Jump to content

Motor som ikke lader batteriene

perolsen

Recommended Posts

Her er det snakk om en koblingsfeil fra mekanikerens side. Da han har tatt ferie prøver jeg å løse det selv. Dette er hva jeg har funnet ut:

Fra landstrøm går ledningen til batteriladeren. Herfra går + til punkt 1 på en bryter som muliggjør enten lading av batt.1, batt.2 eller begge. Minus går til jord.

Fra batteri 1 går + til punkt 2 på bryteren (denne bryteren muliggjør enten lading av batt.1, batt.2 eller begge). Minus går til jord.

Fra batteri 2 går + til et relè. (vet dessverre ikke hva et relè er eller hva det gjør...) Minus går til jord.

Fra dynamo går + til relèet (det samme som batt.2 +).

Dette er det enkleste jeg som ukyndig elektriker kan forklare skjemaet.

HJELP!

Vendebryter er en gammel måte i oppsetning av strømsystem men finnes forstatt i dag i flere amerikanske store båter og Grand Soleil opp til 56fot. Der vanligvis går lading inn på starter og den er koblet inn på vendebryter med forbrukskabelen. Den banken man velger til bruk for lading men ikke den annen. Vis brukt er laderele og forbruksbatteri overstiger 110amp bør dynamo lade inn på forbruksbank. Batteri over 110amp som ligger lavt trekker mer strøm en fleste rele kan flytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...