yzfr17 Startet 4.Juli.2008 Del på Facebook Startet 4.Juli.2008 Tenkte jeg skulle lage en liten bildetråd av neste prosjekt, en Selco til guttungen, heretter kalt ”Rederen” ;-) må jo se litt stort på det –så, her er en ”Redermelding” Rederen kan med glede melde om et meget godt driftsår, med formidabel økning på hele 160%. For å sikre stabiliteten i ”konsernet”, skal Rederen nå innarbeide mer erfaring og rutine før videre ekspansjon. Det ventes derfor ikke ytterligere økning de nærmeste år. Flåtefakta, se bilder under 2006-2008: 10 fot With 9.9, navn Vannloppa 2008- : 16 fot Selco Selstar m/55 Yamaha "Blodloppa". Nyervervelsen døpes "Blodloppa" med bakgrunn i sin ”illsinte” rødfarge, samt slektskapet til søsterskipet Vannloppa Rederen kan melde om en tøff start: Prosjektet betyr helt klart en del jobb, men arbeidsmoralen er høy ”så i mål skal vi”, selv om starten var litt tøff. Overtagelse dagen startet fint, med vellykket grill tur på vannet som ble krydret med salget av Vanloppa på avtalt opptaksplass, etterfulgt av ytterligere ”solslikking” i det fine været. Dermed ble det (dyktig) sent før vi møtte opp hos Daffy for overtagelse av ”nybåten”. Så langt så godt: Vi hekter Blodloppa på nysmurte kule, og setter målbevist kurs mot verdens navle, Sarpsborg. Vel ute på E6 v/Lekevoll skjønner vi noe er galt! "Alle ser etter feil m/hengeren". Misstanken er rettet mot hjula, kan det være for lite luft, en punktering kanskje. Vi ser ikke noe, men det er helt klart ubalanse så planen er å stoppe på Halmstad for inspeksjon (vil helst unngå å stoppe på vegskulderen). Kort blir langt: Dit kom vi ikke så lett, normalt er Lekevoll - Halmstad en kort avstand, vi snakker egentlig om noen sekunder, men som mange har erfart kan selv ”fyra sekunder” kan ha stor betydning. For ordens skyld -vi snakker fremdeles om transport, bare så det er klart. Det observeres nå blå røyk fra venstre hjul på båthengeren, -ok nå er vi på land så nå snakker vi ikke om babord, terminologien skal helst være rett -uansett terminologi så skjønner alle røyksignaler, dette språket er rimelig univerisellt og indikerer i slike tilfeller punktering av kraftigste sort. Vegskulder er kjekt å ha, takk for skikkelige veier i Norge: Vi kommer oss til avkjøringen på Halmstad, men enkelt skal det ikke være, verktøy og reservehjul til bilen passer ikke til hengeren. Neste alternativ, mobiltelefon er til for å plage andre til alle døgnets tider, og segler hadde ikke slått av sin ;-). Daffy er behjelpelig og ringer rundt etter hengerhjul, dessverre uten å finne 5 bolts. Beste forslag blir vinterhjul, Daffy er meget behjelpelig og kommer ut med garasjejekker, hjulkryss samt diverse vinterhjul. Vi prøver alt av hjul, ingen passer! Før vi til sist prøver Daffys reservehjul… Typisk, det er alltid sånn at siste alternativ er rett, kom gjerne med en forklaring til det fenomenet (eller en historie). Lang dag "Putre putre" vi kjører pent av gårde, dette går fint -safer og kjører ”landeveien” istedenfor E6, og kommer oss hele hjem ca 0130... En reders dag er lang og full av det uventede. Det kan hende det blir satt krav til utarbeidelse av en skikkelig HMS plan så ikke mekkinga blir like texsas som transporten ;-) God sommer -Vi skal mekke båt så dere slipper å se oss i ferien ;-) forresten, godt nytt år også ! "Vanloppa" Før Etter "Blodloppa" Sitér dette innlegget Kim Link to post
«Sjøbris» Svart 4.Juli.2008 Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 Gratulerer til rederen! Takk for artig fortelling. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.Juli.2008 Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 mot verdens navle, Sarpsborg Helt riktig Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
yzfr17 Svart 4.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 Fått lakkert litt etter demontering og vasking, sprøytet første strøk i kringer å kroker for å få en ny overfalte som er lettere å holde ren. Og startet på "plast rens" av gelcoat, for hånd ... yes - i morra skal maskin anskaffes Er litt spent på om det går å få shinet den opp uten omlakking Sitér dette innlegget Kim Link to post
Draco24styling Svart 5.Juli.2008 Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Hvis du ikke får opp glansen med og rubbe, kan du jo vannslipe den, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Viking. Svart 5.Juli.2008 Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Hvis du ikke får opp glansen med og rubbe, kan du jo vannslipe den, OBS! Husk veldig fint papir og mye vann :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
yzfr17 Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Takker for tips, vi tar gjerne i mot fler Draco aq140 -ja det kan nok bli nødvendig med vannsliping, men skal gå skikkelig på med maskin først Viking -jeg så faktisk litt på båten din før vi bestemmte oss, pen båt du tryllet frem Vi kommer nok til å gjøre det "litt enkelt" i år, målet er å få den på vannet så oppussingen blir del i (minst) 2 omganger. Har tenkt å vente med å fjerne skum i dobbeltbunnen (får se ann litt). Har ikke helt oversikt over maskinisten heller, men vi tar først litt shining så "feel good" faktoren øker. Sitér dette innlegget Kim Link to post
yzfr17 Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Noen som har et tips til propell forslag Det står en utbrukt 11 1/8 x 13 der nå -den er ikke god nok til å teste med så må kjøpe ny uten erfaring med båt/motor Sitér dette innlegget Kim Link to post
Daffy Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Det går jo unna her jo Har du testet kalkulatoren til Turning point da? Redigert 9.Juli.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 ;-) Halloen Daffy, vekommen hjem igjen Vi har gått litt bakover, bestemt oss for å pusse ned og lakke opp -så nå er det ganske støvete rundt oss. Pøvde propell kalkulatoren, men det ble ganske mange alternativer får plukke en og prøve. Sitér dette innlegget Kim Link to post
Daffy Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Takk for det Jeg ser at det ble litt mer enn planlagt ja skal du lakke opp utvendig også? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Yes, blir maling utvendig også, "Rederen" har bestemmt seg for å holde båten rød (kanskje jeg får ham til å døpe den om til Redbull ;-)). Vi har demontert det meste og pusset en god del samt fått ut litt vann. Det vi ikke gjør i denne runden er å åpne innerbunnen for å ta ut skum (har noen erfaring med det så kom gjerne med tips) samt trekke om puter. Sitér dette innlegget Kim Link to post
yzfr17 Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Fått litt hjelp i dag til å ta av undervannshuset for å se på gear overføring, overføringen fungerer ikke men det virker som om gearet er ok. Til min beste forklaring mangler det en "pinne og en fjær" mellom disse plasthylsene. Planen blir å ta dette med til Yamaha i Moss og bestille deler. Må også kjøpe ny propell, kanskje det er noen som har noe liggende de ønsker å bli kvitt (Yamaha 55hk propell 11 1/8 x 13) Redigert 11.Juli.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Daffy Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Eller annen propell som kan passe til 76 Yamaha 55 på Selco Selstar Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 (redigert) Båten blir pusset ned, nå er vi snart klare for antipest på bunn. Sparkler små sår, men det var noe mer "gruff" forran som nå er lappet med glassfiber. Håper å bli "ferdig" ut neste uke, hvis vi får dreis på motor. Gammel båt blir fort mer jobb en man tenkte, men det er litt gøy også egentlig... Redigert 13.Juli.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
yzfr17 Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Da er det ikke så lenge igjen, i går startet motor -selvstart, chocke og strøm -alt funker... (så langt) Nytt ratt er på plass i dag Nå gjenstår det stort sett bare å finne propell muttern :-( Muttern fant vi ikke men Yamaha Moss hadde så båten kom på vannet i dag -guttungen ble rimelig happy, selv om det var mørkt og regn. Redigert 6.August.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Viking. Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Gammel båt blir fort mer jobb en man tenkte, men det er litt gøy også egentlig... Hmmm dette hørts kjent ut :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.