Domex Startet 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2008 Heisann Jeg har en Skilsø 23. Fornøyd med båten utenom at den ruller noe helt forferdelig i sidesjø. Vil det hjelpe å legge inn ballast? Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Vil tro det kan hjelpe en del å flytte lasten nedover, evt legge ballast i kjølsvinet. Ballast bør festes godt, slik at den ikke kan flytte seg i grov sjø. Dog, båtfasongen er jo slik at den ruller godt i sidesjø. Det gjør min Nidelv 24 også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hallaron Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 (redigert) du kan sikkert støpe på noen slingrekjøler, det har en viss effekt Redigert 5.Juli.2008 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
tb55 Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Ja, disse er jo "rullebøtter" i utgangspuktet Det du kan oppnå med ballast, er jo å øke tregheten på båten. Da gjelder det å få vekten lengst mulig ut fra center. slik at takten båten ruller med blir langsommere. Alle båter har sin "takt", og denne påvirker du med vektenes avstand fra center, Jo lengre fra center, desto tregere takt. Det vil bety at bølgene må ha lengre avstand mellom bølgetoppene for at båten skal komme "i takt".I tillegg kan du redusere farten/lengden på "rulleutslaget" med slingrekjøler. Men disse kan igjen (ved feil plassering/form) herje voldsomt med båtens styreegenskaper :nono: I første omgang ville jeg prøvd å flytte mest mulig av båtens vekt ut mot sidene (fks.vanntank, batteri, dieseltank etc) , prøve og ev. suplere med mer ballast. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Det ville jeg også gjort. Øke rulleperioden på båten ved å legge mest mulig vekt ut i siden. Å legge i mer ballast i senter kan fort gjøre ting verre. Sitér dette innlegget Link to post
Monice Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Har også en Skilsø 23 - tror det bare er å akseptere noe "rock og rull" i denne ellers fine klassiker. Trimm med f.eks. bly i kølsvinet hjelper ikke på rullingen, og det er jo fullt stuvet med diverse i kistebenkene i sidene. i hvert fall hos meg Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Eg ville ha gjort med å finne sekk med sand og legge i kjølsvinet, de slår ikke mot skroget.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
LM 605 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Hadde også noen sekker med "stålsand" liggende nede i bunnen, og så langt ut mot sidene som mulig, det hjalp en god del i min tidligere Marex 24. Ellers er det vel bare å akseptere at slike båttyper som det her snakkes om, vil jo rulle en del i sjøen p.g.a. skrogformen. Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Det var noget af en gammel tråd vi fandt her😃 men jo stadig aktuel for snekker generelt. Skilsø' en kan rulle en del, det ligger til bådtypen. Helt enig, med tidligere post, skal der mere ballast for at dæmpe rulning lidt skal det være ude i siderne, men selvfølgelig lavt. Hvis man lægger ballast i bunden på en snekke virker den som et pendul. Men igen , bådtypen ruller en del, man lære dog med tiden hvordan den skal sejles for at mindske det, og gøre det mere behageligt.👠Båden er dog ekstremt sødygtig, og klare mere end mange nye bådtyper. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
enter4u Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Kompisen min har en Skilsø 23. Den ruller veldig. Men den veier jo bare 1300kg, så det er ikke så rart. Fram'en min veier 3 tonn og har en del betong innstøpt fra fabrikk, og er veldig stødig. T.o.m Risør 27 ruller mere enn fram'en Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Vet ikke om jeg skjønner dette med at ballasten må komme lengst ut mot sidene. Plasserer man f eks 100 kg på hvær side 0,5m over kjølen eller 200 kg i senter og i samme høyde, vil ikke båten da oppføre seg likt? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Ballasten uti sidene hjelper mest i sideveis bevegelser i båten. Spesiellt når man går på dollbordet. Da er det jo 100 kg mere å flytte på. Skjønner? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Nei, skjønner ikke. Når senter ballast på 200 kg og 2 X sideballast a 100 kg har felles tyngdepunktsenter så skjønner jeg ikke dette. Å flytte tyngdepunktsenter for ballast opp eller ned i båten er noe annet. Kanskje noen som fortsatt husker sin stabilitet og lastelære kan si noe om dette? Red. skrivefeil Redigert 14.Februar.2012 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Det ville jeg også gjort. Øke rulleperioden på båten ved å legge mest mulig vekt ut i siden. Å legge i mer ballast i senter kan fort gjøre ting verre. Dette er en liten og lett båt så en må akseptere noe bevegelse, jeg tror derfor ikke det er helt riktig å snakke om rulleperioder som om det var et skip. For sjøsikkerheten i en slik liten båt er stabiliteten viktig, derfor bør ballasten ligge så ligge så lavt som mulig. Men jeg er enig med Mulligan i at en kan prøve med noe vekt ute i sidene også, men ikke på bekostning av ballast i bunnen. Det vil gi dårligere stabilitet. Noe vekt ute i sidene ble brukt i fiskeskøyter i gamle dager, så det kan være verd ett forsøk, selv om jeg ikke tror en vil merke stor forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Du vil nok merke forskjell, ja. Men hvor mye, avhenger sef av vekten av ballasten som flyttes. Dersom all vekt/ballast samles om et lite senter vil båten fremtre som reine hoppetussa.... Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Både Skilsø,Joda,Nidelv og til og med Viksund 25 med slingrekjøler ruller.Det er som Pam skrev,man må bare leve med dette og lære seg å takle det på beste måte,planlegge litt.... Ellers er det en god båt som er veldig enkel å grei å ha med å gjøre og som går godt for å vere snekke. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 min sjømann 22 ruller også i side sjø. men ikke av di værste tror jeg. selv med betong støpt i kjøl svin og en stål "barre" i hvert benke rom fra akter til baug på hver side :) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 På min scand er problemet løst med at alle tankene er pløasert under vannlinjen dieseltankene (2x90l) er plasert ut mot sidene i senter av båten, vanntanken (1x95l) ligger i bauen og septik (1x60l) akter ut mot siden i tillegg er ankervinsj kjøleskap plasert på møtsatt side av septikken for å ungå at båten ligge skjevt i vannet. Dette konbinert med et breit lingnde hard-shineskrog (type trawlerskrog) gir en forholdsvis stabil båt med lite rulling. jeg bruker også motorkraften til å hindre båten i å rulle ved å få bauen opp og sette akterenden ned i sjøen så jeg kjører som en halvplaner. Funker meget bra og jeg er ikke plagetr med mye rulling med båten Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Dersom all vekt/ballast samles om et lite senter vil båten fremtre som reine hoppetussa.... Da er det trolig mange hoppetusser rundt forbi. Ballasten inngår i båtens tyngdepunktsenter og hverken sjøen eller båten kjenner om ballasten har stor utstrekning eller ikke. Sålenge den er fast i båten. Tyngdekraften virker i båtens tyngdepunktsenter, eller? Forklar gjerne hvor jeg tenker feil. Hvis jeg måtte gjøre noe hadde jeg forsøkt med slingrekjøler istedenfor ballast. Ballast kan nok roe ned bevegelsene om den blir høyt nok plassert. Men det går ut over stabiliteten. Man kan jo plassere ballasten så lavt at stabiliteten ikke blir endret. En tyngre båt vil bli roligere men sjø kommer snarere ombord og båten er da ikke så sjødyktig som den var før man valgte å ta ombord ballast. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Det er tregheten i rullingen som blir forandret. Jo lenger ut fra senter ballasten kommer, desto tregere vil det bli for naturkreftene å snu bevegelses-energien. Dette finner du lett eksempler på, fks. en balettdanser som gjør en piruett. Armer og bein trekkes inn mot centerlinjen i kroppen, og farten øker. Skal piruetten stoppes, armene rett ut ! Det er akkurat det samme som skjer i båten. Samler du all vekt i midten av båten, vil alle bevegelser bli veldig kjappe. pga lite masse som skal endre bevelse, lite treghet. Flyttes vektene ut fra center, vil båtens bevelser bli langsommere. Mindre bølger vil ikke så lett sette båten i bevelse, pga øket "treghet" i skroget. Sef må ikke dette overdrives slik at vektene flyttes for mye oppover, det vil jo gå ut over båtens stabilitet. Vi kan synse om mye, men det er altså slik at jo lenger ut fra senter vektene kommer i båten, jo lansommere vil båten rulle. Dette virker på samme måte uansett størrelse på fartøyet. Derimot vil båtens stabilitet være økende jo lenger ned i kjølen tyngdepunktet ligger. Kunsten her, som ellers, er å ikke overdrive. Lett som snus og ta med noen sandsekker e.l. og prøve seg frem.... Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 vil båten fremtre som reine hoppetussa.... Jeg ville kalt den en "rulletusse" Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Nei, skjønner ikke. Når senter ballast på 200 kg og 2 X sideballast a 100 kg har felles tyngdepunktsenter så skjønner jeg ikke dette. Å flytte tyngdepunktsenter for ballast opp eller ned i båten er noe annet. Kanskje noen som fortsatt husker sin stabilitet og lastelære kan si noe om dette? Jeg har hatt min første time på d5L-kurset, og jeg husker såvidt litt fra skolen om pendelfrekvens/svingetid osv... Så dette er i all beskjedenhet: Det hjelper kanskje på forståelsen å se på vekten ut mot sidene som to pendler ut til hver sin side à 100 kg, kontra en pendel rett ned på 200kg. De to har felles tyngdepunkt rent teoretisk. I praksis vil den ene pendelen virke rett nedover når båten krenger. Den "rettende kraften" blir vel det samme som om all vekten var plassert i midten, men svingefrekvensen blir vel annerledes. I tilfellet "en pendel på 200 kg", vil det rettende moment være større enn hvis man kun har 100 kg som rettende moment, mens båten ligger på siden. Slik jeg har forstått det, vil båten svinge raskere tilbake med all vekt i kjølen, selv om den tåler like mye krengning i begge tilfellene. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
lnjk Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Vanskelig dette. tb55: Ser hva du prøver å vise med eksempelet men å blande ballett inn i dette gjør det ikke enklere for et gammelt hode. Men for å spinne videre på lignende men for meg enklere eksempel så vil et bilhjul med stålfelg (mye vekt inn mot senter) og lite gummi i dekket være lettere å stanse enn et identisk hjul med alufelg (lite vekt inn mot senter) og mye gummi i selve dekket? Hjulene er identiske med unntak av at massen er ulikt plassert ut fra senter. Mitt hode sier at jeg vil svi fingrene like mye på begge når jeg skal stanse de såfremt rotasjonshastigheten er lik. Propell1 Har tatt lignende kurs, men det er 30-40 år siden og uten å praktisere denne lærdommen så er den flyttet over til "fjernlageret". Jeg ser bare en båt, ett senter,en arm og en kraft for meg. Men at det er feil å se så enkelt på det er ikke vanskelig å innrømme. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Hør på rådet til Mulligan! det du trenger for å dempe rulling er ballast/vekt ut i sidene på skroget tilfører du mere balast i senter av kjølen vil den bare rette seg enda raskere Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tb55 Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Ok, lnjk. Hvis du synes den med ballerinaen ble litt for drøy, prøv denne istedenfor: Ta fks. en rund stang, et rør eller en litt lang rund stokk. Rull den mellom fingrene eller hendene som en borr (eller steinalderligher) Da kan du legge merke til hvor lett det er å reversere rotasjonen. Bevegelsene blir kjappe, all ballast ligger i senter. Så tar du samme gjenstand og roterer den langs midtpunktet av lengden, slik drillpikene gjør foran skolekorpset. Da vil du kjenne merkbar forskjell på hvor mye tyngre det blir å reversere rotasjonen. Det er samme masse som er i bevegelse, men vekten er lokalisert lengre ut fra senter. Har du sett svinghjulet på en gammel saktegående (semi)diesel ? Hvor er hovedvekten plassert ? Jo, ytterst i periferien. ( glem tullet med alufelg kontra stål, de fleste billige alufelger veier like mye som en stålfelg, men ser mye tøffere ut)Men det samme gjelder for bilen, jo letter hjul, desto raskere pendelbevegelse for fjæringen og kjøreegenskaper og veigrep bedres. Når vi snakker om skrogets motstand mot kantring, så er det en helt annen diskusjon. Her vil sef. bedringen ligge i å få ballasten lavst mulig, for derved bedre skrogets evne til selvoppretting, fks pinnebåter som ofte har ballast på utsiden under kjølen. Poenget mitt er at snekkene våre som har rund kimning, vil jo rulle uansett. Men får du flyttet mest mulig av ballasten lengst mulig ut mot borde, vil tiden båten bruker fra ene siden til andre øke betydelig. Mindre bølger vil derfor ikke få tid til bevege skroget, og det blir roligere ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.