Valivan Startet 31.Mars.2004 Del på Facebook Startet 31.Mars.2004 Impellaren er fin, men papirpakningen gjekk fløyten. Veit noen kvar eg kan få tak i pakningsark som eg kan klippe til ny pakning av? Bur i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Bank en ut i gråpapir,og bruk fett på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Det finnes ikke tall på alle de maskinister som har kommet opp i styrehuset og bedt pent om gamle kart for å lage pakninger. Den metoden virker nok fortsatt.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 På svensk TV går en serie som heter 'Bosse-Bildoktorn' eller något liknande...... Hans tips var, om man saknade pakkning, att man tar en vanlig melk-förpakning o banker ut o klipper till den form man behöver......det er ju ett billigt tips.....om det funker som impellerpakning vet jag ikke, men det går ju att pröve ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg tror melkekartong blir for tykk for ei liten vannpunpe? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Når det gjelder impeller-pumper så er tykkelsen på pakningen viktig siden impelleren må tette mot lokk/bunn. Pakningen til min impeller er tynn som smørpapir. BTW: Hvorfor kunne de ikke brukt o-ring i stedet.... Sitér dette innlegget Link to post
Valivan Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Takk for alle svar. Dette med gamle sjøkart høyrest lurt ut. Elles har eg funne ut at Biltema sel pakningspapir for 17.- 20.- kr arket. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Men du må fremdeles banke den ut,og gråpapir har du sikkert liggende? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg tror melkekartong blir for tykk for ei liten vannpunpe?Det tror jeg også. Originalpakningen er veldig tynn, og du bør nok finne et materiale som er omtrent på samme tykkelse. Tror ikke pumpen vil virke skikkelig ellers. Gråpapir er vel omtrent riktig tykkelse. Du kan evt bruke et tynt lag med sikaflex på pakn. i tillegg. Bare vær forsiktig så sikaen ikke blir presset inn i pumpehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Disse er svært nyttige når man skal lage pakninger: http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=22562 Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg bruker en liten kulehammer,er de greiene på bildet til å lage hull med?Det trenger du egentlig ikke når du jobber med pakning av papir.Men på "ordentlige" pakninger så er de greie å ha for hånda. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hvorfor kunne de ikke brukt o-ring i stedet....Noen gjør det, det er O-ring på vannpumpen på min Yanmar , se bildet hvorriktignok O-ringen er fjernet, men sporet der den skal være vises. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Du har ikke opplyst hva slags motor denne impellerpakningen skal gjelde. Det er jo fullt mulig at Valivan kan spasere rett inn til en skibshandler eller verksted / forhandler til denne motoren, og kjøpe en pakning til en 20,- mynt? Til min Yanmar tror jeg betalte 18,- for denne pakningen og da er vitsen med å banke ut egenprodusert liksom borte. Spesiellt hvis du kan risikere at impelleren ikke tetner mot lokket, eller at den suger falsk luft. Det kan vel godeste Lars H fortelle noe om. Av og til er det bedre å bestille / kjøpe original og ha fred i sjela si! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Biltema har pakningsmateriale i div. kvaliteter. Emballasjen fra Pizza Grandiosa er bra til litt tykkere pakninger. En liten krum neglesaks er et godt verktøy når pakninger skal klippes til. Papirpakninger bør fuktes med olje før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 eller at den suger falsk luft. Det kan vel godeste Lars H fortelle noe om.Ja, selv med O-ringen og godt tilskrudd lokk klarte fa . . skapet å suge luft pga. gradene som vises på bildet. Det stakk opp noen få "tagger" som gjorde at lokket ikke fikk klemt O-ringen godt til. Det var ikke anntydning til fuktighet på utsiden, men luften sneik seg inn. Så var det meg som trengte pakkning, hadde jeg kjøpt original, viss mulig å oppdrive. Men ellers er det jo greit å vite hva som kan brukes i en nødsituasjon. Det er mye å lære her på båtplassen.no! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Noen gjør det, det er O-ring på vannpumpen på min Yanmar Ja, akkurat den pumpa burde jeg ha husket... Det er kanskje bare Volvo som bruker pumper med pakning..... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Yanmar YSB8 ((8 Hk med liggende sylinder) fra 1980 har også papirpakning på vannpumpa, så ved inspeksjon av impelleren har jeg med saks, hulltang, gråpapir, og greas som brukes i pakkboksen. Noen ganger er jeg heldig og får av lokket med pakningen hel, mens andre ganger må de kunstneriske ferdigheter prøves ut. Det er lett å klippe til en ny pakning, potte tett blir det også. Ja, akkurat den pumpa burde jeg ha husket... Det er kanskje bare Volvo som bruker pumper med pakning..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Valivan Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Motoren i min båt er ein Mercruiser 4,2DL. Den har papirpakning på sjøvassimpelaren. Motoren er 3 år gammal og altså ikkje gammal og heller ikkje Volvo. Takk igjen for alle svar. Dette var lærerikt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 kjapt spm fra en som mekker endel, men på langt nær kan alt.. Hvorfor ikke bruke pakingssement ? Finnes i et utall varianter, spesielt den røde ( som aldri blir hard ) er min favoritt. Skal selv sette på "timing gear cover" i morgen, samt sette på håndstarteren, vannpumpa, og det meste i den enden av motoren. Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør bruke papirpakninger der det var det originalt ? OBS : på dieselpumpa er pakningstykkelsen kritisk.. ; den er med å setter "timingen på insprøytningen. Så der bruker jeg original.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skin Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Kan ikke komme på noe bedre svar en at mye av pakningssementen er noe forferdelig griseri(Permatex), og som du sier noen steder skal pakningen bygge. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 da har jeg hatt på såkalt flytende pakning på mitt impellerlokk. hadde på litt mye slik at det tøyt ut på utsiden, og sikkert på innsiden også. Kanskje det ikke var så lurt? Er det flere som har gjort seg erfaringer med "flytende pakning", eller pakningssement de siste 5 årene? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 For ikke lenge siden var papirpakning til simpellerlokk eget delenr hos Volvo Penta. Det er det slutt på. Nå selges pakningen kun sammen med impeller til MD2010 til -40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.