Jump to content

Ferskvannskjøling og med trykk i "radiator tank"


exi

Recommended Posts

Hei,

eg har en Perkins (gammel traktor motor) som er ombygd til bruk på sjøen.

Motoren er ferskvasnsjølt mens eksosen er saltvans skjølt. Problemet er // eller unormaliteten er,.. at når motoren går så er det "stort "trykk i skjøleveske tanken på ferskvanns siden, dvs det pipler ut kjlevæske i toppen av tanken... og det er ingen overskudds tank for kjøleveske... no eg finner merkelig... men for alt eg vet kan det være vanlig...

 

så konklusjonen er som følger: når motoren går så blir skjølevesken pompet rundt i skjølesystemet og gjennom noen kobberør på utsiden av båten, for så å gå innigjen, og komme ut i toppen av kjølevæske tanken. Så lang alt bra... men så var det det med at når motoren går på full pinne så kommer det skjøleveske ut fra toppen på tanken... (nd) tanken er bare halv full og meget liten... så spørsmålet er da... burde eg satt på en overskudds tank.. og hvordan burde den i såfall være koblet.. ?

 

tror trykket i skjløleveske tanken ligger på mellom 3-4 bar.... når motoren går...

tempraturen på motoren har aldri gått over 80*C i følge termometeret... som ser ut til å virke.. :D

 

Hvis noen har ider synspunkter på dette så setter eg stor pris på tilbakemelding, da eg ikke har mye erfaring med ferskvanns skjøte motorer uten radiator...

Link to post

Hei og velkommen som aktivt medlem på forumet :flag:

 

Det du kaller radiatortank er en ekspansjonstank. Som navnet tilsier er den beregnet til å fungere som "buffer" for ekspansjonen eller volumutvidelsen som oppstår i vannet når det varmes opp.

Nå vet ikke jeg hvor mye kjølevann du har i ditt kjølesystem men hvis man har 5 liter kjølevann og en temperaturforskjell på 60° (vanntemp på 20° ved kald motor og 80° ved varm motor) vil økningen i volumet bli ca 0,6 dl. Har du 10 liter kjølevann vil økningen være ca 1,3 dl.

 

Som du sier selv er ekspansjonstanken veldig liten, og hvis den er FOR liten vil ekspansjonen i vannet føre til at "det renner over" i tanken. For å løse dette problemet kan du montere en overskuddstank slik som du nevner, men jeg tror det vil være lettere å montere en større ekspansjonstank.

 

Ta deg en tur til den lokale "høgger'n" og se hva du finner!! :wink:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post

:sailing:

Kjempe flott... Takker så mye.. da kan eg trolig redusrere veskenivået litt intil eg eventuelt får satt in en større tank... Funderte lenge på hvorfor det ikke var ekspansjons tank på systemet... men da antareg at tanken eg har er ekspansjons tanken... og da trenger den neppe være mer en litt under 1/2 full :) og ikke 1/2 full ;) siden den er så liten..

 

skal kjekke lokale høggeren og se om eg finner en som kan passe på min motor... hadde vært greiere med en plastik tank som man kan se gjennom.. er alle ekspasnsjonstanke for bil laget slik at det kan håntere trykk og tempartur fra en 80*C disel motor ?

 

antar at veskenivået er rund en 5-7 liter... ut i fra mengden som er fylt på... og tanken er trolig maks 1L - 1,5L

 

Tusen takk for raskt svar ;) gleder meg til å komme meg på skjøen igjen... :D

Link to post

Hyggelig å være til hjelp for en gangs skyld :smiley:

 

er alle ekspasnsjonstanke for bil laget slik at det kan håntere trykk og tempartur fra en 80*C disel motor ?

Jeg tviler på at det er noe problem. De aller fleste bilmotorer har arbeidstemp på rundt 80°C. Jeg tror heller ikke at trykket har så stor påvirkning på tanken med mindre den er helt full.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...