Jump to content

Sikringsboks på en Volvo Penta 21B som ikke er i bruk

Jarle H.

Recommended Posts

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en Nidelv 24 med en Volvo Penta 21B motor og har et spørsmål ang. "sikringsboksen" som sitter oppe på motoren.

På motoren jeg har så går det ingen ledninger inn og ut av sikringsboksen som sitter oppe på motoren (se bilde 1 her). Jeg har ikke vært i kontakt med selgeren enda men er det vanlig at man går utenom denne sikringsboksen og hvilke ledninger skulle i så fall å gått innom denne sikringsboksen? Det ser ut til å være ettermontert en grå boks rett under sikringsboksen (se bilde 2), er dette en sikringsboks som brukes istedenfor den oppe på motoren eller er dette noe annet?

På forhånd takk.

Jarle

Hei igjen,

Jeg har fått svar av Ingar.

1. Sannsynligvis har alle sikringene gått og man har koblet forbi. Dette er "kursen" som forsyner instrumentpanelet med 12V, kun en sikring, de andre er/var i reserve.

Boksen under er glødereleet, dette sitter der originalt.

Jarle

Da er det vel kanskje lurt å bytte denne sikringsboksen da istedenfor å kople seg rundt den? Det er jo som oftest en grunn til at sikringene går.

Jarle

ja, kan også tenkes at det har blitt montert en hengesikring der, altså en sånn sikringsholder som er montert direkte på kabelen.

Hvis ikke kan du montere en vanlig sikringsholder på braketten der den originale sitter. For ordens skyld så sjekk først om alle de 4 originale sikringene virkelig har gått.

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en Nidelv 24 med en Volvo Penta 21B motor og har et spørsmål ang. "sikringsboksen" som sitter oppe på motoren.

På motoren jeg har så går det ingen ledninger inn og ut av sikringsboksen som sitter oppe på motoren (se bilde 1 her). Jeg har ikke vært i kontakt med selgeren enda men er det vanlig at man går utenom denne sikringsboksen og hvilke ledninger skulle i så fall å gått innom denne sikringsboksen? Det ser ut til å være ettermontert en grå boks rett under sikringsboksen (se bilde 2), er dette en sikringsboks som brukes istedenfor den oppe på motoren eller er dette noe annet?

På forhånd takk.

Jarle

Hvis linken til bildene ikke lenger virker så er bildene her:

Bilde 1

bilde_1.jpg

Bilde 2

bilde_2.jpg

Jarle