Jump to content

"Ny reder" (Selco prosjekt/bildetråd)


yzfr17

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en liten bildetråd av neste prosjekt, en Selco til guttungen, heretter kalt ”Rederen” ;-) må jo se litt stort på det –så, her er en ”Redermelding”

 

Rederen kan med glede melde om et meget godt driftsår, med formidabel økning på hele 160%. For å sikre stabiliteten i ”konsernet”, skal Rederen nå innarbeide mer erfaring og rutine før videre ekspansjon. Det ventes derfor ikke ytterligere økning de nærmeste år.

 

Flåtefakta, se bilder under

2006-2008: 10 fot With 9.9, navn Vannloppa

2008- : 16 fot Selco Selstar m/55 Yamaha

 

 

"Blodloppa".

Nyervervelsen døpes "Blodloppa" med bakgrunn i sin ”illsinte” rødfarge, samt slektskapet til søsterskipet Vannloppa

 

Rederen kan melde om en tøff start:

Prosjektet betyr helt klart en del jobb, men arbeidsmoralen er høy ”så i mål skal vi”, selv om starten var litt tøff. Overtagelse dagen startet fint, med vellykket grill tur på vannet som ble krydret med salget av Vanloppa på avtalt opptaksplass, etterfulgt av ytterligere ”solslikking” i det fine været. Dermed ble det (dyktig) sent før vi møtte opp hos Daffy for overtagelse av ”nybåten”.

 

Så langt så godt:

Vi hekter Blodloppa på nysmurte kule, og setter målbevist kurs mot verdens navle, Sarpsborg. Vel ute på E6 v/Lekevoll skjønner vi noe er galt! "Alle ser etter feil m/hengeren". Misstanken er rettet mot hjula, kan det være for lite luft, en punktering kanskje. Vi ser ikke noe, men det er helt klart ubalanse så planen er å stoppe på Halmstad for inspeksjon (vil helst unngå å stoppe på vegskulderen).

 

Kort blir langt:

Dit kom vi ikke så lett, normalt er Lekevoll - Halmstad en kort avstand, vi snakker egentlig om noen sekunder, men som mange har erfart kan selv ”fyra sekunder” kan ha stor betydning. For ordens skyld -vi snakker fremdeles om transport, bare så det er klart. Det observeres nå blå røyk fra venstre hjul på båthengeren, -ok nå er vi på land så nå snakker vi ikke om babord, terminologien skal helst være rett -uansett terminologi så skjønner alle røyksignaler, dette språket er rimelig univerisellt og indikerer i slike tilfeller punktering av kraftigste sort.

 

Vegskulder er kjekt å ha, takk for skikkelige veier i Norge:

Vi kommer oss til avkjøringen på Halmstad, men enkelt skal det ikke være, verktøy og reservehjul til bilen passer ikke til hengeren. Neste alternativ, mobiltelefon er til for å plage andre til alle døgnets tider, og segler hadde ikke slått av sin ;-). Daffy er behjelpelig og ringer rundt etter hengerhjul, dessverre uten å finne 5 bolts. Beste forslag blir vinterhjul, Daffy er meget behjelpelig og kommer ut med garasjejekker, hjulkryss samt diverse vinterhjul. Vi prøver alt av hjul, ingen passer! Før vi til sist prøver Daffys reservehjul… Typisk, det er alltid sånn at siste alternativ er rett, kom gjerne med en forklaring til det fenomenet (eller en historie).

 

Lang dag

"Putre putre" vi kjører pent av gårde, dette går fint -safer og kjører ”landeveien” istedenfor E6, og kommer oss hele hjem ca 0130... En reders dag er lang og full av det uventede. Det kan hende det blir satt krav til utarbeidelse av en skikkelig HMS plan så ikke mekkinga blir like texsas som transporten ;-)

 

 

God sommer

-Vi skal mekke båt så dere slipper å se oss i ferien ;-) forresten, godt nytt år også !

 

 

"Vanloppa"

Før

20070310153428_1w.jpg

Etter

20080703_162945w.jpg

20080512_163643w.jpg

 

"Blodloppa"

20080704_082633_116w.jpg

20080704_082524_115w.jpg

Kim

Link to post
Share on other sites

Fått lakkert litt etter demontering og vasking, sprøytet første strøk i kringer å kroker for å få en ny overfalte som er lettere å holde ren.

20080604_01.jpg

 

Og startet på "plast rens" av gelcoat, for hånd ... yes - i morra skal maskin anskaffes :yesnod:

20080604_05.jpg

Er litt spent på om det går å få shinet den opp uten omlakking

Kim

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, vi tar gjerne i mot fler

Draco aq140 -ja det kan nok bli nødvendig med vannsliping, men skal gå skikkelig på med maskin først

Viking -jeg så faktisk litt på båten din før vi bestemmte oss, pen båt du tryllet frem

 

Vi kommer nok til å gjøre det "litt enkelt" i år, målet er å få den på vannet så oppussingen blir del i (minst) 2 omganger. Har tenkt å vente med å fjerne skum i dobbeltbunnen (får se ann litt). Har ikke helt oversikt over maskinisten heller, men vi tar først litt shining så "feel good" faktoren øker.

Kim

Link to post
Share on other sites

Det går jo unna her jo :cheers:

 

Har du testet kalkulatoren til Turning point da?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:

 

Jeg ser at det ble litt mer enn planlagt ja :smiley:

skal du lakke opp utvendig også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Yes, blir maling utvendig også, "Rederen" har bestemmt seg for å holde båten rød (kanskje jeg får ham til å døpe den om til Redbull ;-)).

Vi har demontert det meste og pusset en god del samt fått ut litt vann. Det vi ikke gjør i denne runden er å åpne innerbunnen for å ta ut skum (har noen erfaring med det så kom gjerne med tips) samt trekke om puter.

Kim

Link to post
Share on other sites

Fått litt hjelp i dag til å ta av undervannshuset for å se på gear overføring, overføringen fungerer ikke men det virker som om gearet er ok.

 

dsc_43972.jpg

 

Til min beste forklaring mangler det en "pinne og en fjær" mellom disse plasthylsene. Planen blir å ta dette med til Yamaha i Moss og bestille deler.

 

Må også kjøpe ny propell, kanskje det er noen som har noe liggende de ønsker å bli kvitt (Yamaha 55hk propell 11 1/8 x 13)

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Eller annen propell som kan passe til 76 Yamaha 55 på Selco Selstar :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båten blir pusset ned, nå er vi snart klare for antipest på bunn. Sparkler små sår, men det var noe mer "gruff" forran som nå er lappet med glassfiber. Håper å bli "ferdig" ut neste uke, hvis vi får dreis på motor. Gammel båt blir fort mer jobb en man tenkte, men det er litt gøy også egentlig...

dsc_4398w.jpg

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er det ikke så lenge igjen, i går startet motor -selvstart, chocke og strøm -alt funker... (så langt)

dsc_4968.jpg

 

Nytt ratt er på plass i dag

20080806_ratt.jpg

 

Nå gjenstår det stort sett bare å finne propell muttern :-(

 

Muttern fant vi ikke men Yamaha Moss hadde så båten kom på vannet i dag -guttungen ble rimelig happy, selv om det var mørkt og regn.

9.jpg

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...