Jump to content

Tapping av dieselfilter og lufting på en Nidelv 24 med VP 21B

Jarle H.

Recommended Posts

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en Nidelv 24 (1981) med en Volvo Penta 21B motor og har et spørsmål ang. tapping av vann fra dieselfilteret.

I bruksanvisningen på motoren så står det at man skal sjekke om det er vann under dieselfilteret. Jeg har funnet dette filteret og det er en tappekran under beholderen på dette filteret. I bruksanvisningen står det at man etter å ha tappet skal lufte systemet, hva vil denne luftingen si?

På forhånd takk.

Jarle

Hei.

Har sittet og kikket litt på bildene dine.

Er det filtret som sitter bak ved akslingen du har tappet av?

Vis det er dette du har tappet an liten skvett av så er det ikke nødvendig og fylle dette manuelt med pumpe med mindre du har tømt filteret.dette klarer motoren og fylle selv. men det skal ikke være nødvendig og tappe dette for hver tur du skal på, vis det fortsetter og komme vann i dette filteret hver gang du har brukt båten ville jeg tappet av litt fra tanken for da har du vann i dieseltanken.men husk på at vann er tyngere enn diesel og at vann ofte pærler seg i tanken og filtre.

Ingen grunn til å sjekke dette før hver tur. Ut fra bildene er det montert en ekstra vannutskiller i tillegg til filteret som sitter på selve motoren. Denne sitter kanskje under tanknivå? Isåfall kan den dreneres ut at det kommer inn luft.

Normalt bør det kun finnes noen dråper vann her i løpet av en sesong.

Er det filtret som sitter bak ved akslingen du har tappet av?

Vis det er dette du har tappet an liten skvett av så er det ikke nødvendig og fylle dette manuelt med pumpe med mindre du har tømt filteret.dette klarer motoren og fylle selv. men det skal ikke være nødvendig og tappe dette for hver tur du skal på, vis det fortsetter og komme vann i dette filteret hver gang du har brukt båten ville jeg tappet av litt fra tanken for da har du vann i dieseltanken.men husk på at vann er tyngere enn diesel og at vann ofte pærler seg i tanken og filtre.

Jeg har ikke tappet noe av dette filteret. Jeg så bare i bruksanvisningen på motoren at man skulle sjekke dette hver gang man skulle ut å kjøre og ville derfor skjønne hvordan jeg eventuelt skulle tappe det og lufte hvis det var nødvendig. Jeg har ikke noe vann i dette så det har ikke vært nødvendig å tappe det.

Jarle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...