Jump to content

Kobling av trimflaps


agun

Recommended Posts

Har brukt en del timer i helgen til å koble trimflapsene uten å ha kommet i mål.....

 

Type: Bennet

Pumpen er utstyrt med 4 ledninger, 1,2,3 og 4:

 

1: ventil babord flaps

2: ventil styrbord flaps

3: Pumpe forover

4: Pumpe revers

 

Bryterne er uroiginale men av den kurante typen  Carling. Bryterne har 8 pins, og utstyrt med lysdioder. Det er to brytere, en for hver flaps, er fjærbelastet med (on) off (on). Kan noen fortelle meg hvordan disse 4 ledningene skal kobles/fordeles på de to bryterne?

Link to post
Share on other sites


agun: Har brukt en del timer i helgen til å koble trimflapsene uten å ha kommet i mål.....

 

Type: Bennet

Pumpen er utstyrt med 4 ledninger, 1,2,3 og 4:

 

1: ventil babord flaps

2: ventil styrbord flaps

3: Pumpe forover

4: Pumpe revers

 

Bryterne er uroiginale men av den kurante typen  Carling. Bryterne har 8 pins, og utstyrt med lysdioder. Det er to brytere, en for hver flaps, er fjærbelastet med (on) off (on). Kan noen fortelle meg hvordan disse 4 ledningene skal kobles/fordeles på de to bryterne?


 

Hm ser at du ikke har fått noe svar (håpet noen som kjente til bryterene kunne utalt seg)

 

Vel du må ha 2 separate vipper (poler, kobblinger, ledere) i hver "on" posisjon (både + og - skal gjennom)

 

Skulle helst ha teint litt her, vel du kobler (nei å nei, du har jo 3 og 4 som forover og revers)

Har du da en diodebro på unitten ??

Trodde 3 og 4 var + og - jeg,  :nonod:

Må vite litt mere, får håpe noen med erfaring fra disse ageregatene kan svare deg  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei. Kanskje dette kan hjelpe deg:

Positive with blue & red                    Port plane down

Positive with blue & green                 Starboard plane down

Positive with blue, red & green          Both down simultaneously

Positive with yellow & red                 Port plane up

Positive with yellow & green              Starboard plane up

Positive with yellow, red & green       Both up simultaneously

 

Dette fant jeg på denne web adressen:

http://www.marinemechanic.com/site/page170.html

 

Sjekk også: http://www.bennetttrimtabs.com

Der kan du se installasjonsvideo online og installasjonsanvisninger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Noen som vet hvordan disse skal kobles, de er av typen Bennet. Når jeg trykker på bow down nede går bow opp, på flybridge er bow down riktig men der har babord og stybord byttet plass. litt spennende å justere trimmen på denne ja. Har prøvd å bytte plass på kablene til servo motoren uten resultat, motoren gikk bare ene veien. tenkte litt på pluss og minus skiftet når en trykker opp og ned, men det virker litt rart i og med at motoren til servoen har egen minusledning. Så her trenger jeg litt assistanse.

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Vil først presisere at jeg ikke har spisskompetanse på dette området.

 

Motoren skal nok kun gå en vei uansett ettersom denne skal pumpe olje ut av tanken og inn på den ene eller den andre sylinderen eller begge. Hvilken sylinder som skal få olje vil jeg tro blir bestemt av to magnetventiler.

 

Sylindrene er utvilsomt enkeltvirkene og presser planet ned når de får olje. Når planet går opp er det fordi oljen slippes ut via to senkeventiler.

 

Da får du utstyre deg med en spenningsprøver samt papir og blyant og finne ut hvilke kabler som har spenning ved forskjellige bryterstillinger. Bruk maskeringstape som merkelapper på kablene etterhvert som disse identifiseres og tegne deg et koblingsskjema.

 

Den gule kabelskoen passer ikke til skruen og ser veldig amatørmessig ut. Denne bør du bytte til riktig dimensjon før noen ser det og kanskje tror at dette er noe du har ordnet selv.

 

Er du heldig er det kanskje noen av forumets medlemmer som har et koblingsskjema som kan scannes og legges inn på medlemssidene.

Link to post
Share on other sites

Har ikke koblingsskjema på bryteren, men kan finne det ut ved å se på bryteren når jeg er i båten, men spenningen inn til pumpa skal være slik:

 

Rød: Magnetventil babord

Grønn: Magnetventil styrbord

Blå: Motor fremover (pumpe olje ut)

Gul: Motor revers (Pumper olje inn)

Sort: Minus

Rød tykk på bryter: + fra batteri, minimum 20A.

 

Motoren må svive en vei, i tillegg til en magnetventil skal åpne.

 

Gi beskjed hvis jeg skal ta meg en tur i båten for å se på bryteren der, men det blir ikke før på lørdag.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Først kabelskoen skal byttes og det er ikke jeg som har montert den. Trodde også det var sånn det virket, men jeg byttet den gule og den blå, og da gikk motoren bare en vei, Kan gjøre et nytt forsøk i tilfelle det ble dårlig kontakt et sted, Ellers gikk de jo noe tungt nå, i og med at det er et par kuldegrader her. På bryteren er ledn 123 på B siden og 4 på Y siden av bryteren, på motoren er rød 1 grønn 2 blå 3 og gul 4. for ikke gjort noe mer med dette før på mandag så skel du alikevel ned i båten kan du jo ta en kikk hvordan dtte er koblet hos deg.

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan disse skal kobles, de er av typen Bennet. Når jeg trykker på bow down nede går bow opp, Så her trenger jeg litt assistanse.

Husk at når du trykker feks. stb "bow dwn" skal  BABORD trimplan gå ned. Omvendt, ved "bab dwn" skal styrbord trimplan gå ned.  Få en kompis til å fortelle deg hvordan trimplanene beveger seg når du bruker manøverpanelene
Link to post
Share on other sites

Husk at når du trykker feks. stb "bow dwn" skal  BABORD trimplan gå ned. Omvendt, ved "bab dwn" skal styrbord trimplan gå ned.  Få en kompis til å fortelle deg hvordan trimplanene beveger seg når du bruker manøverpanelene

Er det helt sikkert at det skal være slik?? :confused:

Jeg har lignenede flaps (Bennett) på min båt, men muligens mindre modell. De skal være koblet riktig så vidt jeg husker. Men der går bb flaps ned når jeg trykker på bb knapp for bow down.

Har muligens koblingskjemaet liggende i båten, dette må sjekkes................

Link to post
Share on other sites

Er det helt sikkert at det skal være slik?? :confused:

Tenk deg selv. Hva vil skje hvis du trykker "stb dwn" og styrbord trimplan da skulle beveger seg ned. :rolleyes: Jo, båten ville heve seg i akterenden til styrbord og diagonalen, nemlig babord front ville bli presset ned. Altså det motsatte av hva du ønsket å oppnå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dersom ikke jeg tar helt feil, så står det noen bokstaver på bryteren (ser b og y), og de refererer til fargene på ledningene.

Det skulle da bare være å se hvilket nummer ledning som går til hvilken farge bak, og koble deretter.

 

Ikke så enkelt, B og Y er de eneste bokstavene som står på bryteren, muligheten er jo å prøve en og en ledning på bryteren og se hva som skjer. Men det letteste hadde jo hvert et kobl. skjema

Link to post
Share on other sites

Rød: Magnetventil babord

Grønn: Magnetventil styrbord

Blå: Motor fremover (pumpe olje ut)

Gul: Motor revers (Pumper olje inn)

Sort: Minus

Rød tykk på bryter: + fra batteri, minimum 20A.

 

Motoren må svive en vei, i tillegg til en magnetventil skal åpne.

Betyr det at en ikke kan kjøre styrbord opp, samtidig som babord ned (eller omvendt)??

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fortelle deg hordan du skal kople ledningene eller hvordan dette virker i forhold til de hydrauliske pumpene. Men jeg har tenkt litt mht. hvilke knapper som gir mest logisk effekt.

 

Det er minst "to skoler" på dette. Noen båtbyggere/verksteder kopler bryterne "slavisk" i den forstand at høyre bryter styrer høyre trimplan og venstre styrer venstre. Effekten blir da at du må trykke "motsatt". Trykker du på høyre bryter går høyre trimplan ned, dvs. en diagonalbevgelse hvor båten løfter seg på styrbord side akter og babord side legger seg ned. Trykker du på venstre bryter får du motsatt effekt. Husk også at trimplanene starter i øvre posisjon (nøytral) og går ned. De går altså ikke både opp og ned, bare opp igjen til nøytral stilling.

 

Andre "krysskopler" bryterne, slik at høyre bryter virker på venstre trimflaps og motsatt. Effekten blir da at du "trykker båten ned" mot den siden du vil ha den. Legger båten seg mot styrbord pga. av vind eller sjø trykker du på venstre bryter inntil du får den effekten du ønsker.

 

Hannah II var koplet "slavisk". Det ble helt ulogisk for meg. Så noe av det første jeg gjorde var å kople om bryterne. Hannah III var levert "krysskoplet" fra Windy - etter hva jeg forstår er det slik de gjør det. Det eneste logiske for meg.

 

Har du trimplanidikator reiser det ennå et sprøsmål. Skal høyre indikator vise høyre trimflaps (som du, hvis du gjør det som jeg, styrer med venstre bryter), eller skal også indikatorene krysskoples? Jeg har valgt det siste. Selv om jeg vet at det er høyre trimflaps som beveger seg når jeg trykker på venstre bryter så blir det mest logisk for meg at venstre bryter gjør utslag på venstre indikator.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fortelle deg hordan du skal kople ledningene eller hvordan dette virker i forhold til de hydrauliske pumpene. Men jeg har tenkt litt mht. hvilke knapper som gir mest logisk effekt.

 

Det er minst "to skoler" på dette. Noen båtbyggere/verksteder kopler bryterne "slavisk" i den forstand at høyre bryter styrer høyre trimplan og venstre styrer venstre. Effekten blir da at du må trykke "motsatt". Trykker du på høyre bryter går høyre trimplan ned, dvs. en diagonalbevgelse hvor båten løfter seg på styrbord side akter og babord side legger seg ned. Trykker du på venstre bryter får du motsatt effekt. Husk også at trimplanene starter i øvre posisjon (nøytral) og går ned. De går altså ikke både opp og ned, bare opp igjen til nøytral stilling.

 

Andre "krysskopler" bryterne, slik at høyre bryter virker på venstre trimflaps og motsatt. Effekten blir da at du "trykker båten ned" mot den siden du vil ha den. Legger båten seg mot styrbord pga. av vind eller sjø trykker du på venstre bryter inntil du får den effekten du ønsker.

 

Hannah II var koplet "slavisk". Det ble helt ulogisk for meg. Så noe av det første jeg gjorde var å kople om bryterne. Hannah III var levert "krysskoplet" fra Windy - etter hva jeg forstår er det slik de gjør det. Det eneste logiske for meg.

 

Har du trimplanidikator reiser det ennå et sprøsmål. Skal høyre indikator vise høyre trimflaps (som du, hvis du gjør det som jeg, styrer med venstre bryter), eller skal også indikatorene krysskoples? Jeg har valgt det siste. Selv om jeg vet at det er høyre trimflaps som beveger seg når jeg trykker på venstre bryter så blir det mest logisk for meg at venstre bryter gjør utslag på venstre indikator.

 

Kan bli en artig diskusjon av slikt (og her på plassen blir det vel det og??!!)

 

Min mening er at det eneste logiske er at du trykker på den bryteren som er på den siden hvor du vil at båten skal ned, altså "krysskopling" På min båt er bryterene plassert ved siden av hverandre og merket "BOW DOWN" i tillegg, så her ville alt annet utvilsomt være feil. Har Lectrotab trimflaps; http://www.lectrotab.com/.

 

Et analogt eksempel er jo baugpropellerkontrollen: Denne er kontrollert med en "joy-stick".  Denne beveger jeg selvfølgelig i den retning jeg ønsker baugen skal bevege seg, ikke den veien jeg vil at vannstrømmen skal gå (som selvfølgelig er den motsatt rettede veien).  Er det noen som gjør det, da?

 

Dersom man setter et barn til å styre jolla med påhenger, ser en fort at de instinktivt svinger feil vei noen ganger.  Her er bevegelsen "motsatt" av det som er "logisk" (av åpenbare årsaker).  Kan det tenkes at det er årsaken til at barn og helt nybegynnere plundrer litt med dette i starten.

 

Når det gjelder trimflabsindikering er jeg ikke helt på linje med deg, KOB.  Slik jeg oppfatter det er det en indikasjon av flapsens posisjon, og da må det vel være feil å indikere på motsatt flaps (som jo ikke har beveget seg)?

Du har jo to drev.  Jeg er nesten skråsikker på at du ikke har krysskoplet disse, eller??

 

:cheers:

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trimflabsindikering er jeg ikke helt på linje med deg, KOB.  Slik jeg oppfatter det er det en indikasjon av flapsens posisjon, og da må det vel være feil å indikere på motsatt flaps (som jo ikke har beveget seg)?

Du har jo to drev.  Jeg er nesten skråsikker på at du ikke har krysskoplet disse, eller??

Jeg er enig i at det ikke er så logisk, kanskje rent ulogisk. Men her er det vanens makt. Etter 3 år med Hannah II hvor også trimflapsindikatorene var krysskoplet (jeg vet egentlig ikke hvorfor) føles det mest riktig for meg. Jeg trykker på venstre bryter og venstre indikator gjør utslag. Da jeg ba Jon Geirr hos Vollen Båtservice ordne dette samtidig som han monterte diverse utstyr protesterte han litt - det var ikke vanlig, sa han og lite logisk. Men kunden får det jo slik han vil  :smiley:

 

Og drevene - de venter jeg litt med å krysskople  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...