Jump to content

En stålpropell til yamaha vs den jeg har nå.

suspect

Recommended Posts

Jeg må ha ny propell, den jeg har i dag er 11-3/8X12. Tror jeg...

Jeg kan kjøpe SOLAS YAMAHA 11,1 X 13. Noe som egentlig var planen, men kom over en stålpropell som jeg fundere på om jeg skal kjøpe.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Boat-Parts...bayphotohosting

Denne er som sagt; YAMAHA 3 BLADE STAINLESS 10 1/2" x 15p RH. Noe som er en helt annen størrelse enn den jeg har.

Hvordan er denne propellen forhold til den jeg har nå? Og hva kan jeg forvente med denne propellen forholdt til den jeg har nå.

Har søkt, men finner ikke noe info som hjelper meg.

Kan legge til at motoren er uten power trim.

Tnx for svar.

EDIT; Motoren er 50hk 3cyl... Sikkert en fordel å skrive det..

Redigert av suspect (see edit history)

Hva slags båt? Har du turteller?

3" opp på stigningen er mye, hvordan fungerer den propellen du har idag, er båten lett å få i plan, hva slags fart får du osv?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Svart (redigert)

Ja, det er mye. Blir 2 mer viss man tar i betraktning at 13 i stigning er ca passelig.

Jeg har ikke turteller. Båten er 13fot og planer meget lett og toppfarten er vell ca 30-35knop. Men skal ikke se bort ifra at den går mer.

Den brukes og til vannsport, så vil helst ikke miste for mye trekkraft og toppfart når den f.eks brukes til vannski.

For å forklare situasjonen mer detaljert; Propellen jeg har i dag ''12 i stigning'' er forsåvidt for lite. Motoren har nokså høyt turtall, men tror ikke det går over det anbefalte.

Motoren er i dag 40hk, men jeg venter på forgasserer som gjør at den blir opp i mot 50hk, så da må jeg kjøpe ny pga jeg er skråsikker på at den jeg har nå blir for lett.

Jeg har testet samme motor med den solas propellen jeg nevnte med 50hk forgasserer. Motoren sveiv like høyt litt høyere enn hva den gjør i dag med 12 i stigning.

Kan og nevne at 13 i stigning virket passelig med 40hk forgasserer.

Men nå jeg testet dette var det vann i båten så den var en del tynge enn hva den er nå, så er usikker på hvordan motoren vil oppføre seg i år med nye forgasserer.

Litt rotete forklaring... :P

Er ikke 10 1/2 en del mindre enn 11 3/8 og 11,1?

Hvordan kan jeg få målt turtall når jeg ikke har tilkobling til instrumenter osv?

Redigert av suspect (see edit history)

Vanskelig å si, vil anbefale å kjøpe turteller, mye lettere å "tune" med propell osv når man har litt mer håndfaste data. På en liten,lett 13 foting burde 50hk'en klare å drive en 14" eller 15"

Har du bilde av båten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...