chagall Startet 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2008 Leste en utrolig historie fra Drammens Tidende idag. Se link: http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...7059/1063/NYHET Drammen Kommune har gjort en fin jobb med merking av leden til Nedre Eiker grense, men hva skjer? Jo, Grunneiere og lakseinteresser har motsatt seg merking av den videre seilingsleden i Nedre og Øvre Eiker kommune. Det er vel ganske tydelig at man ikke ønsker noen utvidet småbåttrafikk i disse småbåtfientlige kommuner. Saken er lagt på is p.g.a. noen merkestaker som vistnok kan forstyrre laksens vandring opp til laksebaronene i Hokksund. I min enfoldighet trodde jeg det var mer viktig å beskytte båteierens ferd på elven enn laksens , som neppe behøver noen merking for å finne frem til sine gyteplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 HEIA NORGE!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 I min enfoldighet trodde jeg det var mer viktig å beskytte båteierens ferd på elven enn laksens Hø? De fleste som har "vært til stede" de siste tiårene vet jo at laksen vel og ve går langt foran alt annet her i verden. Og det er jo greit det, heller elva full av laks enn båter, eller? (Troller litt nå da ) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Er det ikke da at man skal samle seg i båtene sine og lage en veldig stor konvoi. Store mengder av båter på rekke og rad, ankre opp i området hvor de ikke vil ha merking og demonstrere litt? :cheers: Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
chagall Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Og det er jo greit det, heller elva full av laks enn båter, eller? (Troller litt nå da ) Ja, spøke kan du gjerne `Pinkvin` , men her er det nok sterke krefter som står bak, for å hindre at seilingsleden blir merket fra Drammen grense til Eikerbygdene. Her har nok lakseinteressene større innflytelse i kommunestyrene enn det båtfolket greier å mobilisere. At noen seilingsmerker skal være til hinder for laksefisket må vel være det rene sprøyt. Nei, her er nok redselen for økt småbåttrafikk på elva den egentlige årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Dette var noe merkelig, det er vel ikke særlig tvil om at laksen er betydelig bedre til å navigere enn båtfolket i Drammen, slik at her bør nok båtfolket ha fortrinnsrett og ledes på "rett kjøl" siden de nok ikke har særlig kompetanse på navigering langs Dremmenselven..... Drammen kommune kjenner nok sine egne innbyggere best... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sigurd Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Tror du har misforstått Sydvesten. Drammen kommune har merka sin del av elva. Drammen kommune har faktisk sakte men sikker begynt å bry seg litt om båtfolket. Det er Eikerkommunene som er redde for at laksen skal få kul i skallen og ikke finne veien til Hellefossen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Motstanden kommer nok i fra laksefiskerene som ikke vil ha merker som kan hindre fisket og flere båter som skremmer laksen. Og siden laksefisket er viktig for næringslivet i Eikerkomunene så vil nok lakseinteressene vinne over småbåtinteressene her. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Hadde grunneierne fått anledning til å ta seg betalt av båtbrukere hadde nok elva blitt merket rimelig raskt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 (redigert) Og siden laksefisket er viktig for næringslivet i Eikerkomunene så vil nok lakseinteressene vinne over småbåtinteressene her. Nå er det vel i Øvre Eiker at laksefisket for det meste foregår. (Hellefossen) Tror ingen forlanger å få en merket seilingsled helt oppunder fossen. Bor selv i Nedre Eiker, som har planer om småbåthavn og brygge for turistbåten som går faste turer fra Drammen oppover elva. De har også anlagt en utsettingsrampe for småbåter, som blir flittig benyttet. Syntes det derfor blir litt merkelig at man da ikke følger opp med å merke leden for sikker seilas til Nedre Eiker, så får laksefiskerne fortsatt fiske uforstyrret i sin egen verden i Øvre Eiker. Redigert 5.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 (redigert) Nå har jeg ett kart over elva fra Holmen og opp, med dybder og seilingled?. Der kommer det klart fram at hokksundbrua er lengst opp det er lov til å gå. Med unntak helt til høyre, en har lov til å legge til på brygga til hotellet. All båttrafikk over brua må være kultiveringsarbeid, Men det ser ut til at fiskerene driter i. Dissa laksefiskerene er noe drit å ha på elva der de slepper ut flytesener etter båten og sperrer hele veien. Kommer en putrene oppover vil du se de gjør alt får å rekke å legge senen ut føre deg. De mener vist at når de har betalt får å fiske hakke noen andre der å gjøre.. Hvor lengre opp fra Drammen jo værre er de. Sikkert får at det er dyrere å fiske jo lengre opp en kommer. Men det er og et problem at mange ikke er i nærheten av og holde fartsgrensa i elva. Og da gjærne de med litt større båter som lager noen store bølger og nesten kaster fiskerene ut av jollene. Ro klubbene sliter også med det. Det problemet blei betraktlig større etter åpningen av båthotellet i Solbergelva. Det trengs nok opplæring av alle parter. Redigert 5.Juli.2008 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
chagall Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Nå har jeg ett kart over elva fra Holmen og opp, med dybder og seilingled?. Hei, mener jeg er ganske lommekjent i elva opp til Buskerud Storsenter. Kunne vært interessant å se om kartet ditt stemte med mine erfaringer. Isåfall kunne dette legges ut her på BP til hjelp for de som er interessert i å seile trygt til Nedre Eiker. Tror sikkert mange drammensere (og andre) kunne tenkt seg en tur lengre oppover elva , hvis de hadde et kart å gå etter. Merking av leden tror jeg er lagt på is (dessverre) i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg sliter vel litt med å legge det ut her. Det er i A1 format. Også er det vell noe rettighetsspørsmål. Men jeg skal finne det fram for å se om jeg kan finne ut hvor jeg fikk det fra. Kostet 200.- den gang. Jeg trur det var en av pådriverene bak Elvefestivalen som hadde fått dette lagd. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Sigurd Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 ...................... Jeg trur det var en av pådriverene bak Elvefestivalen som hadde fått dette lagd. Hvis det er samme kartet som jeg har er det Øystein Berg som har fått det lagd i sammarbeid med enten manskap på Børsen eller Snøgg. Husker ikke mail-adressen hans i farta, men han har sikkert flere for salg. Kartet er ikke veldig detaljert, men helt greit for å komme seg fram til Hoksund. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) hvis det er det grønne "kartet" med seilingsleden inntegnet - passer bra etter beskrivelsen over - var det mulig å få de for 50,- på Skutebrygga for noen år siden. fikk flere gratis der noe senere. tror turiskontoret i Drammen er oppdatert mht dette kartet og det er sikkert mulig å ta kontakt med skipperen på "Børsen" for å få siste nytt. det er visstnok et ordentlig sjø/elvekart under utarbeidelse. Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) kartet med seilingsleden ligger ute på nettet hos Drammen kommune - stort 1714 x 1212 pixels http://www.drammen.kommune.no/buskerud/dra...skart_stort.jpg leden er merket opp til den store grønne øya på den nederste delen av kartet (Langesøya) OPPDATERT - info fra Drammen kommune: SeilekartKartet viser seilingsleden fra Drammen til Hokksund Camping, en led på 11 sjømil. Kartet viser grunner og broer over elva, og offentlige brygger man kan legge til ved underveis. Det grunneste partiet langs leden er 1,7 meter, på grensen mellom Øvre og Nedre Eiker. For å seile opp Drammenselva må man derfor ha en båt som ikke stikker dypere enn 1,5 meter, kanskje litt mindre enn det også. Båten må ikke være høyere enn 5 meter (pga av broene over elva). Skipperen på MS Drammen foretok loggingen som er grunnlaget for leden som er tegnet inn på kartet. Elveløpet/leden endrer seg svært lite fra år til år. Kartet kan skaffes i papirformat, størrelse 70x100 cm, og kan kjøpes av Øystein Berg, telefon 913 14 646. Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Dette var noe merkelig, det er vel ikke særlig tvil om at laksen er betydelig bedre til å navigere enn båtfolket i Drammen, slik at her bør nok båtfolket ha fortrinnsrett og ledes på "rett kjøl" siden de nok ikke har særlig kompetanse på navigering langs Dremmenselven..... Drammen kommune kjenner nok sine egne innbyggere best... går nok ikke så mye på det. elva er lumsk. kjører man der det er mest logisk står du på grunn før du har forlatt Drammen sentrum og etter 1 km til og deretter går det slag i slag bokstavelig talt - til Mjøndalen. laksefiskere og de andre fiskerene har hatt et fristed/fiskeeldorado her. båttrafikken - som allerede er sterkt økende samt utlegging av koster vil naturligvis være negativt for de som til nå har kunnet krysse frem og tilbake og manøvrere etter eget forgodtbefinnende der de vet laksen treffes...... men, dette er vel dagens utvikling i båtliv generelt... det må vel være plass til *alle*........ ? - er jeg redd for ;) Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Interessante opplysninger som `The Scrutinizer`kommer med her. Jeg viste faktisk ikke at dette kartet eksisterte og er helt sikkert et fint hjelpemiddel for nye båteiere som skal oppover/nedover elva. Det eneste jeg stusset litt over var hvor de offentlige bryggene befinner seg, som blir nevnt i beskrivelsen. Kan ikke huske å ha sett noen mellom Drammen og Mjøndalen, eller er det noen jeg ikke har sett?? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Både navnet og karte stemmer. Bare ikke prisen. Jeg er blitt lurt;-( Blir vell noen tlf til han nå. Brygge på Ytterkollen. Redigert 6.Juli.2008 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) det er en ved Gulskogen Gård (Strømsøsiden), 2 på motsatt side tvers over (ikke avm på kartet) 2 før/etter Landfaldøybrua (steinbrygger avmerket på kartet) - på Bragernessiden en ved Elveparken på Bragernessiden litt lengre opp, en mindre steinbrygge ved Campingen, en på Sølfastøya og en på Ytterkollen i Nedre Eiker tvers over elva for Herstrøm... et friluft/parkanlegg der samt en rimelig stor en oppe ved Hokksund LaxeCamping.... ;) disse er avmerket på kartet over og alle er vel offentlige men usikker på den ved Hokksund Caming.... men er i allfall tilgjengelig for alle... ja, også er det en offentlig steinbrygge til - hvor det ikke finnes annet å se på enn..... landets fineste bryggeanlegg.... ;) i grove trekk - brygge ved: Gulskogen Gård = severdighet. Landfaldøya - ingen spesielle ting annet enn ganske trivelig område. Elveparken = ok parkanlegg med "pond for barn Sølfastøya - trivelig friluftsanlegg med bra lekeplass for barn og bra rasteplass. Ytterkollen - friluftsområde bra egnet for rast og barn Hokksund er vel verdt turen - laxecampingen er et veldig flott område og det er mulig å kjøpe graderte fiskekort de forskjellige sonene: http://www.flyshop.no/ostsidenjff/informasjon.htm Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Både navnet og karte stemmer. Bare ikke prisen. Jeg er blitt lurt;-( Blir vell noen tlf til han nå. Brygge på Ytterkollen. kan hende det var noe sponsing fra Skutebygga i den perioden for å dra kunder - det var ikke så lenge etter at kartet var laget og trafikken på elva var veldig liten.... OBS! 11 mil motrøms i 5 knuter... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) De fleste av de offentlige brygger du nevner ligger innenfor Drammens grenser, så det var vel ikke de jeg tenkte på. Sølvfastøya hadde jeg glemt, men brygga på Ytterkollen, er den blitt restaurert? p.s. Sølvfastøya hører vel innunder Drammen den også. Redigert 6.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Sølfastøya ligger i Drammen men naboøya - som er "privat" ligger i Nedre Eiker ..;) på kartet er det ikke inntegnet andre brygger/anløpssteder mellom Ytterkollen og Hokksund så det er vel en formuleringsfeil i tilfelle. mener den på Ytterkollen er i orden men har ikke vært der på en stund. Redigert 6.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=4&am...0&scrollY=0 Bildet fra gulesider. Har ikke værtder i år min det var grei i fjor. Ogde siste seks ? åra. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
chagall Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Når man ser det velregulerte sonekartet for sportsfiske i Hokksund, forstår nok de fleste båteiere at her ønskes det ikke noen valfarting av fritidsbåter og langt mindre noen merking av leden. Håper Nedre Eiker Kommune fortsetter sine planer med småbåthavn og offentlig brygge og sørger for merking av leden fra Drammen grense til kommunegrensen mot laksekommunen Øvre Eiker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.