Jump to content

Styre/trigge et rele fra dynamoens ladelampeuttak ?


Haba

Recommended Posts

:confused:

Hei har lurt på en ting, men ikke ikke funnet noe om det på båtplassen.

I stedet for BEP-rele (som bruker strøm i aktivert tilstand) har jeg lurt på om jeg kan styre et rele med spenningen fra dynamoens uttak til ladelampen. Poenget er å kople to forbruksbatterier sammen ved et rele for å lade disse når motoren går, men skille dem igjen når motoren stopper og dynamoen ikke gir ut spenning og releet faller ut.

Etter min oppfatning burde dette være en helt kurrant sak, men jeg kan ha oversett ting og tang, eks. kan jeg skade dynamoen som er en 80A Hitachi.

Noen som har meninger om dette ?

 

Med ønske om fortsatt GOD Sommer !

Haba

Edited by Haba (see edit history)
Link to post

Du kan ikke skade dynamoen, men noen regulatorer kan få problemer med å "tenne" hvis det er koblet til et rele. Dette fordi strømmen gjennom ladelampa nå blir fordelt mellom regulator og rele-spole, tidligere gikk alt gjennom regulatoren.

Bare å teste, sannsynligvis går det fint. Om ikke så kan man øke strømmen ved å montere en effektmotstand i parallell med ladelampa.

Link to post

Mulig jeg ikke skjønte spørsmålet; Skal du frakoble forbruksbatterier når motoren har stoppet? Jeg vill definitivt ha frakoblet startbatteri. Det er jo det du trenger etter en natts forbruk. Enkleste vil bli å gjøre det via tenningsnøkkelen så fremt du ikke trenger å ha på tenning hele natta...

 

Se vedlagte skjema. Startbatteri vil bli automatisk utkoblet. De 2 andre er manuelt koblet med vanlig strømbryter.

 

batteri_over_rele.jpg

Edited by El Draco (see edit history)
Link to post

Å styre det direkte fra tenningsnøkkelen er ikke bra, dette fordi batteriene da vil kobles sammen før motoren har startet. Er forbruksbatteriet skikkelig nedtappet kan man risikere at hele poenget med opplegget går i vasken ved at man ikke får startet fordi strømmen fra start til forbruk blir for stor. Reléer vil også få seg en smekk.

Link to post

I teorien muligens, men ikke i praksis. Selv om et batteri er uttømt skal det ikke mye lading til før spenningen vil jevne seg ut og alle batteriene lades fra dynamo. Det som evnt tappes ifra startbatteriet er helt marginalt og uten betydning.

I det hele tatt kan man sette opp mange teoretisk betenkeligheter med å bruke reléer, men meg bekjent har ingen kunnet underbygge disse med praktiske erfaringer.

Det man imidlertid VET er at alle halvlederbaserte løsninger gir tap, noe som ikke er ønskelig i en båt der man trenger hver eneste watt dynamoen kan produsere.

Link to post

For å unngå at det går strøm av betydning fra start til forbruk er det nok å bringe flytespenningen opp mot 12.7V Summen av ladestrøm fra dynamo og utlading av start vil gjøre at dette skjer etter kort tid. Antall Ah som tappes fra start er neglisjerbart. De som har amperemetere på både start og forbruksbanken vil kunne bekrefte dette.

 

Om motoren har ettergløding blir tapet til opplading av forbruk mindre, ikke større.

Eller mener du at spenningen på startbatteriet vil bli dratt så langt ned at pluggene ikke gløder ordentlig og motoren derfor kan stoppe?

Link to post

Da jeg renoverte anlegget i båten min var det ett ufravikelig krav at det skulle være 100% "hands-off". Det skulle ikke være noen brytere, vendere e.l. å betjene. Så valget falt på ett spenningstyrt rele. Lading fra motor, landstrømslader og solpanel er alle koblet til forbruksbatteri. Når en av dem har dradd spenningen opp i 13.8 V, legges startbatteriet inn.

Funker helt upåklagelig.

Link to post

Ditt opplegg høres bra ut. Men er ikke muligt å bruke skillediode fra motor inn på dette system? Jeg har flere ganger hatt båter som trenger "litt landstrømslading" uten på meg i ferien når jeg ligger til anker. Vis man har stort startbatteri, to overdimisjonerte reléer som henter strøm inn på samme koblingspunkt og motor som har ikke kraftig etterglødning har man også ett skuttsikkert system.

Link to post

Skilledioder er et enkel løsning, med en stor ulempe. Som nevnt tidligere får du aldri full ladespenning på batteriene. "Silisium" dioder stjeler 0,3 volt og germanium stjeler 0,8 v (eller er det omvendt)

 

Har du en vekselstrømsdynamo som lader med 13,8 volt så lader du i bestefall med 13,5 v. Det er å sultefore batteriene.

 

Jeg brukte Ladac og god gammel skillebryter. 0 - 1 - 1&2 - 2. (make before break)

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
"Silisium" dioder stjeler 0,3 volt og germanium stjeler 0,8 v (eller er det omvendt)

 

Kiseldioder 0.7 V spenningsfall nominellt.

Germaniumdioder 0.3 V spenningsfall nominellt.

Men det varierer med strømmen, så med dioder må det sense til.

Tror ikke germaniumdioder til slike strømmer er å få.

Link to post

Det er selvfølgelig like mange delte meninger om bruk av skillerele som alt annet.

Ofte så er de fleste løsninger offer for feil installasjon samtidig som de virker før man får en feil i systemet.

Jeg ser nøkternt på hvilke løsning som er best men setter allikevel sikkerheten foran alt.

Jeg laget denne forklaingen i sin tid og kanskje den kan være til nytte i diskusjonen.

 

Hvis man skulle sammenligne systemenes positive og negative sider kunne vi holdt på ganske lenge uten å komme i mål.

Mitt råd er: Har man ikke penger til noe bedre, gjør det allikevel riktig. :smiley:

 

skillerleer.gif

Link to post
Slik det er tegnet må hovedbryterne ligge inne for å få automatisk ladning fra landstrøm eller solcelle.

Der er riktig det Mulligan men ofte så er overladning av startbatteriet et like stort problem som underladning av forbruksbatteriet. Noe av hensikten med å koble det slik var i sin tid var å unngå koking av startbatteriet etter at for eks. en ekstern regulator ble montert.

Så ville det ikke hjulpet noe å koble til skillereleet på batterisiden heller hvis ikke releet blir lukket på et eller annet vis.

Som jeg sa er det fordeler og ulemper med de fleste løsningene.

Link to post

Skjønte ikke kommentaren "for å unngå overladning ved bruk av ekstern spenningsregulator".

Det er først og fremt ved bruk av skilledioder dette kan oppstå, dog kan jeg ikke skjønne at det er noe reelt problem.

 

Er man opptatt av mulig overladning av startbatteriet bør man koble dynamo/sensekabel til forbruk, ikke start slik som på tegningen.

Link to post

For meg er ikke et reellt problem knyttet til volum eller antall utsatte konstruksjoner, men heller faren for feil i hver enkelt konstruksjon. Jeg bygger i vertfall anleggene etter individuelle behov og ønsker.

 

Du sikter sikkert til differansen i spenningsfallet gjennom diodene i en ”skillediode” som gir en uheldig forhøyet ladespenning på startbatteriet i sluttfasen av bulkladningen og under hele absorberingsladningen.

Det finnes variert grad av overladning av startbatterier og som nødvendigvis ikke skyldes et spenningsfall men heller batteriets bruksområde og temperatur.

 

Båteieren får selv velge om løsningen kan gi utbytte, for uansett så virker løsningen ikke uten at båteieren skjønner prinsippet og bruker bryteren riktig. Bakdelen er jo selvfølgelig hvis motoren kveles og må startes i all hast og bryteren er slått av.

 

Jeg hadde glemt at det var en feil på tegningen. Minusledningen til spolen i skillereleet skal kobles på batterisiden (Forbruksbatteriet) av sikringen.

Link to post

Nå gir ikke bruk av skilledioder en uheldig forhøyet ladespenning på startbatteriet i sluttfasen av bulkladningen og under hele absorberingsladningen.

Spenningsfallet er det samme over diodene og ladespenningen er nøyaktig den samme for begge batteribanker, Ole Petter. Overlading vil ikke kunne skje. Et oppladet statbatteri er ikke sultent. Samtidig er forbruksbanken i de fleste tilfeller temmelig full etter 4 timers konstant lading. Nå er hverken startbatteri eller forbruksbank særlig sultne og de 4 timene er jo ikke mer enn den gjennomsnittlige absorpsjonsladetiden for en vanlig 3-stegs lader. nesten uansett utgangspunkt vil en nesten tom og en nesten full batteribank bli fulle på nesten nøyaktig samme tid. Det er nemlig slik at den ladespenningen forbruksbanken krever for å suge maksimalt ut av dynamoen i en stor del av ladeforløpet er lavere enn vanlig vedlikeholdsladespenning for den andre batteribanken. Det er da en teknisk umulighetb å få overlading på startbatteriet for en stor del av bulkladingen til forbruksbanken. Og plutselig var de 4 timene blitt til kanskje bare 2 timer med ladespenning på startbatteriet høyere enn en vanlig vedlikeholdsladespenning.

 

 

Hvorfor er spenningsfallet det samme ikke bare i slutten av ladeforløpet men også under bulkladingen der strømmen gjennom diodene er forskjellig? Jo fordi begge diodene, ja for det er faktisk 2 dioder, er støpt inn i den samme klomsen og er nesten like varme begge to. Forskjellen i spenningsfall vi dermed være liten og etter hvert som ladestrømmen avtar englisjerbar.

 

 

Skal man montere rele, monterer man det alltid på den kretsen som normalt trekker minst ladestrøm. Det er så og si uten unntak startbatteriet. Den løsningen Ingar skrevet om mange ganger gjør at det vil holde med et 30A biltema-rele. Det har også Ingar påpekt.

 

Oppkoblingen du har tegnet er i tillegg livsfarlig, for skulle startbatteriets bryter av en eller annen grunn være avslått, vil strøm til tunge forbrukere gå via releet, som øyeblikkelig vil ta fyr om det da ikke er dimensjonert til flere hundre ampere. Det holder ikke å dimensjonere det etter dynamoens maksimale ladestrøm. Man må dimensjonere det til f.eks baugpropellens strømtrekk.

 

 

 

Både med skillerele og med dioder vil overlading av startbatteri aldri være et problem. Grunnen er selvfølgelig at den jevne båteier aldri kjører 10 timer for motor i ett strekk. Og selv over 10 timers ladetid på et fulladet åpent bly-syre batteri vil bare medføre et meget beskjedent vannforbruk. Ladestrømmen er jo svært liten.

 

Slik jeg ser det finnes det bare 3 mulige oppkoblinger: Via rele koblet mot startbatteriet styrt av dynamo slik Ingar har tegnet et eller annet sted. Alternativt via et spenningsstyrt rele a la BEP. Via skilledioder slik Lars H. har og har tegnet opp et eller annet sted. Eller via 2 manuelle brytere.

 

Jeg sier det igjen: For mye ladestrøm i båt er ikke noe problem. Overlading av batterier i båt er ikke noe problem.

 

Og bruker man to manuelle hovedbrytere, er det hele så enkelt at hvis man har tendens til å glemme dette med av og påslag av brytere, kan man bare la bryteren til startbatteriet være avslått hele tiden. Forbruksbanken er en batteribank som gjerne er både 3 og 4 ganger større enn startbatteriet. Selv halvt utladet gir en slik batteribank mye mer ladestrøm til en anstendig spenning enn et lite startbatteri kan drømme om å klare.

 

Så for å unngå alle mulige og umulige problemstillinger bruker man bare forbruksbanken som en hovedbank til alt mulig. Skulle man en sjelden gang ha behov for mer strøm enn en nedtappet hovedbank kan klare, kobler man bare inn det fulladede restervebatteriet. Det blir ikke enklere enn dette. Ikke billigere heller.

 

Problemet er at med en slik løsning kan ikke en drøss strømeksperter finne noe som helst å sette fingeren på og heller ikke kunne selge inn nye duppeditter som skal gjøre alt bedre. Bedre enn dette blir det bare ikke - om man da ikke har for vane å tappe forbruksbanken flat. Men selv da er det jo bare å vri på en hovedbryter for å få alle problemer til øyeblikkelig å forsvinne.

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Jeg tror ikke Bennetau har sikringen for ladning på minus slik jeg har anbefalt, men ellers kan det vel være likt. Dette anlegget begynte de vel med på grunn av at en del seilbåter hadde problemer med startbatteriet fordi dette var montert i motorrommet.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...