Jump to content

Er motoren belastet med moment - hvordan kan man måle?

TG-cruiser

Recommended Posts

Hej

Jeg har tænkt længe over hvordan kan jeg vide om min motor har den rigtige skrue, og belastning? Er den belastet til sit fulde moment, eller fiser den bare rundt og kunne den udnyttes mere?

På større skibsmotorer kan man aflæse index på brændstof pumpe, måle ladetryk fra Turbolader, måle udstødningsgas temp, for og vurdere hvor hårdt den arbejder.

På min 87HK TMD30 med MS3C gear, er der ikke sådanne målesteder. Er der nogen som har prøvet og måle ladetryk? Lufttrykket fra turboen, under march fart? Eller er der andre muligheder for og vurdere om den kan tåle en større skrue?

Båden er en saga 7000, den sejler 16,9 knod med 4000 O/min og gashåndtaget i bund! Marchfart bliver så 12 knob med 3400 O/min (larmer meget) og derfor tænkte jeg på en større skrue = lavere omdrejninger! Og mere behagelig sejlads.

Sjekk hvor mye RPM motoren skal ha ved fult pådrag..... hvis motoren skal ha 3800 til 4000, så er den muligens litt lett belastet og kan kjøre litt større propell, .....men hvis den skal ha 4000 til 4300, så er du faktisk på kanten til å ha for stor propell allerede..... husker ikke helt på en TMD30...

En annen måte å sjekke belastningen på er ved å måle drivstof forbruket over en gitt tid med jevn belastning på motoren.... feks 3200 RPM. Regn deretter ut hk uttaket med en formel som tiliser 200 gram per hk time, og diesel egenvekt på 0.86.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Nest enklest er å sjekke rusning. Er rusninge 4400rpm og Max effekt oppgitt til 400rpm kan du annta at motoren tar av pådrag linjært opp til 4400rpm. Får du 4100rpm kan du gå ut fra at motorern er 75% belastet ved 4100rpm. Hust at om du reduserer turtall med 100rpm til 4000 vil effekt reduseres ca 8%. Husk å kalibrer turteller nøyaktig og motoren bør kun ruses når den er gjennomvarm og ellers i god stand!

Du kan også måle forbruk som drivemaster sier. Det blir det samme som å lese pådraget på en større motor. Nøyaktigheten kan faktisk være bedre. Motores virkningsgrad vil her være usikkerhet! Du kan i alle fall gå utfra at den ikke er bedre enn ny! Du må teste ved full rpm

Kjører du på red omdreining må du reine utfra fabrikantens propellerkurve!

Ladetrykk er også en god parameter men kan variere p.g.a ladeluft temperatur tennings justering motorens og turboladerens almenne tilstand!

Du må også vite referanseverdi. Sansynligvis 0.8 0.9bar!

Avgass temperatur kan også måles helst før turbolader. Ver obs på at den egentlig forteller om blandingsforhold. Her må du kjenne referanseverdien fra fabrikant! Ver også obs på at om turboladeren fungerer dårlig vil avgass temperaturen være høyere!

Ellers er det fullt mulig å måle akseleffekt eller å måle indikert effekt. Da må du ha god råd!