Jump to content

Hva tror dere om denne, gammel 12' with m/30 hk Johnson

Herman

Recommended Posts

Finnkode 14034074

25 år gammel motor og 30 år gammel båt. Selger skal ha 12 000,-

Vann i dobbeltbunn kan være et problem, isåfall er kjøp uaktuelt. Men hvordan sjekker man noe sånt. Har ingen peiling på hvor mye en sånn båt skal veie, så bare å løfte på den blir litt bingo.

Og hva skal jeg se etter på motor?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vann i bunn og akterspeil er nok garantert, spørsmålet er hvor mye. Eneste måte å sjekke er å veie den. Skal man først ha en så gammel motor er Johnson det beste. Går veldig pent også.

Så kategorisk altså? Jeg vet jo at du er en av de som har reparert en båt med vann i dobbeltbunn. Det er en jobb jeg ikke har tenkt å ta på meg. Betyr det da at jeg bør slå fra meg båten?

Men hvis det først er vann i bunnen må det jo ha kommet inn et sted. Jeg vil anta at det da vil være sprekkdannelser i overgangen mellom skrog og dørk. Hvis det kan komme inn LITT vann, er det vel ikke noen grunn til at det ikke skal fylles helt opp. Den ligger jo gjerne og dupper fram og tilbake på vannet så luft (i skummet?) har rikelig tid til å slippe ut etterhvert som vannet kommer inn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

hvis du ikke kan veie den bør du slå det fra deg. ja, uansett egentlig. Spes når det er styrekonsoll.

Alternativet er å bruke den som den er, blir jo 'bare' som å kjøre med ballast...

Denne båten er bygget på samme måte som den jeg reparerte. Det vanlige er at vannet kommer inn under fenderlisten. Eller skruehull for konsollen. Da samler det seg mellom skrogene. Siden eneste måte å få det ut på er å snu båten på hodet blir det gjerne liggende der en stund. Og finner veier ned til skum og finér.

Hadde også en slik en gang. Veldig god båt. Handler du gammelt billig, så må du regne med litt reparasjoner.

Prisen jeg solgte for 15 år siden var ikke i nærheten av dette. Så prisoppgang ja :)