Jump to content

Papirpakning / pakningsark

Valivan

Recommended Posts

På svensk TV går en serie som heter 'Bosse-Bildoktorn'  eller något liknande......

Hans tips var, om man saknade pakkning, att man tar en vanlig melk-förpakning o banker ut o klipper till den form man behöver......det er ju ett billigt tips.....om det funker som impellerpakning vet jag ikke, men det går ju att pröve ?  :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg tror melkekartong blir for tykk for ei liten vannpunpe?

Det tror jeg også. Originalpakningen er veldig tynn, og du bør nok finne et materiale som er omtrent på samme tykkelse. Tror ikke pumpen vil virke skikkelig ellers. Gråpapir er vel omtrent riktig tykkelse. Du kan evt bruke et tynt lag med sikaflex på pakn. i tillegg. Bare vær forsiktig så sikaen ikke blir presset inn i pumpehuset.

Hvorfor kunne de ikke brukt o-ring i stedet....

Noen gjør det, det er O-ring på vannpumpen på min Yanmar :yesnod:, se bildet hvor

riktignok O-ringen er fjernet, men sporet der den skal være vises.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har ikke opplyst hva slags motor denne impellerpakningen skal gjelde. Det er jo fullt mulig at Valivan kan spasere rett inn til en skibshandler eller verksted / forhandler til denne motoren, og kjøpe en pakning til en 20,- mynt?

Til min Yanmar tror jeg betalte 18,- for denne pakningen og da er vitsen med å banke ut egenprodusert liksom borte. Spesiellt hvis du kan risikere at impelleren ikke tetner mot lokket, eller at den suger falsk luft. Det kan vel godeste Lars H fortelle noe om.

Av og til er det bedre å bestille / kjøpe original og ha fred i sjela si!  :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

eller at den suger falsk luft. Det kan vel godeste Lars H fortelle noe om.

Ja, selv med O-ringen og godt tilskrudd lokk klarte fa . . skapet å suge luft pga. gradene som vises på bildet. Det stakk opp noen få "tagger" som gjorde at lokket ikke fikk klemt O-ringen godt til. Det var ikke anntydning til fuktighet på utsiden, men luften sneik seg inn.

Så var det meg som trengte pakkning, hadde jeg kjøpt original, viss mulig å oppdrive. Men ellers er det jo greit å vite hva som kan brukes i en nødsituasjon. Det er mye å lære her på båtplassen.no!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yanmar YSB8 ((8 Hk med liggende sylinder) fra 1980 har også papirpakning på vannpumpa, så ved inspeksjon av impelleren har jeg med saks, hulltang, gråpapir, og greas som brukes i pakkboksen. Noen ganger er jeg heldig og får av lokket med pakningen hel, mens andre ganger må de kunstneriske ferdigheter prøves ut.

Det er lett å klippe til en ny pakning, potte tett blir det også.   :smiley:

Ja, akkurat den pumpa burde jeg ha husket...  :lol:

Det er kanskje bare Volvo som bruker pumper med pakning..... :smiley:

Båten har sin faste plass i hagen.......

kjapt spm fra en som mekker endel, men på langt nær kan alt..

Hvorfor ikke bruke pakingssement ? Finnes i et utall varianter, spesielt den røde ( som aldri blir hard ) er min favoritt.

Skal selv sette på "timing gear cover" i morgen, samt sette på håndstarteren, vannpumpa, og det meste i den enden av motoren. Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør bruke papirpakninger der det var det originalt ?

OBS : på dieselpumpa er pakningstykkelsen kritisk.. ; den er med å setter "timingen på insprøytningen. Så der bruker jeg original..

Suzuki

No boat needed..

• 5 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...