassen, slik at utløpet i underkant var tett :headbang:

Løsningen var å gå til en tømmestasjon, åpne waste ventilen på dollbordet og bruke vakuum for å suge tanken tom. Gikk helt fint, men vær oppmerksom på at det er helt tett mellom slangemunnstykket på tømmestasjonen og uttaket på båten. Det var det ikke hos meg, med mye vask av klær, båt og kropp i etterkant. :lol:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke..... kan pumpa suge "falsk luft" noe sted...???

Det har slått meg også, det står at det er VELDIG viktig at hullet/skruen for utsuging må være sikkelig tett for at tømming overbord skal virke.

Men jeg er også redd for proppen... :puke:

En annen ting, den er i alle fall full for det kom litt gørr ut av luftehullet på båtsiden.... Kan den være FOR full?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Problem løst! :flag:

 

Det var faktisk en kombinasjon av 2 ting: falsk luft da 2 slangeklemmer var trukket dårlig til og det "svettet" møkk i klemmene, og dårlig papir som løsnet når jeg hadde latt pumpa gå ganske lenge. Heldigvis en enkel løsning uten å demontere noe (som var alt for fullt), og som hadde blitt en stor møkkajobb.

 

Jeg har i alle fall lært følgende: Bruk dasspapir som er beregnet for slikt. Drit i prisen og styr unna "kreppen" til Rimi.

Tøm når nivåmeter nærmer seg fult. På min båt kan man faktisk demontere pumpa hvis det ikke er for fult pga svanehalsløsning.

 

Tusen takk for tipsene. Takket være råd herifra så er problem løst!

 

Måtte alle få en fin båtsommer videre uten møkkajobber!

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Etter jeg installerte ny elektrisk dass med septik tank, slanger og hele greia i 2005 har jeg kun brukt Aqua Soft dasspapir. Koster noen kroner men det får stå til så lenge alt funker. Har ikke hatt noen som helst problemer så langt hverken med dass eller tømming av septik. Septiktanken er på 110 liter og har god lufting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...