Jump to content

Skilsø 23 ruller mye

Domex

Recommended Posts

Vil tro det kan hjelpe en del å flytte lasten nedover, evt legge ballast i kjølsvinet.

Ballast bør festes godt, slik at den ikke kan flytte seg i grov sjø.

Dog, båtfasongen er jo slik at den ruller godt i sidesjø. Det gjør min Nidelv 24 også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, disse er jo "rullebøtter" i utgangspuktet Det du kan oppnå med ballast, er jo å øke tregheten på båten. Da gjelder det å få vekten lengst mulig ut fra center. slik at takten båten ruller med blir langsommere. Alle båter har sin "takt", og denne påvirker du med vektenes avstand fra center, Jo lengre fra center, desto tregere takt. Det vil bety at bølgene må ha lengre avstand mellom bølgetoppene for at båten skal komme "i takt".I tillegg kan du redusere farten/lengden på "rulleutslaget" med slingrekjøler. Men disse kan igjen (ved feil plassering/form) herje voldsomt med båtens styreegenskaper :nono:

I første omgang ville jeg prøvd å flytte mest mulig av båtens vekt ut mot sidene (fks.vanntank, batteri, dieseltank etc) , prøve og ev. suplere med mer ballast.

Lykke til !

• 3 år senere...

Det var noget af en gammel tråd vi fandt her😃 men jo stadig aktuel for snekker generelt. Skilsø' en kan rulle en del, det ligger til bådtypen. Helt enig, med tidligere post, skal der mere ballast for at dæmpe rulning lidt skal det være ude i siderne, men selvfølgelig lavt. Hvis man lægger ballast i bunden på en snekke virker den som et pendul. Men igen , bådtypen ruller en del, man lære dog med tiden hvordan den skal sejles for at mindske det, og gøre det mere behageligt.👠Båden er dog ekstremt sødygtig, og klare mere end mange nye bådtyper.

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Nei, skjønner ikke.

Når senter ballast på 200 kg og 2 X sideballast a 100 kg har felles tyngdepunktsenter så skjønner jeg ikke dette.

Å flytte tyngdepunktsenter for ballast opp eller ned i båten er noe annet.

Kanskje noen som fortsatt husker sin stabilitet og lastelære kan si noe om dette?

Red. skrivefeil

Redigert av lnjk (see edit history)

Det ville jeg også gjort. Øke rulleperioden på båten ved å legge mest mulig vekt ut i siden. Å legge i mer ballast i senter kan fort gjøre ting verre.

Dette er en liten og lett båt så en må akseptere noe bevegelse, jeg tror derfor ikke det er helt riktig å snakke om rulleperioder som om det var et skip. For sjøsikkerheten i en slik liten båt er stabiliteten viktig, derfor bør ballasten ligge så ligge så lavt som mulig. Men jeg er enig med Mulligan i at en kan prøve med noe vekt ute i sidene også, men ikke på bekostning av ballast i bunnen. Det vil gi dårligere stabilitet. Noe vekt ute i sidene ble brukt i fiskeskøyter i gamle dager, så det kan være verd ett forsøk, selv om jeg ikke tror en vil merke stor forskjellen.

På min scand er problemet løst med at alle tankene er pløasert under vannlinjen dieseltankene (2x90l) er plasert ut mot sidene i senter av båten, vanntanken (1x95l) ligger i bauen og septik (1x60l) akter ut mot siden i tillegg er ankervinsj kjøleskap plasert på møtsatt side av septikken for å ungå at båten ligge skjevt i vannet.

Dette konbinert med et breit lingnde hard-shineskrog (type trawlerskrog) gir en forholdsvis stabil båt med lite rulling.

jeg bruker også motorkraften til å hindre båten i å rulle ved å få bauen opp og sette akterenden ned i sjøen så jeg kjører som en halvplaner.

Funker meget bra og jeg er ikke plagetr med mye rulling med båten :flag_bp:

Dersom all vekt/ballast samles om et lite senter vil båten fremtre som reine hoppetussa.... :giggle:

Da er det trolig mange hoppetusser rundt forbi. Ballasten inngår i båtens tyngdepunktsenter og hverken sjøen eller båten kjenner om ballasten har stor utstrekning eller ikke. Sålenge den er fast i båten. Tyngdekraften virker i båtens tyngdepunktsenter, eller? Forklar gjerne hvor jeg tenker feil.

Hvis jeg måtte gjøre noe hadde jeg forsøkt med slingrekjøler istedenfor ballast. Ballast kan nok roe ned bevegelsene om den blir høyt nok plassert. Men det går ut over stabiliteten. Man kan jo plassere ballasten så lavt at stabiliteten ikke blir endret. En tyngre båt vil bli roligere men sjø kommer snarere ombord og båten er da ikke så sjødyktig som den var før man valgte å ta ombord ballast.

Det er tregheten i rullingen som blir forandret. Jo lenger ut fra senter ballasten kommer, desto tregere vil det bli for naturkreftene å snu bevegelses-energien. Dette finner du lett eksempler på, fks. en balettdanser som gjør en piruett. Armer og bein trekkes inn mot centerlinjen i kroppen, og farten øker. Skal piruetten stoppes, armene rett ut ! Det er akkurat det samme som skjer i båten. Samler du all vekt i midten av båten, vil alle bevegelser bli veldig kjappe. pga lite masse som skal endre bevelse, lite treghet. Flyttes vektene ut fra center, vil båtens bevelser bli langsommere. Mindre bølger vil ikke så lett sette båten i bevelse, pga øket "treghet" i skroget.

Sef må ikke dette overdrives slik at vektene flyttes for mye oppover, det vil jo gå ut over båtens stabilitet. Vi kan synse om mye, men det er altså slik at jo lenger ut fra senter vektene kommer i båten, jo lansommere vil båten rulle. Dette virker på samme måte uansett størrelse på fartøyet. Derimot vil båtens stabilitet være økende jo lenger ned i kjølen tyngdepunktet ligger. Kunsten her, som ellers, er å ikke overdrive. Lett som snus og ta med noen sandsekker e.l. og prøve seg frem.... :sailing:

Nei, skjønner ikke.

Når senter ballast på 200 kg og 2 X sideballast a 100 kg har felles tyngdepunktsenter så skjønner jeg ikke dette.

Å flytte tyngdepunktsenter for ballast opp eller ned i båten er noe annet.

Kanskje noen som fortsatt husker sin stabilitet og lastelære kan si noe om dette?

Jeg har hatt min første time på d5L-kurset, og jeg husker såvidt litt fra skolen om pendelfrekvens/svingetid osv...

Så dette er i all beskjedenhet:

Det hjelper kanskje på forståelsen å se på vekten ut mot sidene som to pendler ut til hver sin side à 100 kg, kontra en pendel rett ned på 200kg. De to har felles tyngdepunkt rent teoretisk. I praksis vil den ene pendelen virke rett nedover når båten krenger. Den "rettende kraften" blir vel det samme som om all vekten var plassert i midten, men svingefrekvensen blir vel annerledes. I tilfellet "en pendel på 200 kg", vil det rettende moment være større enn hvis man kun har 100 kg som rettende moment, mens båten ligger på siden. Slik jeg har forstått det, vil båten svinge raskere tilbake med all vekt i kjølen, selv om den tåler like mye krengning i begge tilfellene.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Vanskelig dette.

tb55:

Ser hva du prøver å vise med eksempelet men å blande ballett inn i dette gjør det ikke enklere for et gammelt hode. Men for å spinne videre på lignende men for meg enklere eksempel så vil et bilhjul med stålfelg (mye vekt inn mot senter) og lite gummi i dekket være lettere å stanse enn et identisk hjul med alufelg (lite vekt inn mot senter) og mye gummi i selve dekket? Hjulene er identiske med unntak av at massen er ulikt plassert ut fra senter.

Mitt hode sier at jeg vil svi fingrene like mye på begge når jeg skal stanse de såfremt rotasjonshastigheten er lik.

Propell1

Har tatt lignende kurs, men det er 30-40 år siden og uten å praktisere denne lærdommen så er den flyttet over til "fjernlageret". :smiley:

Jeg ser bare en båt, ett senter,en arm og en kraft for meg. Men at det er feil å se så enkelt på det er ikke vanskelig å innrømme. :flag_bp:

Ok, lnjk.

Hvis du synes den med ballerinaen ble litt for drøy, prøv denne istedenfor: Ta fks. en rund stang, et rør eller en litt lang rund stokk. Rull den mellom fingrene eller hendene som en borr (eller steinalderligher) Da kan du legge merke til hvor lett det er å reversere rotasjonen. Bevegelsene blir kjappe, all ballast ligger i senter.

Så tar du samme gjenstand og roterer den langs midtpunktet av lengden, slik drillpikene gjør foran skolekorpset. Da vil du kjenne merkbar forskjell på hvor mye tyngre det blir å reversere rotasjonen. Det er samme masse som er i bevegelse, men vekten er lokalisert lengre ut fra senter. Har du sett svinghjulet på en gammel saktegående (semi)diesel ? Hvor er hovedvekten plassert ? Jo, ytterst i periferien. ( glem tullet med alufelg kontra stål, de fleste billige alufelger veier like mye som en stålfelg, men ser mye tøffere ut)Men det samme gjelder for bilen, jo letter hjul, desto raskere pendelbevegelse for fjæringen og kjøreegenskaper og veigrep bedres.

Når vi snakker om skrogets motstand mot kantring, så er det en helt annen diskusjon. Her vil sef. bedringen ligge i å få ballasten lavst mulig, for derved bedre skrogets evne til selvoppretting, fks pinnebåter som ofte har ballast på utsiden under kjølen. :thumbsup:

Poenget mitt er at snekkene våre som har rund kimning, vil jo rulle uansett. Men får du flyttet mest mulig av ballasten lengst mulig ut mot borde, vil tiden båten bruker fra ene siden til andre øke betydelig. Mindre bølger vil derfor ikke få tid til bevege skroget, og det blir roligere ombord. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...