Lotus Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Og sikringen på minus er noe jeg heller ikke ser vitsen med. Hvis man utfører en selektivitetsberegning, er det mulig å sikre ladekretsen på minussiden og sikre forbrukskretsen på plussiden.Et av argumentene for å montere sikringen på minuskretsen er å sikre dynamoen bedre i tilfelle ladingen til startbatteriet er avslått og sikringen i ladekretsen ryker tilfeldig på samme tid. Jeg kan ikke se at dynamoen sikres bedre ved denne sikringen på minussiden av forbruksbanken. Det man må se på ved selektivitet er hvilke sikringer som løses ut. Løses sikringen nærmest feilstedet ut først, anses kravet til selektivitet dekket. Det neste spørsmålet er jo spørsmålet om når denne sikringen i minuskretsen til forbruksbanken faktisk vil løse ut. Alle forbruksbankens forbrukere er jo allerede sikret med en hovedsikring på plussiden av forbrukskretsen. I tillegg er hver enkelt kurs sikret. Så fremt hver enkelt kurs der en kortslutning måtte oppstå løser ut først og ikke at hovedsikringen på forbrukspluss løser ut, anses kravet til selektivitet alltid oppfylt. Så hva med hovedsikring på minus? Hvilken nytte gjør den egentlig? Kan ikke klare å se en situasjon der den vil kunne gjøre nytte for seg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg hadde vel ikke regnet med at du skjønte det heller Lotus. Hvis noen lurer på årsaken så kan de heller sende en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg kunne ha skjønt grunnen hvis sikringen hadde stått akkurat som på tegningen. Da ville den kunne begrense strømmen gjennom releet. Men så sa du jo at tegningen var feil og at releet skulle få minus direkte fra minuspol. Da ender vi opp med en sikring midt på minusledningen som forbinder batteripolen på forbruk med batteripolen på start. Beklager, men jeg kan bare ikke klare å se hvordan dette skulle kunne sikre dynamoen bedre. Mulig jeg er dum som ikke ser grunnen, spesielt hvis den er rimelig opplagt, men dette kan da ikke være en stor hemmelighet som folk må sende im'er til deg for å få greie på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.