Jump to content

Mercruiser alpha one, slarkete drev!


marcus^

Recommended Posts

Igår kveld merket jeg plutselig at båten oppførte seg svært rart under høy fart. Nøyaktig hva det var husker jeg ikke, men mener at noe hakking sammen med at turtelleren hoppet i alle retninger, gjorde at jeg stoppet båten og undersøkte drevet. Det satt til stor forbauselse veldig løst, og man kunne med letthet dytte drevet til høyre og venstre fra badeplattformen. Merket også dette da jeg skulle ta en sving da motoren gikk på rundt 1500RPM, for da rev båten seg litt i begge retninger, noe som for min del bekreftet at drevet var slarkete. I tillegg kunne jeg vri drevet så mye at rattet snurret, noe jeg mener å huske at jeg aldri har kunnet klart å gjøre før. Som sagt var det sent i går, og på grunn av regnvær i dag har jeg ikke kunnet undersøke saken noe nærmere.

 

Dette skjedde på min Bayliner Capri 2052 LS, med en Mercruiser 210HK EFI motor (produsert 1998 begge to).

 

Noen som har en forklaring på hva dette kan skyldes? Det skjedde plutselig som sagt, så jeg aner ikke hva det kan være. Merket ikke noe under kjøreturen, så vil tørre å utelukke en påkjørsel av en stokk e.l.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan bevege drevet til hver side, er det trolig slark ved styrebolten som går gjennom gimbal ringen.

Skyldes som oftest tæring i aluminiumet.

Det er en stor operasjon å fikse det. Som regel må du ta ut transom.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...