Jump to content

Dieselslange 8 mm eller 10 mm 180HK? Dieselfilter?

Kos II

Recommended Posts

Har en Mercruiser D219 180HK som jeg har satt inn i min Skarpnes 30. Tidligere stod det en 49HK Perkins. Holder det med 8 mm på dieselslange eller bør jeg ha 10 mm. Er det fornuftig med 8 mm på retur. Hadde brukt den gamle dieselfilter med returslange direkte til filteret og ikke tilbake til tanken. Muligens det er ikke er bra for at dieselen kan bli for varm. Mulig det er årsaken til at jeg ikke får mer enn 2600 omdreininger eller at filteret er for lite for denne motoren. Motoren skal ha 3800 omdr. på fullt.

Slik ser dagens filter ut (se linken nedenfor - bilde av filteret.

Håper noen har kunnskap om dette.

dieselfilter.jpg

Hvis slangen din er 8 så er vel kanskje stussene mindre?? på min yanmar 170 hk skal det være 10mm slange, stussene måler 8 innvendig.. retur er fornuftig og sende til tank for nedkjøling. kan nok hende du får lite diesel ja.. hvordan er rusningsturtallet ditt?? oppnår du fullt der? hvis ikke så er det for liten fløde.. det filteret ditt er ikke lagd for noe særlig mer en 50 liter pr time og det blir snaut.. Prøv og koble motoren med slange rett i ei kanne både tur og retur. Stigerøret på noen tanker kan være så lite som 6mm og da må det byttes.

Lykke til

MVH THORLYN

Tomt for Diesel nå igjen!!

Var litt vanskelig å se på bildet, men dette minner litt om de gamle forfiltrene som var utbredt for endel år siden.

Noen hadde filterinnsats imellom vannkoppen i bunn, mens andre hadde en innsats inni. Noen hadde en glasskopp i bunn til å samle opp evt. vann mens andre hadde en i aluminium som ikke var så lett å sjekke for vann nei.

Motoren du har kjenner jeg ikke, men nyere maskiner krever endel mer diesel igjennom systemet enn "gårsdagens" filtre klarer.

Noen av de gamle Cav filtrene klarer 50-80 liter i timen, (feks denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4455...pkey=006003132) noe som kan bli for lite for en nyere og større maskin som forbruker mer enn den gamle du hadde og gjerne og bruker diesel til å kjøle drivstoffsystemet. Derfor har de ofte kjøler på returdiesel til tank. På enkelte maskiner (feks. Steyr)kan man oppleve at fødepumpen leverer opptil 200 liter i timen for å kjøle skikkelig.

Hadde derfor skiftet ut hele filteret med et med mye større gjennomstrømning og brukt den tykkelsen på slanger og nipler som motorfabrikanten anbefaler. Husk å få med nipler samtidig.

Her er noen eksempler:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4463...upkey=006003132 og

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4460...upkey=006003132

Ellers lurer jeg litt på at du skriver "returen til filter"..... Dette hadde jeg skippet og latt den gå direkte tillbake til tank og brukt samme dimensjon som på turslangen eller hva importør/forhandler anbefaler.

Mine tanker en søndagsformiddag.

Edited by Gudrun (see edit history)

Har nå brukt 10mm slange direkte oppi en kanne med diesel. Likeledes retur i same kanne. Her var nippelen mindre og 10 mm ville bli for stort for å få dette tett. Prøvde båten uten noen forbedring. Kan det være et problem at returen er for tynn. Kan ikke skjønne at det kommer så mye i retur. Tror det må være et annen problem. Jeg kjøpte motoren med deffekt toppakning. Den er skiftet, planslipt og trykktestet. Motoren går pent. Jeg har ikke sjekket dyser eller kompresjon. Jeg får kun 2650 omdr. og 11, 7 knop. Burde få 20 knop. ved 3800 omdr. Forslag mottas med takk.

Har nå brukt 10mm slange direkte oppi en kanne med diesel. Likeledes retur i same kanne. Her var nippelen mindre og 10 mm ville bli for stort for å få dette tett. Prøvde båten uten noen forbedring. Kan det være et problem at returen er for tynn. Kan ikke skjønne at det kommer så mye i retur. Tror det må være et annen problem. Jeg kjøpte motoren med deffekt toppakning. Den er skiftet, planslipt og trykktestet. Motoren går pent. Jeg har ikke sjekket dyser eller kompresjon. Jeg får kun 2650 omdr. og 11, 7 knop. Burde få 20 knop. ved 3800 omdr. Forslag mottas med takk.

Har byttet fra 21*21 4 blader (denne var for tung fikk 2150 turtall på fullt og 14,5 knop. Har fått noen til å regne det ut. De fant ut at jeg skulle bruke 18X18 ved 3800 omdr. Ser at en annen Skarpnes med 200 hk hadde 18*19 med fart 22 knop. Tror nok jeg har riktig propell nå.

utveksling??

jeg har 2,07:1 på 3300rpm og har en 20x19 skewback

Altså ca 1590 rpm på aksel.. agderen veier ca 3000-3500kg og er veldig lik skarpnesen i skroget. min båt gjør 20 akkurat. ( umulig og ligge i slik fart da den planer på kjølen værre enn værst men 15-17 marsj går fint)

Jeg klarte å ruse motoren i 3600 rpm. Hadde jeg justert vaieren litt til, så hadde jeg kanskje fått den i 3800 rpm.

Dersom jeg akselerer fort, tror jeg det kom litt svart røyk i førsten.

da virker propell helt riktig.. hva med luftilgang til motor har du prøvd uten luftfilter og luker åpne?? en slik motor skal ha betydlige mengder luft.. jeg har 4 dobblet lufttilgangen hos meg kontra 66hk som je hadde.. jeg har 12stk 60mm åpninger og en spalte på 7x70 cm på hver side i skroget.

stikk på biltema og kjøp deg en måler.. du må finne et uttak på trykksiden mellom turbo og innsug og koble til der.. burde vel stå i boka hvor mye den lader.. Sviver tubo lett?? Hender de setter seg fast i saltlake og sot.

Når jeg satt motoren sammen svivet turboen lett. Kjørt 15 timer etter dette. Jeg tørket bort litt olje/sot før jeg satte inn motoren. Hva heter instrumetet på Biltema. Fant ikke i katalogen vår sommer 2008.

Ved å ressonere litt heller jeg til at det kan være drivstoffsiden du har problemer med. Ved å ruse en motor som har maks turtall på 3800 innkoblet vil jeg tro at du skal litt over 4000 på rusing..(står i boken?)

At den heller ikke lager sort røyk på fullt tyder på at blandingsforholdet luft/drivstoff er korrekt.

Har du vært borti wirene til kontrollene da du var nedi og skrudde?

Du kan prøve å se hvilket turtall du får når du kobler fra wiren på pumpen. Vær forsiktig ved rusing og la den gå til rundt 3800-3900, da er du rimelig sikker.

Motoren går helt jevnt og fint på tomgang? Vet du hvorfor topppakingen var gåen?

Regner med du har skiftet til stor nok eksosslange og gjennomføring og at ikke slangen ligger i en knekk?

Edited by Gudrun (see edit history)

Takk for informasjonen. Skal sjekke opp i dag ved å skru av vaieren. Bruker vaierene fra den gamle motor (Perkins 49) Skal sjekke boka om det står om turtall ved rusing. Motoren går pent på rusing jevnt på 800 omdr. Jeg kjøpte motoren med deffekt toppakning. Den gikk pent i garasjen, men det lakk litt vann på siden ved 2 av toppene. Vet ikke hvordan dette hadde skjedd. Daverende eier sier han ikke kjente til dette. Eksosslangen jeg har satt inn er 90 mm med eksospotte med vannlås. Det som jeg har gjort er å lage en svanehals som skaper litt ekstra vei for eksosen. Er litt usikker på om det var nødvendig. Mulig det er dette som er problemet.

Da har jeg fjernet eksosstussen på utsiden som hadde en liten svanehals (fra å være over til under badeplattformen). Uforandret resultat. Jeg tok av gassvaieren og ruset motoren manuelt til litt over 4000 omdr. Det viste seg at jeg ikke hadde fullt påslag på full gass (manglet 1 cm på gassvaieren). Jeg justerte dette så mye vaieren kunne, da kunne jeg ruse den med vaier tilkoblet til ca 3850. Prøvde båten på nytt med følgende resultat 3150 omdr en forbedring fra 2650. Nå fikk jeg 14,4 (en økning fra 11,7) knop (propell 18X18) samme fart som jeg oppnådde med propell 20*22. Muligens jeg hadde fått 17 knop med den store propellen etter gassvaierjustering, men da hadde motoren jobbet med for tung propell. Lurer på om jeg skulle hatt 17*17 propell, men redd hastigheten ville bli redusert, eller hadde det hjulpet i og med båten løftet seg så bra????Eller er det andre tings justering av dyser eller andre forhold? Eksosen var hvit når jeg kjørte på fullt. Brukte slange på inn og retur fra kanne ved testing. Har du noen forsalg?

Da har jeg fjernet eksosstussen på utsiden som hadde en liten svanehals (fra å være over til under badeplattformen). Uforandret resultat. Jeg tok av gassvaieren og ruset motoren manuelt til litt over 4000 omdr. Det viste seg at jeg ikke hadde fullt påslag på full gass (manglet 1 cm på gassvaieren). Jeg justerte dette så mye vaieren kunne, da kunne jeg ruse den med vaier tilkoblet til ca 3850. Prøvde båten på nytt med følgende resultat 3150 omdr en forbedring fra 2650. Nå fikk jeg 14,4 (en økning fra 11,7) knop (propell 18X18) samme fart som jeg oppnådde med propell 20*22. Muligens jeg hadde fått 17 knop med den store propellen etter gassvaierjustering, men da hadde motoren jobbet med for tung propell. Lurer på om jeg skulle hatt 17*17 propell, men redd hastigheten ville bli redusert, eller hadde det hjulpet i og med båten løftet seg så bra????Eller er det andre tings justering av dyser eller andre forhold? Eksosen var hvit når jeg kjørte på fullt. Brukte slange på inn og retur fra kanne ved testing. Har du noen forsalg?